100 éve, július 22-én született Muráti Lili. Darvas Lili július 23-án halt meg 1974-ben. Nemcsak keresztnevük azonos. Közös bennük az is, hogy külföldön -egyikük New Yorkban, másikuk Madridban- alusszák örök álmukat. Ma Darvas Lilire emlékezünk, aki már 18 évesen Júliát játszott.
Ugye, te már tudod, milyen hitvány dolog?
Akácfalevelek a szürke nappalok.
Unottan tépdesed: szeret vagy nem szeret?
Valóság egy van csak számunkra: a Szerep.
Ó, három óra, ott, a három fal között!
Csak álom volt, úgy-e, egyébhez is közöd?
Ó, élet mámora, sugárzó égi kegy!
Játék egyetlen Tét, ami komolyba megy.
Ott vár rád, este nyolckor, a boldog születés,
Könny és mosoly, mihez száz élet is kevés
És vár rád, tizenegyre, végső ítéleted,
Hogy másnap újra kezdd százarcú végzeted.
Ám elfutó évek fölött egy perc megáll:
Mikor egymásra kel a szépség és halál
S örökké úgy marad, át téren és időn
Megdermedt két szemed a mozgó lepedőn.
(Karinthy Frigyes Darvas Lilihez)
Darvas Lili
Neve a Szerelem című film óta ismerősen cseng. Ez a néhány szűk szavú bejegyzés a Színház.hu Mennyei páholy fórumában mindennél többet mond:
"Született: 1902.04.10 Budapest
Meghal.: 1974.0. 23. New York
Max Reinhardt tanítványa.
Azért nem filmezett itthon, mert -férjével- Molnár Ferenc íróval Amerikában élt.
Makk Károly Szerelem címû filmjébõl ismerhetjük. Sajnos fiatal korában itthon nem filmezett."
Első szerepe: Júlia
Darvas Lili nem jár színiiskolába, hanem a Góth házaspár magántanodájának kitüntetett tagja lett, rögvest a gimnáziumi padból kilépve, ahol hat osztályt végzett. Már korábban is a Góth házaspár támogatását élvezve, 18 évesen eljátszotta Shakespeare Júliáját a Budai Színkörben, amellyel az érdeklődés középpontjába került. Később, idősödő fejjel így emlékezett vissza erre a Júlia szerepre: "... tizenhat éves voltam. (18 volt szerk.) Egyetlen próbára játszottam el Júliát. (és egy délutáni elődás erejéig, szerk.) De abban a korban, ki tudja jól eljátszani Júliát? Ez a szerep tragédiája: mire a színésznő megérik, s úgy játszhatná el Júliát, ahogy illik - akkor már nem kelt illúziót. Ha az ember tizenhat éves és szép, akkor meg a kellő érettség hiányzik belőle.
Molnár és Darvas
Darvas Lili kapta a "Vörös malom" főszerepét a Magyar Színházban. Itthon szárnya kelt a pletyka Darvas Lili és Molnár közötti liezonról. Külföldön ennél sokkalta nyíltabban beszéltek a házasságban élő világhírű színpadi szerző és a primadonna kapcsolatáról. Olyannyira, hogy Darvas Lili hagyatékában most is megtalálni az ide vonatkozó amerikai bulvárhír kivágást. A New York American 1925. augusztus 30-i száma nagy cikkben beszélt a szerelmi kapcsolatról, amely akkor kezdődött, amikor Molnár még Fedák Sári magyar énekesnővel, és színésznővel élt házasságban. A botrányként emlegetett három szereplő fényképe képeslap nagyságban ott áll az újság középső oldalán.
Molnár 1925-ben vált el Fedáktól, az Üvegcipõ premierje után, amelyben a színháztörténeti bennfentesek szerint a szerzõ a Fedák-Molnár-Darvas háromszöget énekli meg. 1926-ban elvette a nála 24 évvel fiatalabb, 24 éves Darvas Lilit, a bemutató Irmáját . (Adélt Varsányi Irén játszotta, őérte az Ördög idején lángolt az író.) 1939-ben mindketten emigráltak az Amerikai Egyesült Államokba, ahol később szétváltak útjaik.
Darvas Lili New Yorkban, Queensben a Linden Hill temetőben nyugszik, külön férjétől. Hazahozataluk, és újratemetésük eddig nem merült fel. A világhírű színpadi szerző és a nagyszerű magyar színésznő távol hazájuktól alusszák örök álmukat.
Molnár Ferenccel - 1928
"Ha hozzám nyúlsz, úgy váglak fejbe, hogy ott maradsz!"
Részlet Sárközi Mátyás, Molnár-unokával készült interjúból, miután kiadták a Liliom öt asszonya című könyvét
- Hogyan viseli el a többi Molnár-leszármazott kritikáját a könyvvel kapcsolatban?
Sárközi Mátyás: Könnyedén. A megjelent méltatások igen pozitívak voltak. A család azonban biedermeier prüdériából és a maradi értetlenség folytán, zokon vett bizonyos dolgokat. Elsősorban azt, hogy megírtam, miszerint a fiatal Molnár bohém életet élt, mint sokat robogó újságíró, olykor az italban keresett kikapcsolódást, és sajnos borközi állapotban kezet emelt a feleségére. Emiatt nagyanyám, Vészi Margit még a gyermekük megszületése elôtt hazament a szülői házba, s később elváltak. Fedák Sári, a második feleség, mazochista volt, szeretett dulakodni Molnárral. A harmadik hitves, a sokkalta fiatalabb Darvas Lili egyszerűen oldotta meg a kérdést. Felragadott egy bronz gyertyatartót, és azt mondta Molnárnak: "Ha hozzám nyúlsz, úgy váglak fejbe, hogy ott maradsz!" Nos, mindez lehetne családi titok. De pontosan errõl a lélektani problémáról szól Molnár egyik legzseniálisabb, legsikeresebb műve, a Liliom. Amelyben Liliom úgy hiszi (evidensen a szerző filozófiája nyomán), hogy ha egy férfi megüt egy nõt, az csupán a szerelem jele. Ezt persze sem a színműbéli Juli, se az üzenet címzettje, Vészi Margit nem így látta. Ha elemezzük a Liliomot, a könyv szerkezetének megfelelően, nem hallgathatunk el tényeket, amelyek egyébként egy szemernyit sem csökkentik az író rangját. Anyám egy ízben kétségbeesetten írta hozzám szóló levelében, hogy egy vén pesti kávéházi újságíró életrajzot ír Molnárról, s ebben az erény makulátlan óriásának ábrázolja, teljesen hamis képet festve róla..."
Darvas Lili munkamódszere
Darvas Liliről azt is tudni lehet, hogy a filmforgatások alatt, hazai körülmények között ritkán tapasztalható művészi fegyelemmel dolgozott. Pontos elképzelésekkel, felkészülten érkezett, az általa játszott figurákat aprólékosan felépítette, a munka alatt semmi más nem érdekelte. "Nem érzek különbséget színházi, vagy tévés színészi játék között. (...) Ugyan már, aki a színipályára lépett, eljegyezte magát a munkával" - mondta. Munkamódszere tette lehetővé, hogy a film számára is ugyanolyan értékű alakítást nyújtson, mint a színpadokon.
"Amerikában 1950 és 1965 között több mint száz alkalommal léptem fel tévében Hollywoodban és New Yorkban (Érdekes módon vagy grófnőket, vagy mosónőket játszottam)" - árulta el Darvas Lili.
"A "Szerelem" című filmben ismerhette meg hazai, sőt a film európai sikere révén a világ közönsége. Déry Tibor novellájából filmre írt - Makk Károly öregasszony-figurája, az emlékeit kutató szemeivel, a jelennel, élettel, halállal viaskodik. Az elmúlt világot jelképezően német akcentussal beszélő idős hölgy minden arcrezdülése, messzibe révedő tekintete Darvas Lili életének egy kimagasló alakítása, és professzionális játékával lenyűgözi ma is a nézőket" - írták róla.
Darvas Lili a "Szerelem" című filmben
Makk Károly: Szerelem - Darvas Lili Törőcsik Marival
Molnár Ferenc halála
"Darvas Lili New York-ban a Keleti 78. utca 240. száma alatti ház, 6/a számú lakásában élt. Innen indul Lili Darvas (és nem Mrs. Molnar) szerepelni a televízió stúdiókba, a Broadway-ra. Otthon egyedül él, egyedül egy szakácsnőt tart. Molnár Ferencnek szintén Manhattanban van a főhadiszállása, a Plaza Hotelben, amelynek 835. szobája életének és halálának is egyben a tanúja. 1964-ben jóval a halálát követően, Darvas Lili kötelességtudóan összerámolja férje kéziratait, leveleit és mindenféle hagyatékát, és a New York Public Library számára átadja, amely továbbítja dobozokban azokat a Lincoln Centerben működő "Előadóművészeti gyűjteményébe", ahol jelenleg is feldolgozatlanul, kategorizálatlanul megtalálható, ahogy azt Darvas Lili közel negyven évvel ezelőtt azt leadta" - számolt be a titokról a Színészkönyvtár.
Darvas Lili halála
"A New York-i lakásán, a Keleti 78. utca 240. száma alatti ház, 6/a. számú lakásában Darvas Lili 1974-ben, 72 éves korában hunyt el. New Yorkban, Queensben a Linden Hill temetőben nyugszik, külön férjétől. Molnár Ferenc egyszerű dísztelen sírban fekszik, a síron "Molnar" felirat egyedül, Darvas Lili az izraelita-temető részben, rózsaszín tónusú sírköve a két temető részt egymástól elválasztó drótkerítésnek támaszkodik jelképesen. Darvas Lili művészi hagyatékának tárgyi emlékei a New York Public Library, a nagynevű Lincoln Centerben lévő, előadó-művészeti gyűjteményben találhatóak, amelyet egy karton dobozban őriznek a pincében. Halála óta feldolgozatlanul, ahogy anno az örökösök azt leadták 1974-ben, fényképek, levelek, kitüntetései, Tony-díja, a Magyar Filmkritikusok- díja, és újságkivágások, és néhány személyes használati tárgya is ott található a jövő kutatóinak, ma kissé reménytelenül. Hazahozataluk, és újratemetésük fel sem merült soha. Talán néha, egy-egy arrajáró honfitársunk látogatásával időnként megemlékezhet a világhírű színpadi szerzőről és a nagyszerű magyar színésznőről, akik távol hazájuktól alusszák örök álmukat."
Darvas Lili - Erzsébet
(Josset: Erzsébet, az elérhetetlen asszony)
Fotó és forrás: Mennyei páholy, Színészkönyvtár