Finnországban arat sikert az Operaház együttese

Szerdán zárul a Magyar Állami Operaház (MÁO) vendégjátéka a finnországi Savonlinnai Operafesztiválon. Eddig háromszor hangzott el Verdi Don Carlosa és egyszer Bartók egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára, együtt Kodály Psalmus Hungaricusával. A társulat a Don Carlossal búcsúzik a tengerparti Olavinlinna kastély színpadától.

A Don Carlos szombat esti premierjén a címszerepben Fekete Attilát hallhatta a közönség, II. Fülöpöt Rácz István, Valois Erzsébetet Sümegi Eszter, Eboli hercegnőt Wiedemann Bernadett, Posa márkit Anatolij Fokanovot keltette életre.  

doncarlos

Kép a Don Carlosból

Az Itä-Savo című lap hétfői számában Riitta-Leena Lempinen-Vesa kiemeli Márk Tivadar autentikus jelmezeit, majd Sümegi Eszterről ír: hangja "csengő, mesélő és erőteljes", az Ebolit játszó Wiedemann Bernadettről rendkívül elismerően szól. Rácz István Fülöp-monológját olyannak hallotta, amely "gyönyörűen szólt, tele fájdalommal", a legjobbak közé sorolja Palerdi András teljesítményét is a Főinkvizítor szerepében. 
A legnagyobb finn napilap, a Helsingin Sanomat a rendezést, amelyet Mikó András eredeti elképzeléséből Horváth Zoltán alkalmazott az Olavinlinna-kastély színpadára, hagyománytisztelőnek nevezi, és a szólisták teljesítményét is magasra értékeli. 
Vasárnap este Kodály Zoltán Psalmus Hungaricusát és Bartók egyfelvonásos operáját, A kékszakállú herceg várát mutatta be a társulat. A Helsingin Sanomat hétfői számában megjelent kritika a magyar vendégjáték csúcspontjának nevezte Bartók operájának előadását. A cikk méltatja a zenekar érzelemgazdag játékát, a szólisták, Meláth Andrea (Judit) és Bretz Gábor (Kékszakállú herceg) remek teljesítményét.
Sune Manninen, a német Neue Merker recenzense kevésbé elégedett. "Nem voltam teljesen boldog a hallottaktól és a látottaktól, de a tradicionális rendezést jól alkalmazták a kastély adottságaihoz". Majd így folytatja: "ha a magyar elitet hallottam, az gondolkodóba ejtő lenne." Szerinte az Ebolit éneklő Wiedeman Bernadett drámaiságával emelkedett ki a produkcióból. Hozzáteszi, Olavinlinna akusztikája kiváló, fölösleges ekkora fortissimókkal játszani. "A Don Carlos inkább brüllcantónak hallatszott, mint belcantónak" - fogalmaz (brüllen - ordítani). Rácz István megbízható, erőteljes II. Fülöpöt formált, Sümegi Eszter hangja a nyugodt frázisokban csengett legjobban, a drámai részekben nem annyira. 
Verdi operáját másik szereposztásban is láthatja a közönség: Kováts Kolos (II. Fülöp), Kiss B. Atilla (Don Carlos), Cserna Ildikó (Valois Erzsébet), Pánczél Éva (Eboli hercegnő), Busa Tamás (Posa márki), Szvétek László (Főinkvizítor).

süti beállítások módosítása