Mire véljük a félig elhallgatott címet? - merül fel a kérdés. Produkcióról van szó, a Vízkereszt stb. című előadásról, melynek próbáit augusztus 1-én kezdi meg Petörkén a (lassan) ötödikes kaposvári színészosztály. Vezetőjük a produkció rendezője, Mohácsi János. "A természetes és mesterséges zajok, a szélfúvás, a kutyaugatás, a fűnyíró vagy a sugárhajtású gépek melódiái mind-mind megkerülhetetlennek bizonyultak a színpadi fogalmazásban, a színészhallgatóknak kényszerűen bele kellett őket szőni a jelenetekbe" - árulta el a rendező.
Részlet Mohácsi János leveléből: “Teljes kelléklistát kérek tőletek, szintén jelenetre lebontva, vízipipától a fáklyákon keresztül a Rozi kocsijáig MINDENRŐL, de mindenről - nagyon macerás lesz a helyszínen korrigálni. Hangszerek stb. Háromtagú stábot jelölök ki erre: Béli Ádám (trombita és laptop), Vitányi Juhász István (lélek) és Decsi Edit (lelkiismeret). (…) Zsámbék 2011. augusztus 24 reggel pakolás (Petörke) szállítás, délelőtt érkezés, du -este lejárópróba. 25-26-27-28: előadás. 29 reggel szállítás vissza Kaposvárra. A Tanszék értesíti erről a színházakat. bizony lehet, hogy néhányótoknak utaznotok kell majd, de: fiatalok vagytok, előttetek az élet és tiétek a jövő. Hajráf: MOH"
Az alkotók, a Vízkereszttel már a múlt év nyarán is foglalkoztak, 2010-ben, az elemzőpróbák után álmodták meg szabadtérre a darabot. “Az első részpróbák és az utánuk tartott egyetlen, happeningszerű, körülbelül négyórás összpróba, amelyet jelzésszerű kellékekkel és jelmezekben tartottunk, komoly válaszokat adtak, de újabb kérdéseket is felvetettek. A természetes és mesterséges zajok, a szélfúvás, a kutyaugatás, a fűnyíró vagy a sugárhajtású gépek melódiái mind-mind megkerülhetetlennek bizonyultak a színpadi fogalmazásban, a színészhallgatóknak kényszerűen bele kellett őket szőni a jelenetekbe” – nyilatkozta a darabról Mohácsi János.
Azt is elárulta, hogy a kőszínháztól teljesen idegen, lassú, aritmikus párbeszédtechnika többek véleménye szerint a klasszikus színházi idő megszűnését eredményezte - Kovács Márton zeneszerző szerint "teljesen mást jelentett az idő". Hasonló hatása volt az elektromos fények mellőzésének, a kora délutánból estébe forduló, este csak tűzzel és fáklyafénnyel való világításnak, amely a nagy terekből, nagy környezetből intim tereket csinált estére. A Petörkén és Zsámbékon megvalósuló előadássorozatban a fentieken kívül kiemelt cél a természetbe szabadult Vízkereszt egységes jelmezvilágának megalkotása, melyet a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem másod- és harmadéves hallgatói terveznek és készítenek el (témafelelős: Szűcs Edit és Remete Kriszta). A másik cél az előadás egységes zenei világának létrehozása, melyen a kivételesen muzikális színészosztály tavalyi improvizációi alapján Kovács Márton fog dolgozni az osztály egyik tagja, Formán Bálint közreműködésével.
Részlet a szövegkönyvből
“Az előadás nagyon vicces, másrészt nagyon melankolikus és szomorú a vége. Azt nem akartuk kiírni, hogy elmentek ti a jó k. anyátokba. Böffen Tóbiásnak, akit most Böföginek neveznek a darabban Nádasdy Ádám fordításában, szavajárása ez, amikor az ivócimborái kicikizik” – fogalmazott Mohácsi János.
Shakespeare: Vízkereszt, avagy elmentek ti a jó…
A Zsámbéki Színházi Bázis bemutatója
Rendező: Mohácsi János
Díszlettervező: -, Jelmeztervező: a MOME II-III. éves hallgatói,
Zeneszerző: Formán Bálint, Kovács Márton és a társulat