Valószínűleg igen kevesen gondolták Woody Allen első tévés fellépései, filmszerepei és rendezései láttán, hogy ebben az illetőben többek között Csehov és Bergman egyik legnagyobb tisztelőjét, valamint művészetük egyik legkövetkezetesebb és leghűségesebb folytatóját köszönthetjük. Kevesen tudják azt is, hogy Szentivánéji szexkomédia című filmje az 1955-ös Egy nyári éj mosolya alapszituációját használja. Az Odeon ajánlatát olvashatják.
Egy nyári éj mosolya a Centrál Színház produkciójában
Noha már az 1975-ös Szerelem és halálban feltűnt A hetedik pecsét fekete köpenyes, kaszás Halál-figurája, jellemző módon az Annie Hall sikere és 4 Oscar-díja után közvetlenül készült, 1978-as Szobabelsők volt a rendező első „komoly” filmje, és a három nővérről szóló történetben volt először nyilvánvalóan tetten érhető Bergman hatása - a filmet azonban hűvösen és értetlenül fogadta a kritika és a közönség is. Négy év kellett hozzá, hogy a Manhattan és a Fellini előtt tisztelgő Csillagporos emlékek után Woody Allen újból jelét adja Bergman iránti csodálatának; a korábbi kudarcból tanulva azonban a svéd rendező korai korszakához nyúlt vissza.
Egy nyári éj mosolya Bergman rendezésében
Az 1982-ben forgatott Szentivánéji szexkomédia az 1955-ös Egy nyári éj mosolya alapszituációját használja: a századfordulón járunk, távol a nagyvárostól, egy kis falusi kúrián (időben és térben a lehető legmesszebb a 70-es évek nyüzsgő és eleven New York-jától, a rendező számára legjobban ismert és legbiztonságosabbnak tűnő tereptől). Itt él Andrew (Woody Allen) és tőle elhidegülőben lévő felesége, Adrien (Mary Steenburgen), akik házasságában már régóta gondok mutatkoznak – elsősorban szexuális téren. Ide érkezik a nő unokabátyja, a kissé száraz és szigorúan racionális gondolkodású professzor, Leopold (José Ferrer), valamint nála jóval fiatalabb menyasszonya, Ariel (Mia Farrow), akik esküvője épp két nap múlva esedékes; megérkezésükkor derül ki, hogy Andrew és Ariel ismeri már egymást régről: kettejük közt néhány éve gyorsan kihunyó és elhamvadó szenvedély izzott. Az Adrien meghívására érkező jegyespár mellé férje régi barátját invitálta meg, a szoknyabolond orvost, Maxwellt (Tony Roberts), aki – miután egyik páciensét sem sikerült magával csalnia – újdonsült asszisztensnőjével, Dulcy-vel (Julie Hagerty) jelenik meg. A hosszúra nyúlt hétvége alatt az alkalmi szextett minden tagját megrészegíti a nyári táj zsongása, és hirtelen mindegyikük más valaki párjában véli felfedezni élete szerelmét.
A Szentivánéji szexkomédia (melyben az épp mással forgató Diane Keaton távolmaradása miatt a rendező először dolgozott együtt Mia Farrow-val) a 45 éves filmes karrierrel és közel félszáz játékfilmmel büszkélkedő direktor életművének talán legrendhagyóbb darabja: a szokatlan, tőle teljességgel idegen környezetben játszódó mű színes, élettől kicsattanó képei (az operatőr Gordon Willis) és Mendelssohn zenéje egyáltalán nem utal rá, hogy a film a neurotikus, tőzsgyökeres New York-i Woody Allen munkája – és különösen szembeötlő a változás az előző két film, a fekete-fehérben készült, Gershwin Kék rapszódiájával nyitó Manhattan és a 8 és ½-t idéző Csillagporos emlékek után. Mintegy három évtized távlatából nem is tudni, kik értetlenkedtek jobban: a kritikusok, a nézők, vagy maga az alkotó, aki csupán egy könnyed nyári filmet akart forgatni, egy kellemes kis intermezzót.
(És még egy érdekesség: az Egy nyári éj mosolya már jóval korábban, a fent már említett Szerelem és halálban is megidéződött: a szereplők karneváli, felszabadult tánca egyértelmű utalás Bergman művére.)
Az Odeon ajánlata az Egy nyári éj mosolya című színdarabhoz:
Szentivánéji szexkomédia
Egy nyár éjszaka mosolya – az előadás alapjául szolgáló, 1955-ös Bergman-film
Egy nyár Mónikával – Bergman másik „nyári” filmje
Vízkereszt – az előadás rendezőjének, Trevor Nunn-nak Shakespeare-adaptációja, 1996-ból
Kilenc – egy másik musical, amely klassziklus nyomán született – ezúttal Fellini 8 és ½-jéből
Szerelmem nyara
Mifune utolsó dala
Ez történt egy éjszaka
Állomásfőnök
American Graffiti
Fekete Tamás, Odeon