Selmeczi Tibor 1980 óta volt a Mikroszkóp Színpad dramaturgja, rendezője. Úgy látja, hogy elvidámszínpadosodtak, és ebben ő is bűnrészes. Betartotta a kezét a vérbe, mint Lady Macbeth. Szerinte annak a műfajnak, amit ők csináltak, vége. Lapszemle.
A Népszava kérdésére, milyen helyzetet idézett az elő, hogy bár Verebes István már decemberben jelezte, csak az évad végéig vezeti a színházat, még mindig nem tudható, az önkormányzat mihez akar kezdeni a volt Mikroszkóp Színpaddal, a Kabaré 24-gyel, Selmeczi azt felelte, egyszerűen arról van szó, hogy egy műfajnak vége.
"Betartottam a kezem a vérbe"
Ezt azzal indokolja, hogy elvidámszínpadosodtak. “Amikor a Mikroszkóp megalakult, volt egy politikailag izgalmas személyiség, Komlós János, aki kiállt a színpadra, és elmondta a véleményét a szocializmusról, az akkori helyzetről. Ő ezt markánsan tudta képviselni. Ma nem tudok olyan embert, aki a színpadon ennyire markáns véleményt képviselne. Verebes megpróbált mindenkinek megfelelni, nagyon etikusan egyébként, de ez nem működött. Érdektelen volt. A Verebes-féle komorabb, mély gondolatok testidegenek ettől a műfajtól, Sas Józsinál pedig igen vicces, jópofa jelenetek vannak, nagyokat röhögünk, de miután kijövünk, a világon semmire nem emlékszünk, mert nem is akartak, nem is akartunk mondani különösebben semmit. Ennek én részese voltam, hiszen a Mikroszkóp mindkét érájában ott dolgoztam. (tehát tanú vagyok és bűnrészes. Betartottam a kezem a vérbe, mint Lady Macbeth. És ezzel együtt tudom azt, hogy ennek a dolognak vége az eddigi formájában” – nyilatkozta a rendező.
"Nem voltak átütő erejű produkciók"
Hozzátette, hogy pár évvel ezelőtt, amikor Verebes, Szacsvayék, és mások is csináltak kabarét, azért bármennyire is megtöltöttek egy-egy nézőteret, nem voltak átütő erejű produkciók. “Nincs olyan átütő erejű személyiség, akinek karakteresen határozott véleménye lenne. Tamás Gáspár Miklós például jellegzetes, karakteres figura. Ha neki lenne erős humora, és ő kiállna, arra bizonyos réteg esetleg fogékony lenne. Fábry Sándor hosszú ideig olyan személyiség volt, aki meghatározhatott volna egy kabarét, csak őt bedarálta a kereskedelmi televíziózás a maga nagyon vásári színvonalával, és elvitte onnan, ahol volt. Most nem a politikai nézeteiről beszélek, hanem arról, hogy mennyire markáns. Sas igen jó bohóc volt, remek clown, aki egy vidámszínpados közönséget tudott szórakoztatni, nevettetni, úgy mint Kazal László, Kibédi Ervin, Kabos László. Csakhogy az erre vevő közönség zöme már kihalt, hetven fölött van, hosszú távon nem tölt meg színházakat. Lehet még előadást csinálni ilyen stílusban, de a fiatalok erre már nem fognak megmozdulni. Ráadásul tagadásban vannak, ez szemléletesen látszik a stand up műfaján, amiben lényegében tagadják a közéletiséget” – fogalmazott Selmeczi, aki szerint a Mikroszkóp bukása óta valakinek meg akar felelni, vagy a szociknak, vagy a Fidesznek, vagy mindkettőnek. Ellenzéki kabaré nem nagyon van.
Forrás: Népszava