Hátborzongatóan ambivalens - Hálátlan dögök

Hátborzongatóan ambivalens, az opera műfaja meginog, a Krétakör csapata reflexióra kényszeríti a közönséget - írta a kritika a Krétakör Hálátlan dögök című előadása kapcsán, amelyet a Krízis-trilógia 2. részeként mutattak be . Az ősbemutatót a közönség lelkesen fogadta a Müncheni Operafesztiválon, négyszer tapsolták vissza a szereplőket. A 3. rész már készül! Aki lemaradt, a Színház.hu kritikai szemléjével kicsit felzárkózhat. 

Mi is a Krízis-trilógia?

A Krétakör legújabb projektje összegzi és továbbfejleszti a szervezet elmúlt 3 évben szerzett tapasztalatait. A Krízis a Gát család története: az egyes részekben a család három tagját különböző előadóművészeti formákon keresztül ismerhetjük meg.

 

KRÍZIS - 2. rész: Hálátlan dögök

Bayerische Staatsoper, Pavillon 21 

KRITIKAVÁLOGATÁS

godasara_kov_boj

Münchner Merkur, 2011.07.21

Pszichiáterből gyerekgyilkos

Schein Gábor librettista tiszta, feszes nyelvre épít, ami nem engedi a ködösítést. Dargay Marcell a rendező Gulyás Márton tanúvallomásokra és hírekre emlékeztető történetét egy sprőd, de egyben nagyon mélyre ható zenei testtel egészíti ki. Vonósnégyes, klarinét, szaxofon. A zongoránál maga a zeneszerző is megtalálta a maga feszes, időnként szinte zajba átívelő, elektronikusba hajló nyelvét, időnként Dargay tanárát, Kurtágot juttatva az eszembe (…) Ismét rá kellett jönnöm, hogy opulencia nélkül is elérhető az intenzitás, és hogy a tánczene a barokkal dramaturgiailag igen jól összeegyeztethető. Az énekesek is markáns profilt mutatnak: Megyesi Zoltán Ádámja a hátborzongató ambivalenciájával operál, melyet a világos tenorja tesz még hangsúlyosabbá. Kovács István markáns baritonja kelti életre a pszichiátert, kezdetben megközelíthetetlen meggondoltsággal, melyet később a sarokba szorítottság kínja vált fel. A gyerekek szerepeltetésén nem érezni az érzelmi nyomást. A négy lány és az egy szem fiú szinte stilizált előadása erősen magával ragadó, mivel szinte természetes éneknek hat. Fehér László, és Kovács Annamária, -akik a doktor fiát, Balázst, és a feleségét játsszák - jól ellenpontozzák a történteket.

Gabriele Luster

hd_06

Klassik. info, 2011.07.19

Hátborzongatóan ambivalens

Az előadás autentikusan, szinte már dokumentarista módon hat ránk, Dargay Marcell, aki egy éve vette át a Krétakör zenei vezetését, precízen kiszámolva váltogatja a beszédet az énekkel, megtalálja a helyét a szólóéneknek, a gyerekdalnak és a vonósoknak, melyek a kamarazenei alapban folyamatosan csúsznak át egymásba, illetve váltják egymást. (..) Gulyás Márton a rendező, aki Schilling Árpáddal, a Krétakör művészeti vezetőjével és Schein Gábor költővel együtt jegyzi a darabot. Az alkotók egy percre sem merülnek el a művészieskedésben, így maradnak belül a Brecht nevével fémjelzett Krétakörön. - Tisztelet nekik érte.

Klaus Kalchschmid

hd_31

dradio.de, 2011.07.19.   23.07h.

Gyermekbántalmazás, mint téma az operaszínpadon? Ennek szinte sosincs jó vége, általában voyeurizmus, a rendező saját ego-showja áll a középpontban. A magyar Krétakör produkciója Schilling Árpád művészeti vezetésével azonban egészen másra sikeredett.

(...) A sorsok nyugodtan, izgalom nélkül bontakoznak ki, Dargay zenéje inkább filmzene-szerű, amit jazz betétek szakít meg. A darab vége felé a zene is kísérleti jellegűvé válik, belép az élő elektronika, és egy preparált zongora is.

Egy nagyhatású este, ami teljesen ellentétben áll a Bajor Állami Operaház különben nagyon is élénken zajló életével.

Jörn Florian Fuchs

hd_44

munichandco.blogspot.com, 2011. 07. 21

Amikor az opera műfaja meginog: a Krétakör csapata reflexióra kényszeríti a közönséget

Az előadással ismeretlen, még fel nem fedezett területekre tévedünk, és mélyen elbizonytalanodva hagyjuk el a termet. Nagyon messze vagyunk a repertoár-opera jól referenciált világától, amikor is többé-kevésbé pontos és kompetens véleményt formálunk az énekesekről, a kórusról, a karmesterről, a zenekarról, vagy éppen a rendezés relatíve vett sikeréről.

A Hálátlan dögökkel való találkozás az egyszerű vélemény- vagy ítéletmondás helyett kérdéseket vet fel bennünk. Elsőként is magára a műfajra vonatkozóan. Opera ez? Egy happening? Vagy egy színpadi éneket, hangokat és zenét használó politikai akció (a fogalom elsődleges jelentésében, amely az egyén társadalomban betöltött szerepére koncentrál)? Az előadás után alig marad bizonyosság bennünk, olyan, mintha darabjainkra szedtek volna szét minket.

(...) A közönséget arcul csapja a Krétakör által létrehozott lelkiismeretébresztő színház. A Krétakör számára az előadóművészet társadalmi felelősségvállalás is egyben: a színháznak és az operának célja, hogy valós és jelen társadalmi kérdésekre reflektáljon. Az előadások korunk valóságáról beszélnek és gondolkodásra késztetnek a problémához való hozzáállásunkról. Provokáció és pozitív elbizonytalanítás. A Krétakör beírta nevét a politikai színház és az aktuálszínház (Zeittheater) irányzatába.

 

HÁLÁTLAN DÖGÖK

Művészeti vezető / Artistic concept: Schilling Árpád
Producer: Gulyás Márton
Produkciós vezető / Head of Production: Ságodi Ildikó
Rendező, dramaturg/Director, dramaturg: GULYÁS Márton
Történet/Story: GULYÁS Márton, SCHILLING Árpád
Zeneszerző/Music composer: DARGAY Marcell
Librettó/Libretto: SCHEIN Gábor
Zenei korrepetitor/Musical rehearsal director: INCZE Zsóka
Színész-drámatanárok/Actors, drama teachers: SEREGLEI András, KARDOS János
Kutatómunka/Research: MUNK Vera
Pszichológiai szakértő/Psychological adviser: HEGEDŰS Ibolya
Hangtechnika/Sound: REMBECZKI János

Szereplők/Presenters:
Gát Gyula: KOVÁCS István
Gát Lilla: KOVÁCS Annamária
Ádám: MEGYESI Zoltán
Gát Balázs: FEHÉR László
Hajni: KOVÁCS Ráchel
Anna: GODA Sára
Anita: BOJTOS Luca
Laci: KOVÁCS Jonatán
Gabriella: HORVÁTH Dominika

Zenészek/Musicians:
Zongora: DARGAY Marcell
Rézfúvós hangszerek: ABLONCZY Keve
Elektronika: BOLCSÓ Bálint
Accord Quartet: MEZŐ Péter (hegedű), VEÉR Csongor(hegedű), KONDOR Péter (mélyhegedű), ÖLVETI Mátyás(cselló)

süti beállítások módosítása