Tegnap arról számoltunk be, hogy a Moncsicsi Tanulmányi Kör bemutatja Csáth Géza naplói, novellái, cikkei, orvosi írásai és feljegyzései alapján készült előadását az Egészséges önismeret - Csáth Géza revüt. Ez alkalommal az alkotók árulnak el még többet a készülő produkcióról. Kiderül miért a név: Moncsicsi, miért a téma: Csáth szövegek és miért a revü megnevezés.
Miért alakult a Moncsicsi Tanulmányi Kör?
Laboda Kornél: A Moncsicsi Tanumányi Kör egyelőre kísértetként létezik csak. Hivatalosan soha nem alakultunk meg. Az egész úgy kezdődött, hogy Csilla lehetőséget kapott a szegedi Thealter fesztiválon való szereplésre, egy általa rendezett előadással. Sarah Kane 4.48 pszichózis című szövegét választotta alapul, osztálytársait, a bábszínész szakosokat kérte föl játszani, engem pedig "beugrasztott" társrendezőnek. Soós Attila a próbafolyamat során csatlakozott hozzánk koreográfusként. A szervezők azt kérték tőlünk, hogy társulatként jelenjünk meg a fesztiválon, így gyorsan ki kellett találni egy nevet magunknak. Erre a névre bólintottunk rá többen is, így született a Moncsicsi Tanulmányi Kör elnevezés. A próbafolyamat annyira jól sikerült, hogy mindannyian úgy éreztük, ebben a csoportosulásban több van, mint egyetlen előadásnyi. Ez beigazolódni látszik, hiszen a második produkciónk főpróbaheténél járunk már.
Bohoczki Sára, Andrusko Marcella a próbán
Kane és Csáth is -egyszerűen mondom- "szenvedős fazon", miért foglalkoztatnak benneteket?
Bereczki Csilla: Biztos személyes okai is vannak... Mindkét alkalommal azzal az elhatározással álltunk neki a szövegekkel való munkának, hogy nem engedünk a belőlük áradó depressziós hangulat csábításának. Pontosabban iróniával, empatikus eltartással kezeljük az alapanyagot. Továbbá rendkívül izgalmasnak tartjuk a különböző színházi nyelvekkel való kísérletezést. Azzal, hogy más fénytörésbe állítunk egy szöveget, nem elfedni vagy 'könnyíteni' akarjuk, hanem így próbáljuk újabb jelentésrétegeit feltárni. Az előadást meghatározhatja mindenféle műfaj, a burleszk, a standup, a szappanopera, a videoklip. Ha eklektikus nyelven szólunk, sikerülhet kirángatni a szövegeket eredeti depresszív, dekadens mivoltukból, abból, ami sokszor elfedi a finomabb vagy éppen humoros részleteket, árnyalatokat.
Mit tartotok megkapónak a Csáth szövegekben?
Laboda Kornél: Csáth Géza több szempontból is egyedülálló figurája a magyar kultúr- és irodalomtörténetnek. Egyrészt egy huszadik századi polihisztor. Író, újságíró, festő, zenész, komponista, drámaíró, orvos, pszichoanalitikus. Másrészt egy rendkívül különös és ellentmondásos elmével megáldott vagy átkozott, szerencsétlen zseni. Neurotikus ember, aki egyszerre szeretett volna mindent, s szenvedett attól, hogy az általa vágyott álomképek valójában összeegyeztethetetlenek. Mert nem lehet valaki egyszerre művész, békés, kényelmes nagypolgári életet élő orvos és morfinista. Egyszerre überracionális pszichoanalitikus, és élvhajhász, szenvedélyeket éltető alkotó.
Csapó Attila e.h. a próbán
Bereczki Csilla: Egyben biztosak voltunk, mikor az anyagon dolgozni kezdtünk: nem Csáth morfinizmusa jut majd hangsúlyos szerephez az előadásban. Úgy éreztük, hogy a morfinizmus csupán tünet, okozat és nem ok és hogy sokkal izgalmasabb, emberibb helyzeteket rejt az életműve. Ebben nem csalódtunk, sőt!
Hol tartotok a munkában?
Bereczki Csilla: A próbafolyamat összesen kéthetes, így mondhatom azt is, hogy a finisben meg azt is, hogy a közepén kicsit túl járunk. Formálódik, alakul, folyamatosan változik az előadás. Ami sejthető, az egyelőre izgalmasnak tűnik számunkra. De úgyis minden abban a pillanatban dől majd el, amikor a nézők beülnek.
EGÉSZSÉGES ÖNISMERET – Csáth Géza revü
Színészek:
Andrusko Marcella
Bohoczki Sára
Csapó Attila
Eke Angéla
Ficza István
Nagy Boglárka
Rétfalvi Tamás
Dramaturg:
Khaled-Abdo Szaida
Rendezők:
Bereczki Csilla
Laboda Kornél
Előadások:
2011. augusztus 18. 21:00 (nyilvános főpróba)
2011. augusztus 19. 21:00 (bemutató)
Helyszín:
Fogasház, Budapest, Akácfa u. 51.
Támogatók:
Fogasház
Színház- és Filmművészeti Egyetem