Világpremier Budapesten - virtuális opera- és balettelőadás.
Megérkezett a virtuális opera- és balettelőadás nemzetközi csapata Magyarországra
A 3D-s vizuális technika alkalmazásával látható Bolero,
valamint a Kékszakállú herceg vára próbái megkezdődtek
(A Magyar Állami Operaház tájékoztatója)
A Magyar Állami Operaházban szeptember 7-én látható először a világon olyan színházi produkció, amelynek megtekintéséhez 3D-s szemüveget kap a közönség, hiszen a vetített hátteret ezen keresztül élvezhetik majd. A nemzetközi alkotógárda már Budapesten próbál.
Talán a legizgalmasabb részhez értek a 3D-s opera- és balettelőadás alkotói. Míg egy film esetében a jeleneteket újra és újra össze lehet rakni, meg lehet vágni, könnyebb szinkronizálni a hangot, egy élő műsor esetében erre nincs lehetőség. A világpremierig hátralévő alig több mint két hét alatt a próbákon alakul majd ki, hogyan tudják ezt az eddig csak filmekben használt kifinomult szoftver rendszert élő produkcióban is alkalmazni.
Komlósi Ildikó, a nemzetközi operaszínpadok jelenleg egyik legismertebb mezzoszopránja, a produkció ötletadója, Judit szerepének megformálója, a közönségnek különleges élményt ígér: "Bartók zenéjét egy palettához tudom hasonlítani. Ezt a végtelen színvilágot egy egyszerű, megépített díszlettel nagyon nehéz bemutatni. Az új technológia, a 3D elképesztő mélységet ad a színpadképnek: fantasztikusan alakítható, formálható, mozgalmassá tehető. Ez a technika többet tud számunkra nyújtani, mint egy deszkákból és szögekből összeállított színpadkép." A Bartók-mű előtt Ravel Bolerójára készült balettet láthat a közönség, ami a spanyol Ballet Espanol Ensemble előadásában, Lola Greco koreográfiájával kerül színre, ugyancsak 3D-s környezetben.
A vetített háttér készítéséért felelős Andrew Quinn többek között a Mátrix, a Dark City és a Tomb Raider című filmek egyik alkotója. A számítógépes szakember két építésszel dolgozott együtt a látvány megteremtésén. Gian Marco Campanino és Marcella Gallotta hozták létre a vár főbb helyiségeit. "Hangulatukban a képek inkább egy sötét atmoszférát adnak majd a térnek, de aztán folyamatosan egyre szürreálisabb, álomszerű tájat ábrázolunk. A Bolero háttere inkább absztrakt, hiszen a színpadon is több a mozgás, a táncosokról nem szerettük volna elvonni a figyelmet. A fények itt is nagyon hangsúlyos szerepet kapnak majd."
A szoftver, amit az előadás során használni fognak, a Touch Designer nevet kapta, és Greg Hermanovic, a sidefx szoftver Oscar-díjas feltalálója alkotta meg. Ezt a programot olyan filmekben használták már mint a Mátrix, a Dark City, az Eredet és a Harry Potter-filmek. Ez a piacon fellelhető legkorszerűbb real time 3d/interaktív/hangfelismerő szoftver. Az alkotók ígérete szerint a látvány hatalmas mélység érzetét kelti majd a nézőkben. A virtuális, vetített tárgyak "kilépnek" majd a színpad mélységéből és szinte megérintik majd a közönséget. A szereplőket hagyományos lámpákkal világítják meg, így a polarizált lencsékkel tökéletesen látható lesz bárki a színpadon a 3D-s szemüvegen keresztül is.
Az alkotók szerint a legnagyobb kihívást az arányok megtalálása jelentette. Ennek kiküszöbölése érdekében - mint minden televíziós, vagy filmes forgatáson -, az előadás előkészületei során számítógépes grafikával mindent újraalkotnak, méghozzá a rajzfilmekhez használt technológiát követve.
Azoknak, akik már több Kékszakállú-rendezést láttak, nem kell aggódniuk amiatt, hogy a zenekari hangzás szerepe csökken a látvány miatt. Komlósi Ildikó szerint épp ennek köszönhetően nem vész el a lényeg: "Ebben az operában a szólista nem engedheti meg magának, hogy akár csak egy pillanatra is oldalra fordítsa a fejét. Mindvégig arra kell koncentrálnia, hogy áténekelje a zenekart. Jobban szeretem a Kékszakállút koncertszerű előadáson énekelni. A mostani rendezés megadja nekem ezt a koncertszerű élményt. Ahhoz, hogy mindenhonnan jól látható legyen a vetített színpadkép, a tér első részét használjuk az interpretációra. Ez a vizuális rendszer összességében lehetővé teszi, hogy a tökéletes zenei és előadói színvonal megtartása mellett, kevés mozgással formáljuk meg a szerepet."
A nemzetközi hírű operaénekesnő szerint a 3D-s előadás egy hosszabb távú célt is szolgál majd: "Az operának élnie kell. Haladni kell a korral, olyat kell ajánlanunk a színházakban, színpadokon, amire bejön a közönség, sőt még a fiataloknak is tetszik, és azt mondják: "Ez érdekesnek ígérkezik!"
A virtuális opera- és balettelőadás szeptember 7-én, 9-én és 10-én este látható a Magyar Állami Operaházban. Az előadás karmestere Győriványi Ráth György, a Magyar Állami Operaház mb. főzeneigazgatója. Az előadásokra jegyek még kaphatók az ismert jegyárusító helyeken és a Jegymester honlapján.
(forrás és fotók: Magyar Állami Operaház)