Gergye Krisztián Csendélet zajjal című viktimológia-performansza a társulat Trilógia maraton sorozatának harmadik állomásaként kerül megrendezésre a Szépművészeti Múzeumban szeptember 11-én.
„Olyan emberekről szerettem volna szólni, akik belsőleg szabadok, még akkor is, ha lelki függőségben élő, nem szabad emberek veszik körül őket.“ (Andrej Tarkovszkij)
Gergye Krisztián Társulata az évad egészén átívelő performansz-sorozattal ünnepli fennállásának tizedik évfordulóját. A sorozat első, kőszegi, és második, pannonhalmi állomása után a harmadik stációra Budapesten, a Szépművészeti Múzeumban, a NYOLCAK kiállítás finisszázsaként kerül sor, szeptember 11-én 20 órától. Az előadás – csakúgy, mint a Trilógia maraton minden egyes előadása – egyszeri és megismételhetetlen premiernek számít.
Gergye Krisztián a TRILÓGIÁRÓL:
" ATrilógia maratont a kényszer is szülte. Nincs meg az anyagi fedezete a repertoárjátszásnak, és a budapesti befogadóhelyeken a következő évadban nem tudnám fenntartani az eddigi évek előadásszámát sem. Ha esetleg vidéki vagy külföldi felkérés érkezik, bármelyik pillanatban elővehetjük az előadásokat. A Trilógia maraton pedig reflexió a jelen kulturális közegének visszásságaira, az előadáskényszer melletti repertoárjátszás lehetetlenségére és a megalázó anyagi lehetőségekre. Nem vagyok hajlandó úgy tenni, mintha a Gergye Krisztián Társulata számos előadása ellenére egy repertoárszínház lehetne, hiszen nincs kőszínházi struktúra a hátam mögött. Úgy határoztam, hogy megtiltom magam számára ezt a folyton kísértő gondolatot, és tudomásul veszem, hogy mindez csak illúzió. Kivétel az Adaptáció trikolor című, tavaly mindössze négyszer, de nagy sikerrel játszott előadásunk. Aktualitása és sikere tükrében ezt az energiát nem dobhatom ki az ablakon. Pénzt nyertünk, hogy az évad során egyszer Szegeden, kétszer pedig a MU Színházban újra bemutathassuk".
Milyen kérdéseket vet fel ez a sorozat?
"Az útkeresés, a kultúrpolitikai reflexiók, tehát a forma leválaszthatatlan a tartalmi kérdésfelvetésektől. Hogyan lehet ma Magyarországon a lehető legszabadabban alkotni? Mit jelent az, hogy függetlenség? Milyen korlátok alakítanak bennünket? Én mindig a saját személyiségem mélységeit kutató ember voltam, akkor is, ha másokkal dolgozom, és a velem együttműködő előadók is tudnak és akarnak hasonló mélységekig eljutni saját magukon belül. Ez mindig nagy kaland, önfelvállalás, szélsőséges utakat bejáró önfelfedezés, ami most sem lesz másként. A múlt, jelen, jövő hármas összefüggésére rétegeztem a Trilógia maraton történetet. Három trilógiát szeretnék létrehozni a 2011/ 2012-es évadban. Az első trilógia a Feltépett múlt, a második a Testre szabott idő, a harmadik pedig a Folyamatos jelen címet kapta. A három trilógia végcélja a nagy mű, egy kortárs(tánc) opera létrehozása. Az első trilógia középpontjába a személyes múltat és a történelmi múlttal szembesülő embert helyeztem". (Forrás: Fidelio)
A sorozat előző állomásáról:
GERGYE KRISZTIÁN TÁRSULATA
TRILÓGIA MARATON
Első trilógia
FELTÉPETT MÚLT
Harmadik stáció
CSENDÉLET ZAJJAL
viktimológia-performansz
2011. szeptember 11. 20h – Budapest, Szépművészeti Múzeum
A NYOLCAK kiállítás finisszázsa
szereplők:
Ágens – Bakos Éva – Blaskó Borbála – Bocsi Eszter – Lőrinc Katalin – Szakács Ildikó – Szalontay Tünde - Tárnok Marica – Virág Melinda – Gergye Krisztián
Zenei szerkesztő: Philipp György
Jelmez, kellék, installáció: Béres Móni
Smink, maszk: Károlyi Balázs
Video, dokumentáció és vetítés: Nay Tilda
Dramaturg konzultáns: Miklós Melánia
Pszichológus konzultáns: Csigó Katalin
Produkciós menedzser: Trifonov Dóra
Produkciós asszisztens: Hajós Eszter
Rendező, koreográfus, látványtervező, író: Gergye Krisztián
További információ: www.gergye.org
Jegyinfo: www.szepmuveszeti.hu
Kapcsolódó anyag:
Gergye Krisztián Társulata idén ünnepli létezésének 10. évfordulóját. Ebből az alkalomból a 2011-2012-es évad egészén átívelő, össz