Átmeneti korszakban vagyunk, még nem a mélyponton – mondja a színházi élet helyzetéről Cseke Péter, a kecskeméti Katona József Színház direktora. A jobboldali szimpátiáját sosem titkoló igazgató munkáját egyre több színházcsináló dicséri. Jót tesz-e neki ez, és az, hogy mai magyarra fordíttatta a Bánk bánt? A színészrendező arról is beszélt, hogyan került Orbán Viktorral egy színpadra. Lapszemle.
Sosem titkolta jobboldali szimpátiáját
A Népszabadság kérdésére, nem árt neki, hogy a szakma túl sokat dicséri a kecskeméti színházat, Cseke Péter azt felelte, ezen sokat gondolkodott, de végül is persze jó, hogy dicsérik, "mert a kecskeméti színház kiemelkedett, ráadásul egyre látogatottabb”. A felvetésre, miszerint sosem titkolta jobboldali szimpátiáját, de azt hallani, ezt nem nézik jó szemmel a Magyar Teátrumi Társaságban, elmondta ezzel nem szokott foglalkozni. “Nekem az dicsőség, ha nálunk dolgozik Szász János, Rusznyák Gábor, Mohácsi János. Ők nekem elsősorban jó rendezők. Kevésbé számít egy premier alkalmával, hogy kire adták voksukat” – tette hozzá a kecskeméti igazgató.
A megválasztása kapcsán pedig arról számolt be, anno annyit kért: egy év múlva üljenek le, és nézzék meg, tényleg csak politikai kinevezett-e. Úgy látja, hogy a vád eloszlott.
"Az előadó-művészeti törvény ezer sebből vérzett"
Az előadó-művészeti törvényről is szót ejtett. “Az előadó-művészeti törvény ezer sebből vérzett, ezt nemcsak a Teátrumi Társaság tudta, hanem mindenki. A módosítása már sok jót tartalmaz, de ez is csak egy keret. Hogy tartalommal miként telik meg, az most fog eldőlni: melyik lesz kiemelt és nemzeti intézmény, mit kell produkálni az önkormányzati támogatásért cserében” – fogalmazott Cseke Péter, aki szerint a normatív alapú támogatás nem szerencsés. “Nem értem, miért nagyobb a szorzója a nyolcszáz fős nézőtéren a musicalnek, mint a hatvan néző előtt bemutatott García Lorca-előadásnak? Lehet, hogy a hatvanból csak 34 jön el, de úgy megy innen el, hogy életre szóló élményt kap. A másiknál egy hét múlva még citálja, milyen jól énekeltek abban a zenés darabban, majd szépen elfelejti. 2008-ban a TAO miatt – ez az a lehetőség, hogy a mecénások a támogatást jóváírhatják a társasági adóból – kellett elfogadni gyorsan a törvényt. De most már sehova se vezet, hogy a fenntartó – jellemzően a főváros – azt mondta a színházainak, ha ezt a pénzt te is meg tudod szerezni, ennyivel kevesebbet adok neked. Nálunk nem kellett ettől tartani, kiváló a kapcsolatunk a fenntartóval. Igaz persze az is, hogy az önkormányzattól kapott pénzünk eleve az egyik legkevesebb az országban. Talán Tatabányáé kevesebb. Egyébként sok az előnye annak, ha az igazgató nem Pestről igazgat, hanem ott él a helyszínen. Rengeteg ismerősre tehet szert, köztük néhány fantasztikusra. Például van egy pék, aki a színház szerelmese, egy előadást tizenötször megnéz. Pék Matyi-díjat alapított, amelyből évi 5-7-et ad ki, mikor mennyit, de ezek kétszemélyes, all inclusive utazások, és még arra is odafigyel, hogy a borítékban legyen 400-500 euró költőpénz. Csak, hogy ne legyen gondja a színésznek, akinek alacsony a fizetése. Fantasztikus ember, megvesz egy-egy előadást is, és meghívja a baráti, ismeretségi körét, munkatársait. Átöleli a színházat” – nyilatkozta Cseke Péter.
Miből gondolta, hogy jó igazgató lesz?
Arról is faggatták, nem félt-e Kecskeméttől, ahol annyi igazgató bukott már meg és miből gondolta, hogy jó igazgató lesz. “Azért volt ennek előélete. Kósa Lajos polgármester felkért jó pár éve, legyek én a debreceni színházigazgató, Lengyel György utódja. Nagyon kötődtem Lengyelhez, engem ott befogadtak, a pályám elején öt évig voltam Debrecenben színész. De mikor otthon megosztottam az ötletet a családommal, azt mondták: „Mi? Debrecenbe költözni? Á, nem.” Próbált győzködni Kósa: Lengyel Gyuri sem költözött ide. Szerintem meg nem lehet úgy színházat csinálni, hogy kedden odamegyek, kiosztok pár pofont, aztán két nap múlva hazautazom. Verebes István is utódjának szemelt ki Nyíregyházán, klasszul kitalálta, hogy legyen, de az akkori polgármester asszony kijelentette: ne Verebes határozza meg, mikor írja ki a pályázatot. Kecskeméttel akadt egy korábbi történetem, a kilencvenes évek közepén. Felhívtam az egyik alpolgármestert, akar-e valakit kifejezetten a város, mire kiderült, Csiszár Imréről van szó. Akkor jöttem el a Nemzetiből, ahol ő igazgatott, ezért nem akartam ellene indulni. De akkor kinevezték Imrét a budapesti Thália élére, amit ő elfogadott. Halasi Imre is pályázott Kecskemétre, őt meg Zalaegerszeg nem engedte el, így maradt Bal József” – árulta el a direktor.
Elviseli, ha támadják a Bánk bánt
Azt is elmondta, el fogja viselni, ha támadják az idei évad első bemutatóját, a Bánk bánt, amelyet huszonegyedik századra fordított verzióban állítanak színpadra. “Már kaptam több levelet, közülük egy igazán keményet. A reklamálónak azonban igaza volt. Nem figyeltem kellően oda, hogy az egyik plakátunkon szerzőpárosként szerepelt: Katona József és a szöveget átdolgozó Szabó Borbála. Amit lehetett, próbáltuk korrigálni” – közölte Cseke Péter, akit saját bevallása szerint nem motivál a botrány, de tudja, hogy lesz. Ugyanakkor úgy véli, fantasztikus mű született, nem erőltetetten mai nyelvű.
A kérdésre, odaülne-e Orbán Viktor mögé az emelvényre választási rendezvényeken azt válaszolta az igazgató: “Abszolút” . hiszen az ott Cseke Péter, a magyar honpolgár. “Miért ne tenném? Cseke Péter, aki vezeti a kecskeméti Katona József Színházat, ő már egy szakmai ember, esetleg művész” – tette hozzá.
Bármikor odaállna Orbán Viktor mögé
Arról is beszámolt, hogy sokszor kapott felkérést, hogy menjek, ünnepeljek velük. “Nagyon pipa lettem – miért nem mondják, itt a helyed, ezen a széken fogsz ülni? És akkor érzem, várnak engem. A 2002-es választás első fordulójának bukása után volt egy rendezvény a testnevelési egyetemen. Jött a hívás újra: gyere! Azt válaszoltam, nem érek rá. De aztán elkezdtem gondolkodni, hogy valamelyikünknek engednie kell. Visszahívtam: elmegyek, ha garantálják a bejutásom. Mikor odamentem, rengetegen vártunk, nem volt térerő, nem tudtam hívni senkit. Megláttam Varga Laci bácsit, akit ismertem, és vele bejutottam. Elsodort az élmény, hogy nagyon sok ember egyet akar. Bejött Viktor, és láttam, mennyire szeretik. Odament a pulpitushoz, ahol mögé állítottak 10-15 embert. Közvetlenül mögé egy idős úr került. Már mint rendező néztem: milyen fantasztikus, ahogy ez a nyugodt bácsi áll, és mindvégig nézi Viktort. Ha oda egy izgága pasas megy, aki fújja az orrát, telefonál, az egyszerűen elvonja a figyelmet. Annyira a hatása alá kerültem, hogy elhatároztam, ha valamit segíteni kell, szívesen megteszem. Kialakult egy értékmegőrző baráti társaság, azokból verbuválódott a közönség a pulpitus mögé. Orbán Viktor karizmatikus, elhivatott politikus. Bármikor odaállnék mögé” – nyilatkozta Cseke Péter.
Még van út lefelé
A színházi élet alakulásával kapcsolatban megjegyezte, nagyon sajnálná, ha a sokáig megőrzött értéket, a társulatokat felszámolnák. “Átmeneti korszakban vagyunk, szerintem még nem az igazi mélyponton. Azt gondolom, még mindig van egy kis hely lefelé. De nem sok. Ha lejutunk, már felfelé lehet indulni” – összegzett Cseke Péter.