Zsidó vs. nem-zsidó - Lefitymálva bemutató

Vinnai András Lefitymálva című új darabjával indítja az évadot a Gólem Színház; a zsidósággal kapcsolatos paranoiákról szóló, kritikus hangvételű előadásban Lukáts Andor, Nagy Mari, Schmied Zoltán, Bánki Gergely és Huzella Júlia játszik, a bemutatót szombat este tartják.

„Skatulyázzunk, általánosítsunk és mutogassunk egymásra, amíg el nem fáradunk! Rettegjünk addig, amíg már képtelenek vagyunk komolyan venni rettegésünk tárgyát!”

LEFITYMÁLVA

A produkciót a Sanyi és Aranka Színházban játsszák, ahova a Gólem Színház a 2011-12-es évadban beköltözik, és amely a tervek szerint a zsidó színház előadásai mellett teret ad különböző kultúrák fiatal, kortárs alkotóinak megjelenésére, együttműködésére.
Az első bemutató, a Lefitymálva című darab merész és önkritikus megközelítésben dolgozza fel a zsidósággal kapcsolatos társadalmi paranoiák témakörét. A zsidó kultúrával foglalkozó független színház szerint társadalmunkban a "zsidó vs. nem-zsidó" hivatkozású diskurzus ördögi köröket fut. "Ezért fontos, hogy próbáljunk nyitni egymás felé, mégpedig úgy, hogy saját közösségünkhöz is kritikai szemmel közelítünk" - írják.

lefitymalvaSchmied Zoltán, Nagy Mari, Huzella Júlia

A darab előkészületeként a színház felhívást intézett a közönséghez: mindenki beküldhetett zsidósággal kapcsolatos közhelyeket. A legvadabb, előadásba is beemelt elméletek közé tartozik a Tesco kétfunkciós szerepének „magyarázata”. Eszerint az áruházak teteje azért lapos, mert oda fognak leszállni az izraeli helikopterek, hogy elfoglalják Magyarországot. A megszálló zsidók pedig rögtön innen költöznek majd be az üresen álló lakóparkokba. Egy interneten is terjedő hiedelem szerint a Moszad cápákat küldött Egyiptom partjaihoz, hogy megharapják a turistákat.

A gyűjtés után a beérkezett anyaggal felkeresték Vinnai András drámaírót, majd vegyes kulturális hátterű fiatalokból álló csapatot verbuváltak a darab megvalósítására. "A cél, hogy a különböző látószögből közelítő, sokszor öröklött előítéleteit hordozó felek mindegyikét szembesíteni lehessen abszurd berögződöttségeivel. Mindezt rengeteg humorral" - olvasható az előadás ismertetőjében.

lefitymalva3Lukáts Andor, Bánki Gergely és Schimed Zoltán

Mint írják, a Lefitymálva című darabban mindenkit kinevethetünk, önmagunkat is. A darab igen kritikus a zsidó közösséggel szemben is, nagy adag (ön)iróniával láttatja a zsidóságon belüli mániákat, amelyeket részben két karakter - Rosenzweigbergerstein holokauszt-szakértő és Horovitzné, számos zsidó szervezet vezetőségi tagja - közvetít.

Borgula András, rendező a darabról:

 „Van egy olyan sztorink is, hogy ultrahangos technikával a legkisebb, legbarátságosabb kiskutya is gazdija ellen fordítható, így belátható időn belül a csivavák tulajdonosuk torkának ugranak. Az egyik falusi kórus „Dó-ré-mi-fá-szó-lá-ti-dó, szalonnát eszik a zsidó” - kezdetű beéneklése szintén említésre méltó. Nemcsak azt figurázzuk ki, mit gondolnak rólunk, hanem azokat a paranoiákat is, melyek a zsidóságon belül élnek: hogy minket mindenki utál, meg akarnak ölni, a tengerbe akarnak taszítani. Van, amin csámcsognak az interneten, de mi sokkal durvábbakat tudunk. Az igazság mindennél durvább”.

lefitymalva4Nagy Mari és Schimed Zoltán 

Vinnai András, író a darabról:

"Bevállaltan antiszemita és zsidóbérenc, egyértelműen antinacionalista és fajvédő. Addig szeretnénk püfölni a fogalmakat és a kategóriákat, a félelmeket és a fájdalmakat, amíg azok teljesen el nem veszítik eredeti jelentésüket és funkciójukat. (...) A nyersanyag valójában évezredek óta gyűlik."

"Az antiszemiták azt mondják, hogy ti, zsidók vagytok a hibásak mindenért. A zsidók meg azt mondják, hogy mi nagyon sokat szenvedtünk, és mindig bántanak minket. Ezt a kettőt szeretnénk egyszerre megjeleníteni, és nevetség tárgyává tenni. Az egész problémakört továbbgerjesztjük az előadásban. Először félünk kimondani a zsidó szót, aztán fennhangon zsidózunk, aztán addig mondjuk, amíg már tényleg nem jelent semmit.

lefitymalva5

Schimed Zoltán, Lukáts Andor  és Bánki Gergely

Nem merem azt mondani, hogy nem antiszemita előadás, mert az. De itt az antiszemitizmus egy vicces kifejezés. Borguláéké pedig egy zsidó színház, és nekik talán szabad ezt. Az volt a cél, hogy ne a megszokott körben mozogjunk. Változtassunk az irányon, és mi támadjuk be magunkat. Ezen a másik tud röhögni – és hogy igazából magán is, vagy csak rajtunk nevet, az rajta múlik".

A darabot szeptember 29-én, 30-án, október 13-án és 14-én is játsszák.

Forrás: Színház.hu, HVG, Magyar Narancs

süti beállítások módosítása