Indul az Armel Operafesztivál 2011

Bővülő programkínálat idén és magyar operák az elkövetkezendő években. Az Armel Operafesztivál sajtótájékoztatója.

Az első Operafesztivált beharangozó öt évvel ezelőtti sajtótájékoztató óta talán a legfontosabb sajtóesemény tanúi lehettek a sajtó képviselői szerda délelőtt a Francia Intézetben.

 

Az Operafesztivál sajtótájékoztatóján ismertették a 2011-es évad programjait, ugyanakor váratlan bejelentésekre is sor került.

 

Havas Ágnes, az Armel Operaverseny és Fesztivál igazgatója elmondta: a 2011-es évben a Fesztivál izgalmas és ingyenes kiegészítő programokkal várja az opera szerelmeseit és a műfajjal ismerkedőket. A Korzó Zeneházban megrendezendő programsorozat keretében Jakupcsek Gabriella beszélget Kulka Jánossal, Alföldi Róberttel, Mester Tamással, Juronics Tamással és Havas Ágnes filmproducerrel az operához való viszonyukról, kötődésükről. A "partneroperaházak" és a versenyzők mini-koncertek keretében mutatkoznak be az operaverseny programján túlmutató oldalukról. Ráadásul a Fesztivál a Szegedi Tudományegyetemmel közösen ez évtől egyfajta oktatási szerepet is vállal: az egyetem által januárban indított kulturális menedzsment képzés beharangozó programjaként Bernard Faivre d'Arcier és Jim Schaeffer az európai és tengerentúli kulturális szektor jelentőségével, működésének szabályszerűségeivel és kulisszatitkaival ismertetik meg az érdeklődőket.

 

armelsjat2011e

 

A sajtótájékozató vendége volt az idei pilzeni produkció - mely a 2011-es fesztiválév egyetlen klasszikusa -, a Rigoletto rendezője, Alföldi Róbert is, aki bár eddig minden évben részt vett a fesztiválon rendezőként, idén kapott "feladatként" először igazi klasszikus operát. "Nagyon furcsa volt Verdit hallgatni, szinte nehéz...annyira hozzászoktam a kortárs darabokhoz, hogy nekem szinte már az a természetesebb...A rendezésről talán annyit, hogy szerettem volna ezt a kusza, szenvedélyes, sötét darabot minél profánabban, egyszerűbben és világosabban megmutatni. Egyátalán nem kiforgatni, csak megszabadítani attól a romantikus máztól, ami az évek során rárakódott. Talán sikerült, mert a nagyrészt klasszikus rendezésekhez szokott pilzeni közönségnek nem volt ellene kifogása."

 

Havas Ágnes igazgató elárulta, hogy évek óta kap apróbb szemrehányásokat és kérdéseket a szakma és a sajtó képviselőitől arra vonatkozóan, hogy egy magyar operafesztivál miért nem mutat be magyar operákat? A válasz egyszerű: "Nem szerettünk volna csak úgy leemelni a polcról egy elkészült művet, az operaverseny mindig is úttörőnek számított törekvéseiben, s most sem lesz másképp. Saját operákat szeretnénk rendelni, olyanokat, amelyekre a Fesztivál is büszke lehet és olyanokat, amik külföldön is megállják a helyüket, hiszen a Fesztivál szerkezetének megfelelően először a külföldi partneroperaházban kerülnek majd bemutatásra."

 

armelsjat2011b

Alföldi Róbert

 

Így az első saját opera, a 2013-as év magyar ősbemutatója Mester Tamás Originum című szerzeménye lesz, mely New York-ban debütál. A rockzenész élete fontos állomásának tartja a lehetőséget. "A zenét bonthatjuk kategóriákra, s ezt általában meg is tesszük, de számomra ezek a falak nem léteznek. Nem azért mert átjárhatók, hanem mert a jó zene nem az elme tartalmából születik, hiszen akkor csupán önismétlés lenne, vagy még rosszabb esetben mások ismétlése. Nagyon meglepett a felkérés, de talán nem véletlen, hogy az első beszélgetés tizedik percében már a szinopszisról kezdtem beszélni, egy olyan művel kapcsolatban, aminek a megírási szándéka még jómagam számára sem volt nyilvánvaló. Próbálok nem megijedni a feladattól, és nem túlságosan komolyan venni magamat, mert attól könnyen elveszíthetném mindazt az ártatlanságot és ösztönösséget, ami egy ilyen mű megírásához szükséges."

 

armelsjat2011c

Havas Ágnes és Mester Tamás

 

2014-ben Csapó Gyula Phaedrájának 4. Felvonása kerül színrevitelre a Pilzeni Nemzeti Színházzal közösen, s az este azzal a szintén egyfelvonásos darabbal egészül majd ki, melyre a fesztivál a pilzeni színházzal közösen ír ki pályázatot az elkövetkezendő időszakban. Mindez a Pilzen 2015 Európa Kulturális Fővárosa program felvezető évének attrakciója is egyben. Boronkay Antal, a felkérésben fontos szerepet vállaló Editio Musica - és a szerző - képviseletében annyit árult el a műről, hogy ez sem számít túlságosan hagyományos operának. Csapó négy nyelvű, parodisztikus és tragikus ötfelvonásos operájának minden felvonása önállóan is megállja a helyét a színpadon. Terjedelméből fakadóan a negyedik felvonást mutatják majd be, melyről idén októberben a Magyar Rádió is felvételt készít.

 

A jelenleg távolinak tűnő 2015-ös évben várható ősbemutató igazi kulturális "bomba". Eötvös Péter - a Velencei Biennále Arany Oroszlán Életműdíj-várományos zeneszerzője - ugyanis beleegyezett, hogy a Fesztivál részese lehessen készülő operája bemutatásának. A komponista 2016-ig négy operája bemutatóján dolgozik. Elmondása szerint az Armel részvételével készülő bemutató különleges kooprodukcióban valósul meg, amerikai és európai operaházak bevonásával. Az egyfelvonásos darab - mely Baricco Senza Sangue című novellaregényéből készül - jól meghatározott céllal születik. A szerző bevallása szerint - annak tudatában, hogy Bartók A kék szakállú herceg várának gyakran nehéz "párt találni" - olyan darabot szeretne alkotni, ami atmoszférájában és dramaturgiájában is egységben van Bartók egyfelvonásosával. Eötvös úgy gondolja, hogy Baricco történetét annak hangulata, tematikája alkalmassá teszi arra, hogy bemutatója Bartók művében "folytatódjék". A fesztivál bemutatóját - melyért jelenleg a legnevesebb francia operaházak versengenek - Alföldi Róbert rendezi majd.

 

armelsjat2011d

Eötvös Péter

 

Az Operafesztivál négy éve kápráztatja el különleges ritkaságokkal az operaszerető közönséget. Mindez a legismertebb francia kulturális fesztiválváros figyelmét sem kerülte el: az Avignon-i Operaház szeretné "átvenni" az Armel Operafesztivált; első lépésként az Opera d'Avignon 2012-ben vendégül látja színpadán a Fesztivál - nemzetközi zsűri által - idén legjobbnak választott produkcióját.

 

Gyüdi Sándor, a Szegedi Nemzeti színház igazgatója szerint a verseny szereplői közötti munkamegosztás remekül kialakult és olajozottan működik. A Színház a négy év során beletanult abba a feladatba, amit az öt darab egymást követő bemutatása megkövetel tőlük. A Fesztivál nyerteseinek érzik magukat és partneroperaházként - azaz a verseny résztvevőinként - nagyon boldogok idei darabjukkal (Francesca da Rimini) és annak versenyszereplőivel, Erique Pína Serra-val és Miksch Adriennel, akik épp a próbaidőszak kellős közepén tartanak.

 

A fesztivál koprodukciós partnere, a Duna Televízió képviseletében Daru Gábor elárulta, hogy idén októberben egy kifejezetten kultúra-központú új közszolgálati csatorna indul el Duna 2 néven. Ezen az adón kerül sor az Armel Operafesztivál Gálájának élő közvetítésére október 15-én, 8 óra 30 perces kezdettel és a fesztivált követő időszakban itt lesznek láthatóak az operaprodukciók is, főműsoridőben - hogy azok se maradjanak le az előadásokról, akik "nem fértek be a színházba".

 

armelsjat2011

Gyüdi Sándor, Daru Gábor és Havas Ágnes

 

Bátyai Edina, a verseny kiemelt alapító partnere, a Szegedi Szabadtéri Játékok igazgatója bejelentette, hogy ebben az évben ők a program kommunikációjáért teszik a legtöbbet. Az igazgató, a verseny egyik "szülőanyjaként" leginkább annak örül, hogy a Fesztivál egyre nagyobb közkedveltségre tesz szert, a közönség és a szakma körében egyaránt.

 

Dr. Solymos László, Szeged város alpolgármestere örömét fejezte ki, hogy egyre nagyobb publicitást kap ez a különleges program, amelyet városa a kezdetektől - és a város közgyűlésének döntése értelmében - az elkövetkezendő három évben is támogat és vendégül lát.

 


(forrás: Armel Operafesztivál)


(fotók: Kelemen József)

 

süti beállítások módosítása