Bővülő programkínálat idén és magyar operák az elkövetkezendő években. Az Armel Operafesztivál sajtótájékoztatója.
Az első Operafesztivált beharangozó öt évvel ezelőtti sajtótájékoztató óta talán a legfontosabb sajtóesemény tanúi lehettek a sajtó képviselői szerda délelőtt a Francia Intézetben.
Az Operafesztivál sajtótájékoztatóján ismertették a 2011-es évad programjait, ugyanakor váratlan bejelentésekre is sor került.
Havas Ágnes, az Armel Operaverseny és Fesztivál igazgatója elmondta: a 2011-es évben a Fesztivál izgalmas és ingyenes kiegészítő programokkal várja az opera szerelmeseit és a műfajjal ismerkedőket. A Korzó Zeneházban megrendezendő programsorozat keretében Jakupcsek Gabriella beszélget Kulka Jánossal, Alföldi Róberttel, Mester Tamással, Juronics Tamással és Havas Ágnes filmproducerrel az operához való viszonyukról, kötődésükről. A "partneroperaházak" és a versenyzők mini-koncertek keretében mutatkoznak be az operaverseny programján túlmutató oldalukról. Ráadásul a Fesztivál a Szegedi Tudományegyetemmel közösen ez évtől egyfajta oktatási szerepet is vállal: az egyetem által januárban indított kulturális menedzsment képzés beharangozó programjaként Bernard Faivre d'Arcier és Jim Schaeffer az európai és tengerentúli kulturális szektor jelentőségével, működésének szabályszerűségeivel és kulisszatitkaival ismertetik meg az érdeklődőket.
A sajtótájékozató vendége volt az idei pilzeni produkció - mely a 2011-es fesztiválév egyetlen klasszikusa -, a Rigoletto rendezője, Alföldi Róbert is, aki bár eddig minden évben részt vett a fesztiválon rendezőként, idén kapott "feladatként" először igazi klasszikus operát. "Nagyon furcsa volt Verdit hallgatni, szinte nehéz...annyira hozzászoktam a kortárs darabokhoz, hogy nekem szinte már az a természetesebb...A rendezésről talán annyit, hogy szerettem volna ezt a kusza, szenvedélyes, sötét darabot minél profánabban, egyszerűbben és világosabban megmutatni. Egyátalán nem kiforgatni, csak megszabadítani attól a romantikus máztól, ami az évek során rárakódott. Talán sikerült, mert a nagyrészt klasszikus rendezésekhez szokott pilzeni közönségnek nem volt ellene kifogása."
Így az első saját opera, a 2013-as év magyar ősbemutatója Mester Tamás Originum című szerzeménye lesz, mely New York-ban debütál. A rockzenész élete fontos állomásának tartja a lehetőséget. "A zenét bonthatjuk kategóriákra, s ezt általában meg is tesszük, de számomra ezek a falak nem léteznek. Nem azért mert átjárhatók, hanem mert a jó zene nem az elme tartalmából születik, hiszen akkor csupán önismétlés lenne, vagy még rosszabb esetben mások ismétlése. Nagyon meglepett a felkérés, de talán nem véletlen, hogy az első beszélgetés tizedik percében már a szinopszisról kezdtem beszélni, egy olyan művel kapcsolatban, aminek a megírási szándéka még jómagam számára sem volt nyilvánvaló. Próbálok nem megijedni a feladattól, és nem túlságosan komolyan venni magamat, mert attól könnyen elveszíthetném mindazt az ártatlanságot és ösztönösséget, ami egy ilyen mű megírásához szükséges."
2014-ben Csapó Gyula Phaedrájának 4. Felvonása kerül színrevitelre a Pilzeni Nemzeti Színházzal közösen, s az este azzal a szintén egyfelvonásos darabbal egészül majd ki, melyre a fesztivál a pilzeni színházzal közösen ír ki pályázatot az elkövetkezendő időszakban. Mindez a Pilzen 2015 Európa Kulturális Fővárosa program felvezető évének attrakciója is egyben. Boronkay Antal, a felkérésben fontos szerepet vállaló Editio Musica - és a szerző - képviseletében annyit árult el a műről, hogy ez sem számít túlságosan hagyományos operának. Csapó négy nyelvű, parodisztikus és tragikus ötfelvonásos operájának minden felvonása önállóan is megállja a helyét a színpadon. Terjedelméből fakadóan a negyedik felvonást mutatják majd be, melyről idén októberben a Magyar Rádió is felvételt készít.
A jelenleg távolinak tűnő 2015-ös évben várható ősbemutató igazi kulturális "bomba". Eötvös Péter - a Velencei Biennále Arany Oroszlán Életműdíj-várományos zeneszerzője - ugyanis beleegyezett, hogy a Fesztivál részese lehessen készülő operája bemutatásának. A komponista 2016-ig négy operája bemutatóján dolgozik. Elmondása szerint az Armel részvételével készülő bemutató különleges kooprodukcióban valósul meg, amerikai és európai operaházak bevonásával. Az egyfelvonásos darab - mely Baricco Senza Sangue című novellaregényéből készül - jól meghatározott céllal születik. A szerző bevallása szerint - annak tudatában, hogy Bartók A kék szakállú herceg várának gyakran nehéz "párt találni" - olyan darabot szeretne alkotni, ami atmoszférájában és dramaturgiájában is egységben van Bartók egyfelvonásosával. Eötvös úgy gondolja, hogy Baricco történetét annak hangulata, tematikája alkalmassá teszi arra, hogy bemutatója Bartók művében "folytatódjék". A fesztivál bemutatóját - melyért jelenleg a legnevesebb francia operaházak versengenek - Alföldi Róbert rendezi majd.
Az Operafesztivál négy éve kápráztatja el különleges ritkaságokkal az operaszerető közönséget. Mindez a legismertebb francia kulturális fesztiválváros figyelmét sem kerülte el: az Avignon-i Operaház szeretné "átvenni" az Armel Operafesztivált; első lépésként az Opera d'Avignon 2012-ben vendégül látja színpadán a Fesztivál - nemzetközi zsűri által - idén legjobbnak választott produkcióját.
Gyüdi Sándor, a Szegedi Nemzeti színház igazgatója szerint a verseny szereplői közötti munkamegosztás remekül kialakult és olajozottan működik. A Színház a négy év során beletanult abba a feladatba, amit az öt darab egymást követő bemutatása megkövetel tőlük. A Fesztivál nyerteseinek érzik magukat és partneroperaházként - azaz a verseny résztvevőinként - nagyon boldogok idei darabjukkal (Francesca da Rimini) és annak versenyszereplőivel, Erique Pína Serra-val és Miksch Adriennel, akik épp a próbaidőszak kellős közepén tartanak.
A fesztivál koprodukciós partnere, a Duna Televízió képviseletében Daru Gábor elárulta, hogy idén októberben egy kifejezetten kultúra-központú új közszolgálati csatorna indul el Duna 2 néven. Ezen az adón kerül sor az Armel Operafesztivál Gálájának élő közvetítésére október 15-én, 8 óra 30 perces kezdettel és a fesztivált követő időszakban itt lesznek láthatóak az operaprodukciók is, főműsoridőben - hogy azok se maradjanak le az előadásokról, akik "nem fértek be a színházba".
Bátyai Edina, a verseny kiemelt alapító partnere, a Szegedi Szabadtéri Játékok igazgatója bejelentette, hogy ebben az évben ők a program kommunikációjáért teszik a legtöbbet. Az igazgató, a verseny egyik "szülőanyjaként" leginkább annak örül, hogy a Fesztivál egyre nagyobb közkedveltségre tesz szert, a közönség és a szakma körében egyaránt.
Dr. Solymos László, Szeged város alpolgármestere örömét fejezte ki, hogy egyre nagyobb publicitást kap ez a különleges program, amelyet városa a kezdetektől - és a város közgyűlésének döntése értelmében - az elkövetkezendő három évben is támogat és vendégül lát.
(forrás: Armel Operafesztivál)
(fotók: Kelemen József)