A Nemzeti Színház október elsején bemutatja A fösvény című Moliére darabot Blaskó Péterrel a főszerepben. Rába Rolandot, az előadás rendezőjét faggattuk a produkcióról. Cikkünkben a próbákba is bepillanthatnak egy kicsit.
"Ha már pártol a szerencse a játékban, ki kellene használnod, a nyereséget rögtön ki kellene adnod megfelelő kamatra, hogy egy szép napon, amikor együtt van... Mert mi hasznod van, igazán szeretném tudni, hogy a többiről ne is beszéljek, ebből a rengeteg szalagból, amivel a fejed búbjáig tele vagy tűzve-fűzve, mintha bizony néhány darab madzaggal nem lehetne éppoly jól odakötni ezt a nadrágot az ujjashoz!" (Harpagon)
AJÁNLÓ
Molière az emberi természet legmélyét feltáró jellemkomédiájának főszereplője maga a pénz. A pénz, amiből sosincs elég – egyesek számára. A pénz, ami mindig a másé; a pénz, amit meg kell őrizni, amit gyarapítani kell, amit irigyelni kell; a pénz, amely a szerelem helyett a legfontosabb szenvedéllyé válik; a pénz, amely az emberiség szerint igenis boldogít… Harpagon pénzhez fűződő végletes, tragikomikus vonzalmát Molière gazdagon, részletekbe menően, gyilkos humorral ábrázolja. Harpagont Blaskó Péter játssza, az előadást Rába Roland rendezi.
RÁBA ROLAND A DARABRÓL a Színház.hunak
Miért rendezed meg a darabot?
Mert felkérést kaptam arra, hogy megrendezzem.
Azt mondták, Roland, “csináld!”?
Nem volt ukáz. Beszélgettünk róla, elolvastam, és elfogadtam.
Ne haragudj, hogy nevetek, nevetős napom van.
Tudooom, tudoom! Jobb, mintha sírnál.
Nehéz volt elfogadni?
Nem, nem volt nehéz… Pont. (Nevetünk.)
Soha ilyen jól még nem kérdeztem...
A fösvény kiváló színdarab, de azt hallottam kollégáktól, hogy nagyon nehéz Moliére művet jól rendezni, játszani. (Rába Roland Zsámbéki Gábor Tartuffe rendezésében alakította a címszerepet és Schilling Árpád Mizantrópjában Celiméne-t). Mindig olyasmi foglalkoztatott, amiben valamiféle misztikum, titok megjelent. A fösvény pedig egy komédia, komédiázás… Hát igen… ezt már kiirtottam belőle. (Kacag.) Hús vér emberekről szól, akiknek bizonyos tulajdonságait ez a zseni, az író pellengérre állítja pontos dramaturgiai szerkezetben. Lehet, hogy azt a benyomást keltettem eddig, hogy nem élvezem a darabbal való munkát, de valójában nagyon jó, hogy egy másfajta világgal foglalkozom, mint amit magamnak általában választanék. Hogy lehet poentírozni, egy-egy jó poént megcsinálni? Ilyen kérdésekre keressük a választ a próbákon, ez kihívás. Tehát érdekes munkába fogtunk és a témáról még nem is ejtettem szót: a pénzről, ami mozgatja a szereplőket, főként Harpagont. Annyira aktuális, hiszen mi is meg vagyunk őrülve tőle! De ezen a hétköznapokban nem nevetünk, hanem inkább sírunk.
Rába Roland és Törőcsik Mari
Nézem a próbafotókat és nem véltem felfedezni rajtuk díszletet. Ennek mi az oka?
Tényleg elég súlyos a színház anyagi helyzete, a folyamatos megvonások hatása érződik, te is ezt vetted észre. Az, hogy takarékoskodjunk kényszer, de előnyt lehet belőle faragni. Költségkímélő módon találtuk ki az előadás világát és ez stimmelt is a Fösvényhez.
Kiskoromban láttam a Katona József Színház Fösvény feldolgozását. Te akkor lehettél ott gyakornok…
Igen, én is láttam kisebb koromban. Láttam más előadásokat is, például a Madách Színházét, amelyben Márkus László játszotta a főszerepet, francia interpretációkat, de nem nyomasztottak, csak felkeltették az érdeklődésemet.
Van egy kép, amin instruálod Törőcsik Marit. Ez hogy megy neked?
Nekem is hihetetlen, hogy vele dolgozom, ha belegondolok. Tényleg ő a Törőcsik Mari, de ezt közben nem tudatosítja az ember. Ő teljesen nyitott, olyan, mint bármelyikünk. Nyilván el kell felejteni a rajongást, mert különben én sem tudnék megszólalni, de hát ő sem arra vágyik, hogy ne szólaljak meg! Érzi, ha jó az irány, bár nekem mindig hiányérzetem van és azt hiszem, nem elég jól használom őt. De ezt persze nem árulom el neki. “Mari, mégis hozza már vissza azt a fekete felsőjét!” – mondtam neki valamelyik nap... Néha olyan, mintha egy Déryné Színházban lennénk… Behozunk holmikat, félpénzt kapnak a tervezők, a dramaturg ebben a produkcióban. De most mindenhol így kell előadást csinálni, úgyhogy én igazán nem szeretnék panaszkodni.
(Faggatózott: Tóth Berta)
KIS SZÓTÁR az elhangzottakhoz
Pellengérre állít: Közszemlére tesz. A pellengér (szégyenfa, szégyenoszlop, szégyenkő, bitófa, cégér, pelengér, pilinger, pillinger, perrengér, pölöngér) a középkorban (Magyarországon a 13. századtól) elterjedt megszégyenítő büntetési eszköz. Általában kőből készült dobogóból és a rajta elhelyezett oszlopból áll, amelyhez hozzákötözték az elítéltet és közszemlére tették. Magyarországon II. József tiltotta be az alkalmazását. A mai napig fennmaradt néhány pellengér, így Fertőrákoson, Monyorókereken, Poznanban.
Fösvény - szűkmarkú, fukar, kapzsi
Ukáz - rendelet, parancs
PRÓBAFOTÓK:
László Attila Jacques szerepében
Blaskó Péter Harpagon szerepében
Rába Roland a szövegkönyvvel
Törőcsik Mari, Frosine szerepében
Blaskó Péter
Radnay Csilla, Sinkó László, Mátyássy Bence, Ficzere Béla
Gerlits Réka Élise és Mátyássy Bence Valere szerepében
Mátyássy Bence
Blaskó Péter Harpagon és Makranczi Zalán Cléante szerepében
Blaskó Péter Harpagon szerepében
MOLIÉRE: FÖSVÉNY
Fordította: Illyés Gyula
Harpagon - BLASKÓ PÉTER
Frosine - TÖRŐCSIK MARI
Anselme - SINKÓ LÁSZLÓ
Cléante - MAKRANCZI ZALÁN
Élise - GERLITS RÉKA
Valere - MÁTYÁSSY BENCE
Mariane - RADNAY CSILLA
Jacques - LÁSZLÓ ATTILA
Fecske - FARKAS DÉNES
Keszeg - SERESS DÁNIEL
Simon, Csendbiztos - FICZERE BÉLA m.v.
Díszlettervező - Menczel Róbert
Jelmeztervező - Zöldy Z. Gergely
Dramaturg - Zöldi Gergely
Rendezőasszisztens - Tüű Zsófia
Bemutató: 2011. október 1.
Kapcsolódó anyag:
Magas szőke fiú és az umami
Interjúk | 2011. március 24. csütörtök, 09:02
... főzök, főzök, de megkérdezik: “most mit raktál bele, mert ez nagyon finom?”. - Amikor az umami összeáll. Ez az ötödik íz a japánok szerint, ami ritkán érzékelhető. Rába Roland: Szóval nem a ...»