Dél-afrikai bábszínház felnőtteknek a világhírű Kentridge rendezésében, Mundruczó Kornél új darabja, Ahogy tetszik a Hoppart és a Nézőművészeti Kft. produkciójában - ezt kínálja a Trafó októberben. A programokról, bérletekről számolunk be.
Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál
Ahogy arról korábban beszámoltunk, a Budapesti Őszi Fesztivál idén októberben új néven várja gazdag programkínálatával a kulturálódni vágyókat. A Trafó ez alkalommal 2 különleges produkciónak ad helyet. Vendégségbe érkezik hozzájuk a dél-afrikai Handspring Puppet Company. A csapat 1985 óta foglalkozik felnőtteknek szóló bábszínházzal - munkásságuk és technikai tudásuk lenyűgöző, ahogy ezt videónk is bizonyítja. Budapestre Büchner Woyzeckjének feldolgozását hozzák, a világhírű képzőművész, William Kentridge rendezésében, akinek kamara-kiállítása a Szépművészeti Múzeumban látható.
Ebben a darabban a főhős nem a 19. század német katonája, hanem egy bevándorló munkás az sivár iparvárossá vált Johannesburgban, a 20. század közepén. A bábok és az animáció együtt érzékeltetik a történet objektív körülményeit és Woyczeck megkínzott elméjének történéseit. A Kentridge által rendezett darab 1992-es premierje óta számos európai ország mellett megfordult szinte minden földrészen.
Majd az utca találkozása és a magas művészet találkozására kerül sor Victor Quijada Loan Sharking című darabjában. “A táncos és koreográfus Los Angeles utcáinak rap kultúrájában nőtt fel, majd balettet tanult Montrealban, és ennek a kettőnek talál osztott teret az általa alapított RUBBERBANDance Group munkájában. Tánca mind a breakdance, mind a balett konvencióit áthágja, méghozzá egymással. Mi több, ugyanezt csinálja a zenével is: a klasszikus és a jazz művekben rátalál a hiphop lehetőségeire” – áll az előadás ajánlójában, melyből az is kiderül, október 14-én, pénteken az előadás után Lőrinc Katalin táncos, táncpedagógus, újságíró beszélget Victor Quijada koreográfussal!
Alternatívák - színházi bérlet
A Trafó programját ez évben bérletek szerint is csoportosítja. Az új Alternatívák - Színházi Bérlettel három produkciót, lehet megtekinteni:
-Krétakör trilógiája zárófejezetét: A papnőt
(A trilógia záródarabja az anya, Gát Lilla története. Az egykoron ünnepelt fővárosi színésznő jelenleg egy Budapesttől távoli magyar falu elkötelezett drámapedagógusaként dolgozik. Környezete idegenkedve figyeli sajátos pedagógiai módszereit. Vállalkozása kudarcba fullad: előbb tanártársai, később a falu lakói, majd diákjai, végül saját fia fordul ellene, így el kell hagynia a falut, vissza kell utaznia a fővárosba. A színházi előadás résztvevőit, 20 diákot, a sepsiszentgyörgyi Osonó Színházműhely bevonásával romániai magyar diákszínjátszó csoportok körében meghirdetett program során választották ki, az előadást pedig innovatív színház-pedagógiai eszközök alkalmazásával hozzák létre.)
A papnő
-Tiszaeszlári Solymosi Esztert
Okt 9-én Elek Judit Tutajosok és Erdély Miklós Verzió című filmjét vetítik a Kinoban kísérőrendezvényként!
(Eszter, a falusi keresztény kamaszlány 1882. április 1-én elindult a szatócsboltba festékért és nyoma veszett. Hogy, hogy nem, elterjedt a faluban és környékén, hogy a kislányt az eszlári zsidók gyilkolták meg, hogy a húsvéti pászkához vérét vegyék… A tömeg agya elborul, a hatóságok riadót fújnak, az hír futótűzként terjed és az eset hatása elér a távoli 21. századig. A vád szerint a zsidó közösség feláldozta Esztert Pészah ünnepére. A per történelmet írt: egyszerre igazolta az antiszemitizmus létezését, mint strukturális problémát, illetve a vádlottak felmentése a józanész diadalát. Solymosi Eszter történetének ma is léteznek olyan értelmezései, melyek ijesztő aktualitást nyújtanak a darabnak. A legendát, miszerint a zsidók rituális áldozatot mutatnak be gyerekeken, továbbra is élve tartják antiszemita csoportok, akik ma is megemlékeznek Eszter halálának évfordulójáról.. Krúdy Gyula kortörténeti dokumentumregényének adaptációjában Mundruczó Kornél előadása a mechanizmust vizsgálja – azt a folyamatot, ahogy a hiedelemből szinte valóság lesz. Szadizmus, összetűzés, agresszió, önostorozás lidérces filmszerű képek sorozataként hangulatvilágításban).
- Shakespeare: Ahogy tetszik-ét a HOPPart és a Nézőművészeti Kft. koprodukciójában, Koltai M. Gábor rendezésében
(„Nem tudom eldönteni, szívem / Hogy hamburger vagy hot-dog, /
Nem tudom eldönteni, szívem, / Hogy itt rosszabb, vagy ott jobb. /
Nem tudom eldönteni, szívem, / De nem is érdekel, /
És most már biztos maradok, / Mert tudom, hogy menni kell. /
És én már nem veszek semmit, / Bár szépen mennek föl az árak, /
És veled nekem a legjobb, / Úgyhogy én nem maradok nálad!” - Müller Péter Sziámi)
Szakrális zene & bérlet
A török Kudsi Ergüner a világ talán legjelentősebb ney játékosa, aki rengeteg művésszel dolgozott együtt pályája során, többek között ő szerezte a zenéjét a Krisztus utolsó megkísértése című kultikus Scorsese-filmnek is. Októberben először, saját triójával érkezik Budapestre. Szintén első alkalommal látogat el hozzánk India leghíresebb karnatikus énekese, a 82 éves Dr. Balamuralikrishna, partnere most a világhírű bansuri játékos, a Grammy-díjra is jelölt Pandit Ronu Majumdar lesz. Ennek örömére a Trafó létrehozta a Szakrális Zenei Bérletet, hogy a műfaj rajongói kedvezményesen járhassák be ezt a zenei utat.
Végül, de nem utolsó sorban: október legvégén újra a Trafóban randalíroznak a válogatottan hülye robotok. A japán eredetű vetélkedőn a tényleg szórakoztató elektronikáé és a funkció nélküli, mulattató robot-kreációké a terep - a Kitchen Budapest jóvoltából. A Bacarobo 2.0 technika-fanatikusoknak, kütyürajongóknak, kíváncsiaknak, nevetni vágyóknak egyaránt kötelező 10 és 100 éves kor között!
Forrás: Trafó, Színház.hu