A Megnevezhetetlen és a Cherry Brandy című Nagy József-előadást láthatja a közönség pénteken és vasárnap a Nemzeti Színházban a Café Budapest - Kortárs Művészeti Fesztivál keretében. Összeállításunkban kiderül miért is különleges esemény érkezésük.
NAGY JÓZSEFRŐL avagy JOSEF NADJRÓL (rendkívül) röviden
A vajdasági Magyarkanizsán született Nagy József a hetvenes évek végétől Budapesten néprajzot, fuvolát tanult, valamint a Kecskés András vezette Szkéné Színház társulatánál a pantomimjátékkal ismerkedett. Ezután Párizsba utazott, ahol Marcel Marceaunál majd Etienne Decraux-nál tanult mímet és mozgást. Ekkor került kapcsolatba a butohval, a kontakttánccal, az akrobatikával. 1987-ben mutatta be első önálló rendezését, a Pekingi kacsát, amellyel egy csapásra felkeltette a világ érdeklődését, és Nagy Józsefet eredeti közép-európai alkotóként ünnepelték.
Délvidéki származását nem feledve a stílusában és hagyományaiban magyar színjátszás meghatározó egyénisége. Nagy József a JEL Színház alapítója, számos rangos nemzetközi díj birtokosa, a Magyar Köztársaság érdemes művésze.
MEGNEVEZHETETLEN
A Nagy József Regionális Kreatív Műhely és a belgrádi KIOSK Megnevezhetetlen című produkciója pénteken 18 és 22 órától is látható a Nemzeti Színház Gobbi Hilda Színpadán. A közönség szinte egy lépésnyiről láthatja majd a darabot, jószerivel a színészekkel egy térben létezve, ugyanis mindössze egy áttetsző plexifal választja majd el őket a táncosoktól. A fesztivált követő színpadi változatot a közönség egy a díszlethez közvetlenül illesztett ülőkéről figyelheti, néhány méternyire a fellépő művészektől.
Ann-Sophie Lanceline-nel közösen az intimitás által meghatározott teret alakította ki Nagy József a 2011 júniusában bemutatott Megnevezhetetlen című produkciójában. Az intim tér két személy, egy nő és egy férfi, a férfi és gyökerei, hazája, fái, vizei, népe között jön létre. Ezeket az érzéseket koreográfiája révén osztja meg Nagy József a közönséggel, rajzai és mozdulatképei segítségével. A próbák során már ott lebeg a leendő közönség közelsége, a díszletekbe épített gyertyafény intimen derengő fénye különlegesen letisztult formát hoz létre. A mozgás lassú, a figurák szinte állnak, a megélt dráma tapintható feszültséget teremt, amely a zárt térben, egy azon belül vizionált belső térben egyedülálló szépségű előadássá formálódik. "Az előadás születése alatt Paul Celan versei inspiráltak bennünket. Az ő verseit olvasva, belülről figyelve próbáltunk meg formát adni ennek a rendkívül sűrű szövésű, intenzív táncnak" - nyilatkozta Nagy József a darabról. A kritikák szerint a rendező egyik legszebb előadása a Megnevezhetetlen, akár "magyar nó színháznak" is nevezhető sejtelmes hangulatú kettős rítusa.
CHERRY BRANDY
Nagy József a Cherry Brandy című előadását is elhozza a Nemzeti Színházba, a darabot vasárnap 7 órakor tekinthetik meg az érdeklődők.
A Cherry-Brandyvel, Nagy József a 20. század egyik legnagyobb író és műfordító, a varsói születésű orosz Oszip Mandelstam munkássága előtt tiszteleg. A komor és puritán környezetben mintha hipnotikus szendergésből éledeznének a szereplők, miközben különböző hangokon szólalnak meg a különböző Mandelstam-versek. Nagy eközben különös gonddal ügyel a fény és sötétség színpadi harcára, s a tőle megszokott módon vissza-visszatér az idő kérdésére, amely már első, az 1990-ben keletkezett Comedia Tempio művétől végigkísérte munkásságát egészen a 2008-as Sho-bo-gen-zoig. A Cherry-Brandy erősen politikai tartalmú mű: ahol a művészet megerősödése és a művész felelőssége szembefordul a kortársakkal, elkezdődik a huszadik századról és „a teremtéshez szükséges tér" napjainkban mutatkozó fájó hiányáról való elmélkedés.
Varlam Salamov Cherry Brandy című műve itt olvasható.
AZ ELŐADÁS KÉPEI:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
"Josef Nadj et ses danseurs ont une précision du geste extrême, réalisant une calligraphie noire et blanche dans l'espace" (Jean Couturier)
Forrás: Színház.hu, josefnadj.com