Egy tizenöt évvel ezelőtti éjszaka emlékei. A határok elmosódnak, az izgalom könnyen csap át indulatba, és ennek megítélése néha lehetetlen.
Hogy fogja fel egyik és másik fél egy durvára sikerült szexuális együttlét részleteit; mi az, ami még belefér az egyiknek, de a másik már nem élvezi? Mikor teszünk ellene, meddig tűrünk, meddig tart a tolerancia és mikortól irányít a rémület? Van-e joga egy külső szemlélőnek igazságot tenni ebben, ha a résztvevők erre nem kérték meg? Elmúlik-e ennyi idő után egy ilyen sérelem? Mikor alakul ki a bűntudat, és milyen út vezet el hozzá? Egy szoba, három szereplő; egy emlék egy éjszakáról, három szemszögből.
TÁP Színház: TÉP
Szereplők: Bánki Gergely, Janklovics Péter, Gera Marina
Fordította: Kálmán Eszter
Jelmez: Juhász Dóra
A rendező munkatársa: Fazekas Anna
Rendező: Kálmán Eszter
Előadás időpontok:
2011.10.22. 20:00
2011.10.26. 20:00
2011.11.21. 20:00
2011.11.22. 20:00
Helyszín:
Fogasház, 1072 Budapest, Akácfa u. 51.
Bővebb információ: www.tapszinhaz.hu
Jegyfoglalás a FÜGE szervezésében:
jegy@fugeprodukcio.hu, tapszinhaz@gmail.com
Tel.: 0630 -932 56 50, Tel.: 0620-249 19 62
fotó: Schiller Kata
A magyar cím többértelműségében (is) igen jó...
Markó Róbert a TÉPről - KRITIKA
Stephen Belber amerikai dráma- és forgatókönyvíró, filmrendező 1999-ben, harminckét évesen írta Tape című drámáját, s a darab 2000-ben részt vett az új amerikai színműveket szemléző, jó nevű Humana Fesztiválon. (A Humana megér egy misét: 1976 óta működik Louisville-ben, Kentucky államban, évi rendszerességgel állít össze showcase [szemle-] programot a legújabb amerikai drámákból, s alkalmanként több mint száz producert, rendezőt, dramaturgot, fordítót és egyéb szakmai érdeklődőt fogad az Egyesült Államokból és a világ minden tájáról, elmondhatatlan mértékű promóciót biztosítva ezzel az amerikai új írásnak.) Vagy a Humanán figyelt fel Belber darabjára Richard Linklater, vagy nem, mindenesetre nem akármilyen szereposztással rendezett filmet a szövegkönyvből 2001-ben: a háromszemélyes kamaradráma szerepeit Uma Thurman, Ethan Hawke és Robert Sean Leonard alakította. Egy évvel már európai színpadon debütált a Tape: Dublinban, majd Londonban játszották, 2011-ben pedig megérkezett Budapestre - a TÁP Színház virtuális társulata játssza a budapesti alternatív színház mind fontosabb tetthelyén, az Akácfa utcai Fogasházban.
Belber darabját az előadást rendezőként is jegyző Kálmán Eszter fordította magyarra, s a mű a magyar keresztségben a TÉP nevet kapta. A magyar cím többértelműségében (is) igen jó: egyrészt az angol eredeti ('videoszalag') rontott változata, másrészt asszociáltat a betépésre, ezzel szolgáltatva információt a világról-környezetről, amelyet a szöveg megidéz. A történet ugyanis egy, a drogdíler-önkéntes tűzoltó szereplő (Vince) által használt kölcsönlakásban játszódik, ide érkezik egy régi barát, a filmrendező András, akit a házigazda egy tizenöt évvel korábbi történetről kezd mind nekihevültebben faggatni. Kiderül: András egy másfél évtizeddel azelőtti bulin összejött Vince volt barátnőjével, Nórával, szeretkeztek is, aztán a szexuális együttlét mind durvábbá vált - András végül bevallja, tulajdonképpen megerőszakolta a lányt. Vince rejtett kamerával rögzíti a vallomást, majd közli: meghívta az időközben kerületi ügyészhelyettessé avanzsált Nórát vacsorára, és meg fogja mutatni neki a felvételt. Nóra valóban megérkezik, hosszú és igen kellemetlen társalgás után rendőrt hív, Vincét kábítószer-birtoklás és -kereskedelem, Andrást nemi erőszak miatt akarja feljelenteni. Persze az ominózus hívás csak álhívás volt, Vince menekült, András maradt, a bűnök és büntetések relativizálódtak: a fogadatlan igazságosztó erkölcsileg megsemmisül, az erőszakoló pedig felmagasztosul.