Az ősi legendák dühös prófétája, sok ezer éves kóborlás után, ma reggel Budapestre érkezett. Leszállt a nemzetközi vonatról, kijött a Keletiből, bevetette magát a városba, ahogy pitbull a játszótérre - és ma este találkozik velünk...
fotók: Somogyi-Magyar Gréta
„Elmondok egy történetet... Mózes így szólt a névtelen prófétához: - Követhetlek-e, hogy láthassam cselekedeteidet, és taníts engem az igaz útra? - Mózes, Mózes – mondta a próféta -, nem fogsz türelemmel kitartani mellettem. Hogyan is tarthatnál ki olyasmiben, amit értelmeddel nem fogsz át? Megrémülsz majd, és felháborodsz cselekedeteim láttán, végül meggyűlölsz.
- Erre Mózes így szólt: - Ha Allah is úgy akarja, állhatatosnak fogsz találni, de kérlek, értsd meg, hogy égek a kíváncsiságtól! - Nos, ha követsz – mondta al-Hadir, a névtelen próféta -, ha követni akarsz engem, nem szabad kérdezned soha semmiről. - Oké – mondta Mózes, és útnak eredtek... Kedves Nézők! Most ti lesztek Mózes. Ha követni akartok engem, nem szabad kérdeznetek soha semmiről, főleg nem hülyeséget, világos? Na. Akkor most bemegyünk ebbe a házba, becsöngetünk az első lakásba, és szállást kérünk éjszakára, jó?"
A TRAFÓ és a FÜGE bemutatja:
Kárpáti Péter:
A Pitbull cselekedetei
-premier-
Szereplők:
Nagy Zsolt, Stefanovics Angéla, Szabó Zola,
Stork Natasa, Lőrincz Zsuzsa, Boross Martin
író: Kárpáti Péter
dramaturg: Sebők Bori
látvány: Sebő Rózsa
tánc: Vadas Zsófia Tamara
produkciós vezető: Kulcsár Viktória
munkatárs: Boross Martin
rendezte a szerző és a társulat
Bemutató: 2011. október 24. 20.00 óra
További előadás: 2011. október 25., november 14., 15., 21., 22. 20:00 óra
Helyszín: Trafó Kortárs Művészetek Háza
Jegyrendelés: jegy@fugeprodukcio.hu
További információ: www.trafo.hu, www.fugeprodukcio.hu
Az előadás támogatói: Trafó KMH, FÜGE, EJI, NKA
Kapcsolódó program:
A premierhez kapcsolódóan Október 25-én 19 órakor, az aznapi előadás előtt könyvbemutatót tartanak a Tündérgyárban. Kárpáti Péter A Pitbull cselekedetei című drámakötetét Háy János és a Palatinus Kiadó mutatja be.
A szerzőről (forrás: Wikipédia):
Kárpáti Péter - Drámaíró, színházi dramaturg, rendező, egyetemi adjunktus. Az egyik legelismertebb, legnépszerűbb kortárs magyar drámaíró.
1961-ben született Budapesten. 1983-ban szerez diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskola dramaturg szakán.
Színpadi művek
Több, mint húsz darabját mutatták be országszerte, számosat közülük több alkalommal is (Akárki; Országalma; Tótferi avagy hogy született a világhőse, kinek keresztanyja Szempétör volt; Pájinkás János; Nick Carter avagy végső leszámolás Dr. Quartzcal; Negyedik Kapu). Az ország legfontosabb színházai mind játszották és játsszák darabjait, többek közt: Katona József Színház, Vígszínház, Bárka Színház (nyitó előadás), Örkény István Színház, Radnóti Színház, Pesti Színház, Tatabányai Jászai Mari Színház, Pécsi Nemzeti Színház, Szolnoki Szigligeti Színház, Debreceni Csokonai Színház, Kaposvári Csiky Gergely Színház. 2000 és 2008 között 10 előadás készült, amelynek szerzője és dramaturgja Kárpáti Péter, rendezője Novák Eszter volt.
Lakás-színház, kollektív kreációk
2008-tól kezdve független produkciókként (a Füge Produkció, a Trafó és a Krétakör támogatásával) kezdte színpadra állítani saját darabjait. 2011 végéig elkészült a – HoppArt társulattal koprodukcióban létrejött – Szörprájzparti, a Nick Carter, valamint a Pitbull cselekedetei című előadások. Ezek az előadások Kárpáti vezetésével, kollektív kreációként jöttek létre. 2009 végén egy színházi improvizációs kísérleti sorozat vette kezdetét Vándoristenek címen. Ennek lényege, hogy a szereplők a nézők megérkezésének pillanatában még csak alapinformációkkal rendelkeznek saját szerepükről és a szituációval kapcsolatban. Egy-egy, az adott estére kialakított koncepció mentén kapnak további információkat (ezt sokszor már a nézők előtt), és csak ezután veszi kezdetét az „előadás". A Pitbull cselekedetei című darabot a Vándoristenek hosszas előkészületi fázisa és kísérleti előadásai inspirálták. A Vándoristenek című sorozatban, (majd később a Pitbull cselekedetei-nél) állandó alkotótársa volt Sebők Borbála, mint dramaturg. A fent említett négy produkció budapesti helyszínei a Kossuth Lajos utcai „Titkos Lakás" (előadások céljára bérbevett garzonlakás), valamint a Fogasház, és a Tündérgyár nevű kultúrkocsmák.
Tanítás
Tanított a Pécsi Tudományegyetemen, valamint 2001 óta tart órákat a Színház- és Filmművészeti Egyetemen dramaturg-, rendező- és színészhallgatóknak. 2007-ben színházi dramaturg osztályt indított a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Jákfalvi Magdolnával és Upor Lászlóval. Elsősorban drámaelemzést, gyakorlati dramaturgiát és művelődés-, valamint motívumtörténetet oktat.
Több író, drámaíró mesterkurzust vezetett, jelenleg a FÜGE színházi íróiskola vezető tanára.
A tanítás kapcsán így nyilatkozott:
„A legfontosabb a szabadság. A bátorság a lényeg. Azt kell elérni, hogy valaki le merjen írni valamit, vagy egyáltalán végig merje gondolni. Hogy hangszernek használja saját magát. (...) Nincs módszerem, illetve mindig új dolgokat próbálok ki. Az a lényeg, hogy minden a hallgatókból szülessen meg, ezt szeretném elérni. Hogy mindig legyen egy ötlet vagy egy akarat a dolog mögött, és ne csak egy végrehajtandó iskolai feladatot lássanak benne." (Marsalkó Eszter interjúja)
Számos alkalommal a mesék világából, mesei motívumokból, örökített legenda- és mondavilágból merít.
„Tíz éve mindig ugyanabból a történetből indulok ki, majd teljesen máshová érkezem. Van egy gyönyörű könyv, Tonelli Sándor állította össze útijegyzeteiből. 1907-ben álruhában felszállt az Ultoria nevű kivándorlóhajóra, amely Amerikába szállított sok ezer kelet-európait. Van ennek a könyvnek egy Éjszaka című fejezete. Képzeld el a fedélközt, hatalmas terem, háromemeletes vaságyak, tökéletesen sötét van, és az emberek mesélnek (hiszen a mesélés valaha a katonaságtól a börtönig az élet elengedhetetlen része volt), legendákat, ponyvatörténeteket, a saját életüket és a történelmet valami zagyva monológban vagy tündérmesében. Maguk a konkrét történetek a Tonelli-könyvben nem szerepelnek, ezeket rakosgatom hozzá én. Volt ott magyar, bosnyák, szerb, oláh, zsidó satöbbi, paraszt és őrült professzor, és a mesélők hangja és meséi összekeverednek teljesen személytelenül, hiszen a vaksötétben nem tudod, ki beszél. E láthatatlan figurák mégis nagyon közeliek, hiszen az embert a hangja sokkal bensőségesebben jellemzi, mint a külseje. Csak hallgatod őket, és kinézel a kis, kerek ablakon, ott van a fejednél a víz. Ezt a képet némi pátosszal a Noé bárkájaként lehet értelmezni. Ezek az emberek az állatok helyett a maguk kis történeteit viszik, és vele sok fura tapasztalatot, félelmet, nyomort, a kultúrát, amivel majd eltűnnek ott a nagy semmiben, az Újvilágban. Magát a mesehajót egyelőre nem írtam meg, és lehet, hogy soha nem is fogom, de néhány történetet már lejegyeztem az éjszakai mesék közül. Színházzá alakítottam át, mert a mesélés mint forma ma már nem létezik. Egyedül a színház maradt számunkra, ahol élő ember egy másikhoz beszél." (A Kivándorló zsebkönyve c. kötet fülszövege)
Díjak, elismerések
1991 – Budapest Főváros Írói Nívódíja (Az út végén a folyó)
1994 – Vígszínház Drámapályázat II. díj (Országalma)
1995 – Szép Ernő-jutalom (Országalma)
1996 – Déry Tibor-díj (Díszelőadás)
1997 – SOROS Madách Imre-díj
1999 – Dramaturg Céh: „Legjobb új magyar dráma" (Tótferi)
2001 – Dramaturg Céh: „Legjobb új magyar dráma" (Pájinkás János)
2002 – Szép Ernő-jutalom
2003 – Színikritikusok Díja, új magyar dráma, A negyedik kapu
2006 – József Attila-díj
2009 – Debreceni Alternatív Színházi Szemle Nívódíja (Szörprájzparti)
Megjelent kötetei:
1994 – Halhatatlan háború
1996 – Díszelőadás
1999 – Világvevő
2004 – Kivándorló zsebkönyve
2011 – A Pitbull cselekedetei
Intézmények:
1990-1992: Játékszín, dramaturg
1992-1994: Kolibri Színház, dramaturg
1994-2000: Új Színház, dramaturg
2000-2010: Jászai Mari Színház, Tatabánya (dramaturg)