Castellucci olasz rendező legújabb előadása sikert aratott Németországban, Norvégiában, Angliában, Spanyolországban, Oroszországban, Hollandiában, Görögországban, Svájcban, Lengyelországban, sőt Avignonban is, bár minden kétséget kizáróan nagyon megosztotta a nézőket. Októberben a Théâtre de la Ville-ben (Párizs) azonban kisebb botrányt kavart a produkció.
A színpad mélyén egy hatalmas kifeszített vászonról Krisztus arca nézi a közönséget. Antonello de Messine 15. századi Salvator Mundi című festményének részlete ez. Castelluccira nem annyira jellemző, meglepően realista díszlet látható: egy luxus lakás bútorai, a szalonban egy ágy, egy kisasztal. Egy öregember látható a színen, alakja szinte eltörpül a Krisztus arc előtt, a hatalmas színpadon, majd megjelenik egy öltönyös, nyakkendős fiatalember. Az apa dizentériában szenved, fia mielőtt a külvilágba indulna, tisztába rakja, eleinte szeretettel, türelemmel, majd egyre csüggedtebben, ingerültebben, dühösebben. Az apa szégyenkezik, elsírja magát, mint egy kisgyerek, bocsánatot kér. A bűz meg egyre tejed, facsarja a nézők orrát.
Majd hirtelen váltás: Krisztus arca egy pillanatra eltűnik, majd újra megjelenik, a színpadra pedig beözönlik legalább egy tucatnyi gyerek, kezükben játék gránátok, amelyeket Krisztus arcába vágnak. A vászon azonban sértetlen, sérthetetlen marad. Külső támadás nem rongálhatja, csak belülről bomlasztja valami. A belülről jövő ütések, vágások hatására deformálódni kezd az Arc, mintha egy láthatatlan kéz kés döfne belé, és a képet sárgás-vöröses folyadék borítja be teljesen. A kép szétmállik, s mögüle előbújik az írás: „(Nem) Te vagy az én pásztorom".
Az 55 perces előadás senkit nem hagy hidegen. A párizsi előadást azonban majdnem teljesen lehetetlenné tették azok a csoportok, amelyek a keresztény hit nevében követelték a vendégjáték betiltását. A Théatre de la Ville a vendégjátékot megelőző hetekben több fenyegetést kapott, ezért az igazgató a rendőrség segítségét kérte, hogy biztosítsák a rendet. Erre valóban szükség is volt, mert szélsőséges csoportok könny- és bűzbombákat dobáltak, az első előadás előtt, október 20-án bereteszelték a színház bejáratát, majd néhányan felmentek a színpadra, és félbeszakították az előadást. A rendőrök kivezették őket, a játék pedig folytatódott. A színház igazgatója, Demarcy-Mota nyílt levélben köszönte meg a közönség türelmét és megértését.
Castellucci darabját október 30-ig játsszák Párizsban.
Tartalmi partnerünk: ITI Magyar Központ
Kapcsolódó cikk:
OSTROMÁLLAPOTBA KERÜLT A THÉÂTRE DE LA VILLE
Párizsban keresztény fundamentalisták tiltakoznak