2011. október végén négy alkalommal játszotta a Kaszás Attila Teremben BÁBOK című előadását a Káva Kulturális Műhely. Az előadásról, és a Műhely munkájáról Takács Gábor mesélt.
Nemzeti Színház: Mikor, és milyen céllal hoztátok létre a Káva Kulturális Műhelyt?
Takács Gábor: Hivatalosan 1996-ban jegyezték be a fenntartó egyesületet, de már 1994-ben elkezdtünk dolgozni. Az első évad 1997 őszén indult, az idei a 15. évadunk! Azzal a céllal indultunk, hogy működtessük az ország második professzionális színházi nevelési társulatát. Már az indulásnál eldőlt, hogy a drámás és színházi eszközöket egy viszonylag széles skálán szeretnénk használni.
Nemzeti Színház: Színházi neveléssel, drámapedagógiával foglalkoztok, mi a módszeretek lényege?
Takács Gábor: Fő profilunk ún. komplex színházi nevelési előadások létrehozása, melyekben a nézők résztvevőkké válnak, miközben cselekvésen és közös gondolkodáson, beszélgetésen keresztül vizsgálnak egy-egy fontos emberi problémát. Hétköznap délelőttönként egy-egy általános vagy középiskolai osztállyal valósulnak meg az előadások, melyek életkori csoportokra készülnek és általában valamilyen erkölcsi vagy társadalmi problémát helyeznek a fókuszba. Fontos a színházi eszközök alkalmazásának esztétikája, de még fontosabb a tartalom, hogy a felkínált probléma korábbinál mélyebb szintű megértése jöjjön létre. Ezek a színházi játékok a részvétel élményén túl annak lehetőségét kínálják a gyerekeknek és fiataloknak, hogy valami lényegeset tudjanak meg önmagukról és az őket körülvevő világról. Ezen túlmenően vannak speciális programjaink. Ezek közül kiemelkedik a 12. éve „futó” Dráma Drom program, ahol roma és nem roma fiatalok közösségeivel dolgozunk a színház eszközei segítségével. Itt az integráció, a másik elfogadása, az önbecsülés növelése a kulcsfogalmaink.
Nemzeti Színház: Rengeteg elismerésben részesült a műhely. Milyen a fiatalok visszajelzése a munkátokról?
Takács Gábor: Az elmúlt tizenöt év azt bizonyította, hogy a gyerekeknek és fiataloknak elemi szüksége van olyan helyzetekre, mikor nyíltan beszélhetnek számukra is fontos problémákról úgy, hogy közben alkotóként, gondolkodóként is megnyilvánulhatnak. Ezek a színházi játékok ideális esetben egyfajta nyílt társadalmi fórumként működnek.
Nemzeti Színház: Hogyan, miért és mikor jött létre kapcsolat a Káva Kulturális Műhely és a Nemzeti Színház között?
Takács Gábor: 2010 decemberében szerveztünk egy konferenciát a Nemzeti Színházban, mely egy kétéves nemzetközi kutatás eredményeit volt hivatott bemutatni a hazai színházi és drámapedagógiai szakemberek előtt (http://www.dramanetwork.eu/). Ezt megelőzően kezdtünk beszélgetni a színház munkatársaival arról, hogy a Nemzeti Színház életében hogyan kaphatna szerepet a fiatalokkal végzett drámapedagógiai tevékenység. Ennek a folyamatnak első lépcsője mostani vendégjátékunk.
Nemzeti Színház: A Nemzeti Színházban most pontosan milyen programotok volt, hogyan dolgoztatok?
Takács Gábor: 2011. október végén négy alkalommal játszottuk a Kaszás Attila Teremben BÁBOK című előadásunkat az általános iskolák 8. és a középiskolák 9-10. osztályosai számára a szabadság témakörében. Színházi játékunk középpontjában a szabadság és a kompromisszumok témája áll. A szabadság kapcsán a felelősségről, kötelességekről, szabályokról és az elvárásokhoz való alkalmazkodásról gondolkodnak közösen színész-drámatanárok és a részt vevő fiatalok. A program középpontjában, fókuszában a következő kérdés áll: mire képes, mire hajlandó az ember azért, hogy megfeleljen másoknak?
Forrás: Nemzeti Színház