Ahogy arról korábban beszámoltunk, Büchner Woyzeck című művét tűzik műsorra a Katona József Színházban Tom Waits zenéjével, Ascher Tamás rendezésében, Horváth Csaba koreográfiájával. A zenés változat bemutatóját pénteken tartják Keresztes Tamás és Jordán Adél főszereplésével. A darabról Horváth Csaba koreográfus beszélt.
Horváth Csaba, a darab koreográfusa elárulta, hogy Tom Waits zenéje nagyon izgalmas számára: zenés előadásról van szó, de mégsem musicalről. "Annál sokkal karcosabb, keményebb zene, amellyel öröm volt dolgozni" - fűzte hozzá. Mint mondta, céljuk az volt, hogy a színészek fizikai jelenléte megerősítse az adott helyzetet, a karakterükhöz illő állapotot.
Felidézte, hogy a munkára Ascher Tamás kérte fel, akinek erőteljes elképzelései, víziói voltak, így az ő feladata inkább a kivitelezés, egyfajta alkalmazott koreográfia készítése volt. Mint mondta, a társulattal dolgozott már korábban is, tudta, hogy jó mozgású, jó fizikumú, a mozgás területén is kreatív társaság, többen közülük nevezhetők mozgásszínésznek is.
Horváth Csaba megjegyezte: megszokta a színészekkel való munkát, hiszen általában színészekkel és táncosokkal dolgozik egyszerre. Kitért arra, hogy mivel ebben az esetben alkalmazott koreográfiáról volt szó, figyelembe kellett venni, hogy mi áll jól a színésznek, miben érzi jól magát, és elsősorban azt, hogy milyen mozgásrendszerben képzeli el a rendező a színészt. "Tehát ez nem tánc, hanem inkább mozgásnak, fizikai színháznak nevezném" - tette hozzá.
Georg Büchnernek (1813-1837), a német irodalom egyik legnagyobb hatású szerzőjének története valós eseményen alapul: 1821-ben Lipcsében Johann Christian Woyzeck borbély több késszúrással megölte barátnőjét. A korabeli közvéleményt évekig lázban tartotta a kérdés, beszámítható-e vajon Woyzeck.
A darab ajánlója felidézi, hogy Büchner mindössze három drámát írt rövid életében, halálakor a Woyzecken dolgozott, de már nem volt ideje véglegesíteni a dráma szerkezetét, emiatt a jelenetek sorrendje minden színrevitel esetében más. A különös, látomásos szöveg, a sajátos, félelmetes, és teljesen egyedi nyelvi világ, a szinte filmszerű jelenetezési technika, továbbá a szereplők átütő, lemeztelenített ábrázolása a modern dráma élvonalába emeli a Woyzecket.
Robert Wilson és Tom Waits közös Woyzeck-adaptációjának ősbemutatója 2000-ben, a koppenhágai Betty Nansen Színházban volt. A dalszerző-énekes, akinek legújabb albuma Bad As Me címmel épp a napokban jelent meg, így nyilatkozott a darabról: "A Woyzeckben minden együtt van, ami érdekes: őrület, gyerek, szenvedély, gyilkosság. Vad, szexi, izgalmas, megragadja a fantáziát, arra kényszerít, hogy töprengj azokon az embereken, akik benne szerepelnek, és ezáltal reflektálj a saját életedre. Úgyhogy szerintem minden benne van, amit egy történettől várni lehet, és érdekes lesz még ötszáz év múlva is".
A Katona József Színház előadása a Woyzeck újra- és továbbgondolása. Ascher Tamás rendezésében Keresztes Tamás és Jordán Adél mellett Bezerédi Zoltán, Fekete Ernő, Nagy Ervin, Kovács Lehel, Elek Ferenc és Kiss Eszter látható. Az előadás dramaturgja Radnai Annamária, a díszletet Khell Zsolt, a jelmezeket Szakács Györgyi tervezte, a zenei vezető Philipp György.
FOTÓK A WOYZECKBŐL:
Jordán Adél és Nagy Ervin
Nagy Ervin és Keresztes Tamás
Keresztes Tamás és Jordán Adél
Fekete Ernő és Keresztes Tamás
Keresztes Tamás
Nagy Ervin, Keresztes Tamás, kiss Eszter, Bezerédi Zoltán, Jordán Adél, Fekete Ernő, Kovács Lehel
Jordán Adél, Keresztes Tamás