"A Kossuth-díj visszautasítása Gyurcsány Ferenc kezéből kissé „plakátszerű” alakítás volt. Visszafogottabb, de ugyancsak erős hatású stílus jellemezte, amikor Az ember tragédiája kapcsán fellobbant balhénál arra kérte a minisztert: hagyja pozíciójában Alföldi Róbertet, a Nemzeti Színház direktorát" - írja a 168 óra. Lapszemle.
– Mivel Alföldi Róbertet – sajnálatos elszólása miatt – nemtelenül támadták, szükségesnek találtam kimondani az ellenvéleményemet. Dacára annak, hogy világnézetünk különbözik. De az igazgató elmozdításával kaotikus helyzet állhatott volna elő a Nemzetiben. Ugyanakkor én szívesebben mondok véleményt a szerepeim révén. Például A fösvény – amelyet nemrég mutattunk be – nagyon is időszerű. Szembesít egy emberrel, aki mániás pénzimádatával tönkreteszi a családját, a környezetét. Fontos, hogy a nézőt elgondolkodtassuk: mit is jelent az Harpagonok harácsolása ebben a bankoknak kiszolgáltatott világban.
- Amikor átszerződött a Nemzetibe – még Schwajda György direktor hívására –, azt mondta: szeretné, ha ötvenéves korára végre felnőttként kezelnék, „nem próbatábláról irányítanák az életét”.
– Ma is próbatábláról irányítanak, ez szerződési feltétel. De felnőttként kezelnek, ami fontos. Noha Alföldi Róbert – amikor kinevezték a Nemzeti élére – eleinte mellőzött. Három évig pár mondatos szerepeket kaptam, nagy szerepeim rendre lekerültek a műsorról.
- És mi tartotta akkor a színháznál?
– Azt gondolja, nekem kellett volna elmennem? Amikor Darvas Iván összeveszett Várkonyi Zoltánnal a Vígszínházban, Várkonyi azt mondta: „Akkor menj el!” Mire Darvas: „Miért nem te mész el, Zolikám?” Túl az anekdotán: Alföldi Róbert visszanyesegette polgárpukkasztónak hirdetett programját, s remélem, lassan én is a helyemre kerülök. Hiteles szakmai elképzelés esetén – márpedig a Tragédia hiteles és jó előadás – nem elsődleges kérdés a különböző világnézet.
- Dörner György kinevezése az Új Színház élére azonban ideológiailag is túlfut egy értelmezhető határon. Például azt is írta pályázatként benyújtott szélsőjobbos jegyzeteiben: az általa Hátország Színházként elképzelt hely „a szociálliberális iga alatt nyögő magyarságot” jelképezné. És ez lenne a főváros „Nemzeti Színháza”.
– Már van Nemzeti Színház, éppen ott beszélgetünk. Nem akarom kommentálni Dörner György kinevezését. Ám abban biztos vagyok: a színház nem lehet politikai szerveződés. Az más műfaj.
Ha szeretné elolvasni a teljes cikket, itt megrendelheti a 168 Óra nyomtatott vagy digitális változatát.
Forrás: 168 óra