Mozart "Don Giovanni" című operájának bemutatója a Magyar Állami Operaházban. Ajánló.
W. A. Mozart:
DON GIOVANNI
Bemutató a Magyar Állami Operaházban
2011. november 19., december 6.
Opera két felvonásban
Szövegíró: Lorenzo da Ponte
Rendező: Gianfranco de Bosio
Díszlet- és jelmeztervező: Nanà Cecchi
Karmester: Keri-Lynn Wilson, Medveczky Ádám
Szereplők:
Don Giovanni: Horváth Ádám, Kovács István
Donna Anna: Kolonits Klára, González Mónika
Don Ottavio: Dovlet Nurgeldiyev, Szappanos Tibor
Kormányzó: Sebestyén Miklós, Fried Péter
Donna Elvira: Szabóki Tünde, Bátori Éva
Leporello: Bretz Gábor, Alik Abdukayumov
Masetto: Cseh Antal, Kelemen Dániel
Zerlina: Keszei Bori, Varga Viktória, Hajnóczy Júlia
Karigazgató: Szabó Sipos Máté
Játékmester: Kováts Andrea
Rendezőasszisztens: Herke Mária
Zenei munkatársak: Bartal László, Bartinai Gábor, Doman Katalin, Harazdy Miklós, Katona Anikó, Köteles Géza, Pfeiffer Gyula, Pál Anikó, Sándor Szabolcs
Szcenikusok: Juhász Zoltán, Resz Miklós
Jelmezkivitelező: Závodszky Dalma, Szelei Mónika
Keri-Lynn Wilson karmester gondolatai a Don Giovanniról
A Don Giovanni tökéletes opera. Da Ponte isteni történetmesélésével, Mozart pazar zenéjével a szöveg és a muzsika tökéletes párosítása jött létre. Mozart "dramma giocosónak" nevezte művét, és valóban, tragikus és komikus elemeket egyaránt találunk benne. És éppen a súlyos és a könnyedebb, a megkönnyebbülést segítő momentumok kontrasztja az, ami a Don Giovannit ilyen intenzív, erős operává teszi.
Az opera halállal kezdődik és zárul, közte pedig azt az utat tesszük meg, amelyet Don Giovanni a környezetével és a kalandjaival bejár. Mindenkire hatást gyakorol, s ettől ezek az emberek is érdekesebbé és élőbbé válnak. Ő a force majeur, a körülötte lévőket pedig bábként manipulálja.
Az operával kapcsolatban nagy kihívás, hogy állandó energiával, megfelelő tempóval és feszültséggel kell végigbírni, és mindezt eleganciával és gyönyörrel ellenpontozni. A recitativóknak össze kell kötniük a zeneszámokat okos és ügyes színjátszással. Ebben az operában nem elég, hogy az ember egyszerűen jó énekes legyen! Ez a legjobb színház a valaha írt legszebb zene kíséretében.
A tökéletes opera
Medveczky Ádám karmester gondolatai a Don Giovanniról
Mozart egy késői szimfóniájának az utókor a "Jupiter" elnevezést adta, annak emberi értelmet meghaladó isteni szikrája miatt. A jupiteri fogantatás tulajdonképpen átjárja a zseni egész életművét, amelyben kiemelt helyen tündököl a Don Giovanni.
Ez a fantasztikus mű magában foglalja a világmindenséget, az Univerzum idő- és térbeli végtelenségét, az érzések és a gondolatok maradéktalan, szélsőséges és változatos skáláját. Minél jobban elmélyedünk a mozarti életműben, annál jobban látjuk annak egy tömbből faragott csodálatos egységét. Az a négy félelmetes hosszú hang, amellyel a Commendatore szobra a kárhozatba küldi a címszereplőt, már sejtjeiben megjelenik a tinédzser Mozart ifjúkori remekében, az úgynevezett "kis" g-moll szimfónia indításában.
Il Dissoluto Punito o sia Il Don Giovanni, Dramma giocoso in due atti. A prágai bemutatónak (1787) ez volt a teljes címe. Dramma giocoso - dráma és játékosság. Mennyi mindent mond e két szó, és benne van az egész mű; fájdalom, játék, szomorúság, vigasztalás, igazságkeresés, képmutatás, harsány életöröm, amely hirtelen a végpusztulás sötétségébe ránt le. Ezerszínű zenei karakter követi a szereplők hangulatváltozásait, utalva gondolati összefüggésekre, érzések azonosságára.
Időbeli végtelensége egyértelmű, hiszen a jó és rossz harca örök. Mozart zenéje áradó gazdagsággal, csodálatos vonzerővel ruházza fel a démont, és szinte minket is belevon vonzáskörébe. A gátlástalan, öntörvényű szabadelvűséget (a "Viva la libertà" "nekem mindent szabad" átértelmezését) csak a független hatalom, a túlvilági ítélőszék semmisítheti meg. A Requiem "Rex tremendae" akkordjai már itt megjelennek, a darab legelején; megfellebbezhetetlen utolsó ítélettel.
A darab közismert technikai nehézségeinek megoldása csak eszköz a karmester számára a kifejezés tökéletességének megvalósításához. Lenyűgözőek a fantasztikus ötletek, hangszerelési effektusok és a virtuóz komponálási technika. Egyedülálló zsenialitás, ahogy az I. felvonás fináléjában három különböző és eltérő metrumú tánczenét szólaltat meg egy időben.
Úgy vélem, ennél a darabnál a megközelítés, koncepció kérdése magától adódik. Mozart operája meg van írva. Ha az előadó alázattal a műből indul ki, felfedezi az egyszerűben a sokrétűséget, a bonyolultban az egyértelműt, akkor méltó lesz a feladathoz. Számomra megtisztelő művészi rang, hogy a Don Giovannival foglalkozhatom.
A Don Giovanni a Magyar Állami Operaházban
Operaházi bemutató: 1885. febr.21. Don Juan címmel
F: Szerdahelyi József
Szendrői Lajos (Kormányzó), Wilt Mária (Donna Anna), Broulik Ferenc (Don Ottavio), Bignio Lajos (Don Juan), Maleczkyné Ellinger Jozefa (Donna Elvira), Kőszeghy Károly (Leporello), Tallián János (Masetto), Komáromi Mariska (Zerlina)
1890. szept. 16. (felújítás)
F: Szerdahelyi József. K: Gustav Mahler
Odry Lehel (K), Szilágyi Arabella (DA), Broulik Ferenc (DO), Takáts Mihály (DJ), Maleczkyné Ellinger Jozefa (DE), Ny Dávid (L), Szendrői Lajos (M), Bárdossy Ilona (Z)
1917. okt. 31. (felújítás)
F: Harsányi Zsolt, R: Hevesi Sándor, D: Bánffy Miklós, K: Kerner István
Venczell Béla (K), Sándor Erzsi (DA), Székelyhidy Ferenc (DO), Szemere Árpád (DJ), Medek Anna (DE), Szende Ferenc (L), Dalnoki Viktor (M), Hajdu Ilona (Z)
1931. máj. 28. (felújítás)
F: Harsányi Zsolt, R: Szemere Árpád, K: Hans Knappertsbusch/ Ferencsik János
Székely Mihály (K), Bodó Erzsi / Báthy Anna (DA), Székelyhidy Ferenc (DO), Svéd Sándor (DJ), Tihanyi Vilma / Nagy Margit (DE), Szende Ferenc / Kálmán Oszkár (L), Maleczky Oszkár (M), Halász Gitta / Orosz Júlia (Z)
1941. febr. 26. (felújítás)
F: Harsányi Zsolt, R: Rékai András, D: Oláh Gusztáv, J: Márk Tivadar, K: Ferencsik János
Fodor János (K), Tamás Ilonka (DA), Pataky Kálmán (DO), Losonczy György (DJ), Rigó Magda (DE), Székely Mihály (L), Hámory Imre (M), Gyurkovics Mária (Z)
1947. máj. 24. (felújítás)
F: Harsányi Zsolt, R: Nádasdy Kálmán, D: Oláh Gusztáv, J: Márk Tivadar, K: Ferencsik János
Fodor János (K), Osváth Júlia (DA), Rösler Endre (DO), Losonczy György (DJ), Orosz Júlia (DE), Kálmán Oszkár (L), Reményi Sándor (M), Neményi Lili (Z)
1956. márc. 4. és 6. (új betanulás) Erkel Színház
F: Harsányi Zsolt, R: Nádasdy Kálmán, D: Oláh Gusztáv, J: Márk Tivadar, K: Ferencsik János
Bódy József / Fodor János (K), Mátyás Mária / Osváth Júlia (DA), Remsey Győző / Nagypál László (DO), Melis György / Losonczy György (DJ) Sándor Judit / Takács Paula (DE), Littasy György / Székely Mihály (L), Nádas Tibor / Katona Lajos (M), Szecsődy Irén / Gyurkovics Mária (Z)
1974. nov. 22 és 24. (felújítás)
F: Oberfrank Géza, R: Békés András, D: Forray Gábor, J: Márk Tivadar, K: Erdélyi Miklós / Borbély Gyula
Szalma Ferenc / Bódy József (K), Horváth Eszter / Sass Sylvia (DA), Berkes János / Kelen Péter (DO), Melis György / Miller Lajos (DJ), Sudlik Mária / Rohonyi Anikó (DE), Várhelyi Endre / Gáti István (L), Bordás György / Széki Sándor (M), Kalmár Magda / Kincses Veronika (Z)
1982. dec. 4. (felújítás, olasz nyelven) Erkel Színház, innentől Don Giovanni címmel
R: Jurij Ljubimov, D: David Borovszkij, J: Makai Péter, K: Fischer Iván
Begányi Ferenc (K), Kukely Júlia (DA), Gulyás Dénes (DO), Melis György (DG), Sudlik Mária (DE), Polgár László (L), Vághelyi Gábor (M), Kalmár Magda (Z)
2003. dec. 6. és 17. (felújítás) Operaház
R: Kesselyák Gergely, D: Valcz Gábor, J: Zeke Edit, K: Kovács János
Jevgenyij Nyesztyerenko / Kováts Kolos (K), González Mónika / Kolonits Klára (DA), Kovácsházi István / Timothy Bentch (DO), Busa Tamás / Kálmándi Mihály (DG), Bátori Éva / Fülöp Zsuzsanna (DE), Ionel Pantea / Tóth János (L), Massányi Viktor (M), Herczenik Anna / Mitilineou Cleo (Z)
utolsó előadás: 2010. június 19. (493)
Összeállította: Wellmann Nóra