Don Giovanni újra

Mozart "Don Giovanni" című operájának bemutatója a Magyar Állami Operaházban. Ajánló.

W. A. Mozart:


DON GIOVANNI

 

Bemutató a Magyar Állami Operaházban
2011. november 19., december 6.

 

Opera két felvonásban

 

Szövegíró: Lorenzo da Ponte
Rendező: Gianfranco de Bosio
Díszlet- és jelmeztervező: Nanà Cecchi
Karmester: Keri-Lynn Wilson, Medveczky Ádám

 

Szereplők:


Don Giovanni: Horváth Ádám, Kovács István
Donna Anna: Kolonits Klára, González Mónika
Don Ottavio: Dovlet Nurgeldiyev, Szappanos Tibor
Kormányzó: Sebestyén Miklós, Fried Péter
Donna Elvira: Szabóki Tünde, Bátori Éva
Leporello: Bretz Gábor, Alik Abdukayumov
Masetto: Cseh Antal, Kelemen Dániel
Zerlina: Keszei Bori, Varga Viktória, Hajnóczy Júlia

Vezető korrepetitor: Dallos Erika
Karigazgató: Szabó Sipos Máté
Játékmester: Kováts Andrea
Rendezőasszisztens: Herke Mária
Zenei munkatársak: Bartal László, Bartinai Gábor, Doman Katalin, Harazdy Miklós, Katona Anikó, Köteles Géza, Pfeiffer Gyula, Pál Anikó, Sándor Szabolcs
Szcenikusok: Juhász Zoltán, Resz Miklós
Jelmezkivitelező: Závodszky Dalma, Szelei Mónika

 

dongiovelozetesplakat
Az előadás plakátja

Az Operaház eddigi történetében nyolcféle Don Giovanni-előadást kínált közönségének. A 2011-es bemutatót az olasz színházi élet doyenje, a veronai születésű Gianfranco de Bosio rendezi. A filmrendezőként is ismert szakember Verdi (különösen a pompás Aida-produkció) és Wagner operáinak színrevitelével és a Veronai Aréna művészeti vezetésével komoly hatást gyakorolt a zenés színház játékkultúrájára.

A díszletet és a jelmezeket a nemzetközi szakmában "a jelmezek királynője" néven ismert Nanà Cecchi tervezte, aki mesterének mondhatja többek között a híres Viscontit is. Cecchi a színház és az opera műfajában egyaránt otthon van, Olaszország legjelentősebb operaházainak tervez rendszeresen. A filmes szakmában is nemzetközi elismertségnek örvend, dolgozott Bertoluccival, de hollywoodi szuperprodukciókba is hívják. Ő a jelmeztervezője többek között Az első lovag és a Sólyomasszony című filmeknek, amelyekben olyan sztárok öltözékeit alkotta meg, mint Sean Connery, Richard Gere, Michelle Pfeiffer, Julia Ormond.

A bemutatón a karmesteri dobogón egy hölgy, Keri-Lynn Wilson áll. A dirigens 1990-ben kezdte tanulmányait, munkakapcsolatban állt Kurt Mazurral, Seiji Ozawával és Claudio Abbadóval. A legnagyobb kanadai és amerikai zenekarok élén állt, de dirigált többek közt a Római Operában, olyan szólistákkal működött együtt, mint José Carreras, Andrea Bocelli, Isaac Stern; vezényelte a Bécsi Filharmonikusokat, a Lipcsei Gewandhaus Zenekart, dirigált a bécsi Staatsoperben.

Az Operaház a november 19-ei bemutatót követően még nyolc alkalommal játssza a népszerű Mozart-remeket, december 6-ától Medveczky Ádám vezényletével.

Gianfranco de Bosio: "Ezt az előadást Nanàval való találkozásunk határozza meg. Igaz, minden Don Giovanni rendezésemben a vicenzai színházépület, a Teatro Olimpico volt a kiindulási pont a színpadképhez. Az építmény tervezője, Palladio volt az első, aki létrehozta az 1580-as években az úgynevezett modern színházépületet, aminek a kiindulópontja az ókori görög, római színház. Viszontlátjuk tehát Palladio színházát, és ezt illesztjük bele térben, színben ebbe az Operaházba. A színpadképhez tartozik néhány háromszög alapú oszlop, melyek három oldala a három különböző helyszín szerint lesz látható. Azaz Mozart és da Ponte utasításainak megfelelően kert, palota vagy utca jelenik meg."

dongiovelozetesde_bosio
Gianfranco de Bosio
(fotó: Magyar Állami Operaház)

Nanà Cecchi: "De Bosio mesternek csak a hírnevét ismertem, személyesen e projektnek a kapcsán találkoztunk. Eleinte volt bennem izgalom, ismerve az ő Don Giovannival kapcsolatos nagy tapasztalatát. Ez az izgalom azonban az első találkozások után szertefoszlott. Két önálló személyiség találkozott, két önálló Don Giovanni-elképzeléssel, és megtaláltuk a kommunikációs hidat, szakmai, emberi, kreativitásbeli, lelki síkon, és eggyé kovácsoltuk a két felfogást.
Miután kiderült, hogy a Teatro Olimpico köré épül az előadás, többször ellátogattam a vicenzai színházba, tanulmányoztam, elemeztem. Egyszer csak eljött a pillanat, amikor úgy éreztem, eléggé elmélyültem benne. És akkor e tapasztalatok alapján valami újat hoztam létre, természetesen tiszteletben tartva az eredeti épület szépségét, stílusát, építészeti tisztaságát."

nana_checci
Nanà Cecchi (fotó: Juhász Attila)

Nanà Cecchi a Magyar Állami Operaház színpadára a vicenzai Teatro Olimpico kicsinyített mását tervezte meg. A Palladio-építmény majdnem élethű változatának megvalósításán négy hónapon át dolgoznak az Operaház műtermei. Juhász Zoltán szcenikai vezető ismertetése szerint a budapesti néző szinte ugyanazt látja majd, amit Vicenzában láthatnak a színházlátogatók. Az elemek csak némileg mutatnak egyszerűbb képet, a kivitelezés során igen fontos szempont volt a díszletek kezelhetősége, hiszen az Opera műsorrendje megköveteli a háttérelemek gyakori bontását és építését. Az eredeti, vicenzai színházon több a plasztika, az oszlopok tetején is szobrok állnak. Nem építik, nem bontják, több száz éve egy helyben áll. Az Operaház díszletei ezzel szemben mozgathatók, ezért Cecchi díszletelemei felfüggeszthetők és akár a padlásra is felhúzhatók addig, amíg mást játszanak a színpadon.

A díszlet tetején lévő elemek tíz méter magasságban helyezkednek el. Az eredeti helyszín felső domborműveit az operaházi falakon - szintén a könnyű szerkezet miatt - különleges technikával készült festmények helyettesítik, amelyek megvilágítva ugyanazt az optikai látványt nyújtják, mint a kőből készült domborművek. A Don Giovanni díszletét harmincöt operaházi szakember gyártotta csapatmunkában; a szobrászok mellett díszletasztalosok, lakatosok és festőművészek vettek részt a munkában.

dongiovelozetesdiszlet

Készül a díszlet (fotó: Magyar Állami Operaház)

 

 

Keri-Lynn Wilson karmester gondolatai a Don Giovanniról

 

A Don Giovanni tökéletes opera. Da Ponte isteni történetmesélésével, Mozart pazar zenéjével a szöveg és a muzsika tökéletes párosítása jött létre. Mozart "dramma giocosónak" nevezte művét, és valóban, tragikus és komikus elemeket egyaránt találunk benne. És éppen a súlyos és a könnyedebb, a megkönnyebbülést segítő momentumok kontrasztja az, ami a Don Giovannit ilyen intenzív, erős operává teszi.
Az opera halállal kezdődik és zárul, közte pedig azt az utat tesszük meg, amelyet Don Giovanni a környezetével és a kalandjaival bejár. Mindenkire hatást gyakorol, s ettől ezek az emberek is érdekesebbé és élőbbé válnak. Ő a force majeur, a körülötte lévőket pedig bábként manipulálja.
Az operával kapcsolatban nagy kihívás, hogy állandó energiával, megfelelő tempóval és feszültséggel kell végigbírni, és mindezt eleganciával és gyönyörrel ellenpontozni. A recitativóknak össze kell kötniük a zeneszámokat okos és ügyes színjátszással. Ebben az operában nem elég, hogy az ember egyszerűen jó énekes legyen! Ez a legjobb színház a valaha írt legszebb zene kíséretében.

 

dongiovelozeteswilson

Keri-Lynn Wilson

(fotó: Imgartists.com)

 

A tökéletes opera

 

Medveczky Ádám karmester gondolatai a Don Giovanniról

 

Mozart egy késői szimfóniájának az utókor a "Jupiter" elnevezést adta, annak emberi értelmet meghaladó isteni szikrája miatt. A jupiteri fogantatás tulajdonképpen átjárja a zseni egész életművét, amelyben kiemelt helyen tündököl a Don Giovanni.

 

Ez a fantasztikus mű magában foglalja a világmindenséget, az Univerzum idő- és térbeli végtelenségét, az érzések és a gondolatok maradéktalan, szélsőséges és változatos skáláját. Minél jobban elmélyedünk a mozarti életműben, annál jobban látjuk annak egy tömbből faragott csodálatos egységét. Az a négy félelmetes hosszú hang, amellyel a Commendatore szobra a kárhozatba küldi a címszereplőt, már sejtjeiben megjelenik a tinédzser Mozart ifjúkori remekében, az úgynevezett "kis" g-moll szimfónia indításában.

 

Il Dissoluto Punito o sia Il Don Giovanni, Dramma giocoso in due atti. A prágai bemutatónak (1787) ez volt a teljes címe. Dramma giocoso - dráma és játékosság. Mennyi mindent mond e két szó, és benne van az egész mű; fájdalom, játék, szomorúság, vigasztalás, igazságkeresés, képmutatás, harsány életöröm, amely hirtelen a végpusztulás sötétségébe ránt le. Ezerszínű zenei karakter követi a szereplők hangulatváltozásait, utalva gondolati összefüggésekre, érzések azonosságára.

 

Időbeli végtelensége egyértelmű, hiszen a jó és rossz harca örök. Mozart zenéje áradó gazdagsággal, csodálatos vonzerővel ruházza fel a démont, és szinte minket is belevon vonzáskörébe. A gátlástalan, öntörvényű szabadelvűséget (a "Viva la libertà" "nekem mindent szabad" átértelmezését) csak a független hatalom, a túlvilági ítélőszék semmisítheti meg. A Requiem "Rex tremendae" akkordjai már itt megjelennek, a darab legelején; megfellebbezhetetlen utolsó ítélettel.

 

A darab közismert technikai nehézségeinek megoldása csak eszköz a karmester számára a kifejezés tökéletességének megvalósításához. Lenyűgözőek a fantasztikus ötletek, hangszerelési effektusok és a virtuóz komponálási technika. Egyedülálló zsenialitás, ahogy az I. felvonás fináléjában három különböző és eltérő metrumú tánczenét szólaltat meg egy időben.

 

Úgy vélem, ennél a darabnál a megközelítés, koncepció kérdése magától adódik. Mozart operája meg van írva. Ha az előadó alázattal a műből indul ki, felfedezi az egyszerűben a sokrétűséget, a bonyolultban az egyértelműt, akkor méltó lesz a feladathoz. Számomra megtisztelő művészi rang, hogy a Don Giovannival foglalkozhatom.

 

dongiovelozetesluigi_bassi

Luigi Bassi, az első Don Giovanni

1787-ben

 

 

A Don Giovanni a Magyar Állami Operaházban

 

Operaházi bemutató: 1885. febr.21. Don Juan címmel
F: Szerdahelyi József
Szendrői Lajos (Kormányzó), Wilt Mária (Donna Anna), Broulik Ferenc (Don Ottavio), Bignio Lajos (Don Juan), Maleczkyné Ellinger Jozefa (Donna Elvira), Kőszeghy Károly (Leporello), Tallián János (Masetto), Komáromi Mariska (Zerlina)

 

1890. szept. 16. (felújítás)
F: Szerdahelyi József. K: Gustav Mahler
Odry Lehel (K), Szilágyi Arabella (DA), Broulik Ferenc (DO), Takáts Mihály (DJ), Maleczkyné Ellinger Jozefa (DE), Ny Dávid (L), Szendrői Lajos (M), Bárdossy Ilona (Z)

 

1917. okt. 31. (felújítás)
F: Harsányi Zsolt, R: Hevesi Sándor, D: Bánffy Miklós, K: Kerner István
Venczell Béla (K), Sándor Erzsi (DA), Székelyhidy Ferenc (DO), Szemere Árpád (DJ), Medek Anna (DE), Szende Ferenc (L), Dalnoki Viktor (M), Hajdu Ilona (Z)

 

1931. máj. 28. (felújítás)
F: Harsányi Zsolt, R: Szemere Árpád, K: Hans Knappertsbusch/ Ferencsik János
Székely Mihály (K), Bodó Erzsi / Báthy Anna (DA), Székelyhidy Ferenc (DO), Svéd Sándor (DJ), Tihanyi Vilma / Nagy Margit (DE), Szende Ferenc / Kálmán Oszkár (L), Maleczky Oszkár (M), Halász Gitta / Orosz Júlia (Z)

 

1941. febr. 26. (felújítás)
F: Harsányi Zsolt, R: Rékai András, D: Oláh Gusztáv, J: Márk Tivadar, K: Ferencsik János
Fodor János (K), Tamás Ilonka (DA), Pataky Kálmán (DO), Losonczy György (DJ), Rigó Magda (DE), Székely Mihály (L), Hámory Imre (M), Gyurkovics Mária (Z)

 

1947. máj. 24. (felújítás)
F: Harsányi Zsolt, R: Nádasdy Kálmán, D: Oláh Gusztáv, J: Márk Tivadar, K: Ferencsik János
Fodor János (K), Osváth Júlia (DA), Rösler Endre (DO), Losonczy György (DJ), Orosz Júlia (DE), Kálmán Oszkár (L), Reményi Sándor (M), Neményi Lili (Z)

 

1956. márc. 4. és 6. (új betanulás) Erkel Színház
F: Harsányi Zsolt, R: Nádasdy Kálmán, D: Oláh Gusztáv, J: Márk Tivadar, K: Ferencsik János
Bódy József / Fodor János (K), Mátyás Mária / Osváth Júlia (DA), Remsey Győző / Nagypál László (DO), Melis György / Losonczy György (DJ) Sándor Judit / Takács Paula (DE), Littasy György / Székely Mihály (L), Nádas Tibor / Katona Lajos (M), Szecsődy Irén / Gyurkovics Mária (Z)

 

1974. nov. 22 és 24. (felújítás)
F: Oberfrank Géza, R: Békés András, D: Forray Gábor, J: Márk Tivadar, K: Erdélyi Miklós / Borbély Gyula
Szalma Ferenc / Bódy József (K), Horváth Eszter / Sass Sylvia (DA), Berkes János / Kelen Péter (DO), Melis György / Miller Lajos (DJ), Sudlik Mária / Rohonyi Anikó (DE), Várhelyi Endre / Gáti István (L), Bordás György / Széki Sándor (M), Kalmár Magda / Kincses Veronika (Z)

 

1982. dec. 4. (felújítás, olasz nyelven) Erkel Színház, innentől Don Giovanni címmel
R: Jurij Ljubimov, D: David Borovszkij, J: Makai Péter, K: Fischer Iván
Begányi Ferenc (K), Kukely Júlia (DA), Gulyás Dénes (DO), Melis György (DG), Sudlik Mária (DE), Polgár László (L), Vághelyi Gábor (M), Kalmár Magda (Z)

 

2003. dec. 6. és 17. (felújítás) Operaház
R: Kesselyák Gergely, D: Valcz Gábor, J: Zeke Edit, K: Kovács János
Jevgenyij Nyesztyerenko / Kováts Kolos (K), González Mónika / Kolonits Klára (DA), Kovácsházi István / Timothy Bentch (DO), Busa Tamás / Kálmándi Mihály (DG), Bátori Éva / Fülöp Zsuzsanna (DE), Ionel Pantea / Tóth János (L), Massányi Viktor (M), Herczenik Anna / Mitilineou Cleo (Z)

 

utolsó előadás: 2010. június 19. (493)

 

Összeállította: Wellmann Nóra

 

 

dongiovelozetesfestmeny

Don Juan és a Kormányzó szobra

(Alexandre-Évariste Fragonard festménye, kb. 1830-1835)

 

süti beállítások módosítása