A Magyar Drámapedagógiai Társaság legjelentősebb országos szintű szakmai rendezvénye a Színház - dráma - nevelés módszertani hétvége, amely idén tizenkilencedik alkalommal,november 18-19-én kerül megrendezésre "Az alkalmazott drámaórátóla színházi nevelésig"címmel.
A programra drámatanárok, gyermek- és diákszínjátszó-rendező pedagógusok, a közművelődésben színjátszással, színházi neveléssel foglalkozó szakemberek, színháziak és más érdeklődők jelentkezését várják.
Helyszín: Marczibányi Téri Művelődési Központ, 1022 Budapest, Marczibányi tér 5/a
PROGRAM:
NOVEMBER 18., PÉNTEK
15.30 REGISZTRÁCIÓ
16.00 - 17.30 József Attila: Tiszta szívvel - saját élményű iskolai program + beszélgetés (45'+45') Miért hatott ez a vers a közönségére? Miért ijesztett meg egyeseket, és miért érezték a magukénak mások? Játsszunk ezzel a verssel! Várom azokat a magyartanárokat (elsősorban, de nem feltétlen csak őket), akikkel továbbgondolhatjuk ezeket a kérdéseket, szigorúan 45 percben. A foglalkozás létszámkorlátos, a jelentkezés sorrendjében regisztráljuk a részt venni szándékozókat! A foglalkozást vezeti: Tegyi Tibor, Weöres Sándor Általános Iskola, Pápa
16.00 - 17.30 A KÁVA Kulturális Műhely bemutatkozása (90') A Káva Kulturális Műhely idén 15 éves. Azoknak, akik nem ismernek (eléggé) bennünket és azoknak, akik szeretnék hallani, hol is tart most a csoport, készítettünk egy rövid prezentációt arról, kik vagyunk, mit csinálunk, mi történik velünk mostanában. A prezentációt tartja: Takács Gábor és Sereglei András
17.40 - 19.10 Számelmélet egy kicsit másként - saját élményű iskolai program + beszélgetés (45'+45') Prímszám, összetett szám, prímtényezős felbontás tanítása drámapedagógiai eszközökkel - matematika óra a jelentkezők részvételével A foglalkozást vezeti: Tanainé Szeghy Rita, Zalavégi Általános Iskola A foglalkozás létszámkorlátos, a jelentkezés sorrendjében regisztráljuk a részt venni szándékozókat!
17.40 - 19.10 Háy János: A bogyósgyümölcskertész fia - Escargo Hajója Színházi és Nevelési Szövetkezet bemutatkozása (90') A történet a hetvenes évek elején indul, s a nyolcvanas években ér véget. Egy vidéki fiú, afféle mesehősként elhatározza, hogy felmegy a fővárosba, rockzenész lesz. Milyen események alakítják ennek a fiúnak az életét? Kamasztörténet, s egyben egy kor összegzése is a játék. Humor könnyíti és tragédia súlyosbítja egyórás színdarabunkat. A felnőtté válásról is szól történetünk, arról, milyen mocsok nehéz. Ráadásul a bogyósgyümölcskertész fia nem volt egy rossz szándékú gyerek, sőt alapvetően mindig jót akart. „Na most ilyenekről szól ez a darab. És lehet rajta nevetni, még az ember könnye is kicsordul tőle. Vagy azért, mert sírni kell." Háy János A nézők, majd később a foglalkozás résztvevői a főhősnek lesznek a barátai a játék során. Az előadás előtt lévő játékos, interaktív feladatok mintegy ráhangolásként szolgálnak az azt követő előadás befogadására. Nem csak egyszerű színházi élményt nyújt, megbontja a néző és a játszó közötti általánosnak mondható szakadékot is. Foglalkozás vezető: id. Bagossy László Szereplők: Tölgyfa Gergely, Komlóczi Zoltán, Bechtel Judit, Keresztény Laura, Szalai Ádám Rendezte: Tóth Zoltán A foglalkozás létszámkorlátos, a jelentkezés sorrendjében regisztráljuk a részt venni szándékozókat!
19.00 Kosztolányi Dezső Aranysárkány című darabjának megtekintése külső helyszínen, a Karinthy Színházban (1118 Budapest, Bartók Béla út 130.) azoknak a jelentkezőknek, akik november 19-én, szombaton 9.30-kor kezdődő, előadást-feldolgozó foglalkozásra regisztrálnak (25 fő). A foglalkozásra jelentkezők számára a színházi előadás ingyenes. A darabról bővebben: http://karinthy.szinhaz.org/eloadas/aranysarkany.php A foglalkozás létszámkorlátos, a jelentkezés sorrendjében regisztráljuk a részt venni szándékozókat!
19.20 - 20.50 Biodráma? - Biológia óra középiskolásoknak - bemutató óra + beszélgetés (45'+45') A drámapedagógia eszközei a magyar, az idegen nyelv vagy a történelem tanításában teljesen elfogadottak. De mi a helyzet a természettudományokkal? Lehet ilyet? Kell ilyet? Hogy kerül a csizma az asztalra? Közös ötletelés, és demonstráció keretében keressük a válaszokat és az újabb kérdéseket. A foglalkozást vezeti: Benkovics Sándor, a budapesti Dózsa György Gimnázium és Táncművészeti Szakközépiskola pedagógusa, közreműködnek az iskola diákjai
19.20 - 20.50 Kerekasztal Kino - A Kerekasztal Színházi Nevelési Társulat bemutatkozása (90') Kerekasztal filmek - a Kerekasztal színházi nevelési előadásait a róluk készült filmek segítségével mutatjuk be. Megpróbálunk ízelítőt adni a társulat múltbeli és jelenlegi foglalkozásairól, elemezve és rendszerezve a színházi nevelés mögötti elméletet. A prezentációt tartja: Bagaméry Orsolya, Bethlenfalvy Ádám, Lipták Ildikó, Nyári Arnold SZÍNHÁZ
21.00 - 22.10 Csavar Színház (Chotin, Szlovákia): ASSZONY!!!- mese nőkről és férfiakról (Buták versenye; Tél) A világ mesekincsének java részét azok a mesék alkotják, amelyek a férfi-nő kapcsolatról mondanak el nagyon lényeges, fontos üzeneteket. Felismerni és megszeretni a másikat, aki egyszerre ugyanolyan, mint mi, mégis annyira más, tisztelni a másik másságát nehéz feladat... A mesék eltűnt korok bölcsességével tanítják nekünk, hogy mindezt lehet jól is csinálni, noha ez még a mesehősöknek sem könnyű. A mesehős nem más, mint mintaadó személy, aki megmutatja nekünk a nehéz helyzetekből kivezető utat, a mesemotívumok pedig olyan képi szimbólumok, amelyek megdöbbentő erővel nyitnak meg előttünk addig ismeretlen, elgondolni sem mert lehetőségeket. Az előadás a Buták versenye magyar és a Tél című cigány népmese segítségével, humoros megközelítésben mutatja be a férfi és nő közti állandó konfliktust. Lélekfrissítő képet tár a nézők elé, amely nemcsak a másik megértéséhez és elfogadásához segíti hozzá a nőt vagy férfit, hanem kapcsolatuk szebbé, jobbá tételéhez is, vagyis végső soron a szerelem győzelméhez.
NOVEMBER 19., SZOMBAT
9.00 REGISZTRÁCIÓ
9.30 - 11.00 A kis cipellő - bemutató foglalkozás óvodásokkal + beszélgetés (45'+45') - A gyerekek gyakran nehezen élik meg az óvodakezdést, a szülőktől való elszakadást. Gyakran halljuk a kérdést: „Mikor jön az anyukám?" vagy "Mikor jön apa?" Döbrentey Ildikó meséje segítségével a várakozással kapcsolatos érzéseket vizsgálhatjuk meg a dráma eszközeivel. A foglalkozást vezeti: Bavalics Laura, Almáskert Óvoda - Óbudai Csicsergő Tagóvoda
9.30 - 11.00 Mintha patakpart - saját élményű iskolai program + beszélgetés (45'+45') Irodalomóra másként, mégis ugyanúgy. Szöveg és folyó mentén, fehér lepedők között. Elhallgatottat kimondva, kimondott szót megfejtve. Őrületet és lelket gyolcsba csomagolva. A foglalkozás nem tesz kísérletet Arany János Ágnes asszony című balladájának feldolgozására. Megismerésére és megérzésére igen. A foglalkozást vezeti: Herold Eszter, Nemes Nagy Ágnes Humán Szakközépiskola, Budapest
9.30 - 11.00 Szakadékok: színházi nevelési foglalkozás Kosztolányi Aranysárkány című regényéből adaptált előadáshoz kapcsolódva (90') Fókusz: Milyen az optimális tanármodell?Lehet-e feszültség a tanár tanári szerepe és civil létezése között? Mennyire reális az ÉN-képünk a másik szemén keresztül? A foglalkozást vezeti: Gyevi-Bíró Eszter és Vidovszky György, a Szabadkurzus Alapítvány drámatanárai
11.10 - 12.40 Lápi manónál - bemutató foglalkozás óvodásokkal + beszélgetés (45'+45') - Játék a kirekesztettségről, előítéletről. Körbejárjuk , mi történhet azzal, akit kiközösítünk? Milyen következményei vannak annak, ha előítéletek alapján cselekszünk?
A foglalkozást vezeti: Szebenyiné Barna Éva, Zengő Óvoda, Jászberény
11.10 - 12.40 Aktív zenehallgatás - drámajáték a középiskolai ének-zene órán + beszélgetés (45'+45') - A zene kreatív használata, az ez irányú törekvés nem újdonság a gyakorló drámapedagógusok számára. Az ének-zene kerettanterv azonban más tárgyakhoz hasonlóan konkrét tárgyi ismereteket is tartalmaz, és nem utolsó sorban választható érettségi tantárgy is. A foglalkozás egy zeneirodalmi témakör feldolgozását mutatja be drámás technikákkal.
A foglalkozást vezeti: Pallagi Ákos, Nemes Nagy Ágnes Humán Szakközépiskola, Budapest
A foglalkozás létszámkorlátos, a jelentkezés sorrendjében regisztráljuk a részt venni szándékozókat!
11.10 - 12.40 Liliomhullás - saját élményű foglalkozás + beszélgetés (45'+45') Vörösmarty Mihály Szép Ilonka című művének megismerését (6-7. osztályos tananyag), feldolgozását célzó, eredetileg 90+70 perces foglalkozásunk egyes munkaformáit, építkezésének menetét kívánjuk megmutatni a jelentkezők részvételével, valamint megosztjuk, megbeszéljük tapasztalatainkat. A foglalkozást vezetik: Kántor Judit, Rudas Attila és Bartha Eszter, Marczibányi Téri Művelődési Központ, Budapest A
11.10 - 12.40 Színházpedagógiai fórum (90')
13.00 - 14.30 Emil és a detektívek - kötelező olvasmány feldolgozása drámás módszerekkel - bemutató foglalkozás + beszélgetés (45'+45')
Az óra egy folyamat része. Hogyan csináljunk kedvet az olvasáshoz, hogyan tegyük élővé az irodalmat? Hogyan nevelhetünk értő olvasót a gyerekeinkből?
A foglalkozást vezeti: Kuszmann Nóra, közreműködnek a budakeszi Mindszenty József Római Katolikus Általános Iskola és Óvoda 4.a osztályosa
13.00 - 14.30 "A körön belül" - saját élményű iskolai program + beszélgetés (45'+45') - Egy - a mindennapok élethű modellezését erősen megcélzó - kilencedik osztályos, modul-drámaóra keretében arra tennénk kísérletet a jelenlévők részvételével, hogy el lehet-e jutni egy székfoglaló játék elemzésétől a csoporttudatot körüljáró, megerősítő drámaformák alkalmazásáig. A foglalkozást vezeti: Török László, Petőfi Sándor Általános Iskola, Szabadszállás
13.00 - 14.30 Játék-Színház-Nevelés - A Nyitott Kör bemutatkozása (90') - Közös játékból indulva jutunk el színházi pillanatokig. A színház érzelmi töltete segíti a bevonódást és megérinti a résztvevőket. Saját reakcióinkra, érzelmeinkre reflektálva tanuljuk magunkat, közösségünket. A játékból a színházon át így jutunk el a nevelésig. Ezt a folyamatot mutatjuk be tevékenységeinken keresztül: színházi nevelési előadások, iskolai projektek (projektnapok, projekthét, tábor) és felnőtteknek szóló tréningek. A prezentációt tartja: Szeszák Szilvia, Márton Gábor Csaba, Meszlényi-Bodnár Zoltán
13.00 - 14.30 Felsőoktatási kerekasztal-beszélgetés (90')
14.40 - 16.10 Világtájak - környezetismeret óra drámás eszközökkel is - bemutató óra + beszélgetés (45'+45') - Hogyan lehet színesebbé tenni egy 45 perces tanórát az alsó tagozaton? - A foglalkozást vezeti: Rusz Csilla, tanító, Nagyvárad, közreműködnek a budapesti Vajk-sziget Általános Iskola 3. osztályos tanulói
14.40 - 19.40 Saját élményű foglalkozás (300') - "Rövid bemelegítés után kezdődött a feszített tempójú, egész napot igénylő drámaóra, amelyben többféle formával ismerkedhettek meg a résztvevők. A foglalkozás szerkezete klasszikusnak mondható: felépítettük először magunkat, a fiktív szereplőket, a világunkat, a kapcsolatainkat, majd ez a mindennapi élet bolydult fel.[...]" Drámapedagógiai Magazin, különszám színjátszóknak 2011, Bartha Eszter: Tréning a Retzhof kastélyban A Drama in Education 2011 (Ausztria) nemzetközi kongresszuson vezetett izgalmas foglalkozás rövidebb változatán vehetnek részt az érdeklődők. A foglalkozást vezeti: Vidovszky György, rendező, drámatanár
14.40 - 16.10 Emberien az informatikáról - saját élményű iskolai program + beszélgetés (45'+45') Laikus érdeklődők számára mutatunk párhuzamokat az emberi és a gépi kommunikáció között. A foglalkozást vezeti: Zalavári András
16.20-17.20 A Magyar Drámapedagógiai Társaság közgyűlése
16.40 - 17.40 Wojczeck - színházi előadás - Büchner befejezetlen remekműve - talán éppen töredékessége, enigmatikussága miatt is - újra és újra foglalkoztatja a színházi alkotókat. Ez a rendhagyó, szinte eszközök nélküli előadás egy - Polgár Csaba színművész által vezetett - három hetes színészmesterség kurzus eredményeként a rendezői gondolatok, elemző beszélgetések és a tanulók improvizációi alapján jött létre. Előadják a Nemes Nagy Ágnes Színészképzés második évfolyamos növendékei: Domján Klaudia, Fülöp Boglárka, Hajdú Ágnes, Kovács András, Lukács Ivett Andrea, Mesés Gáspár, Pallós Tibor, Szuromi Bernadett, Takaró Erika, Tatai Gergő
18.00 - 19.30 Helló, náci! - betekintés a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház előadásokat feldolgozó foglalkozásainak eszköztárába
"Egy mindennapos bunyóhoz ketten kellenek, elkövető és áldozat, ezek ketten pedig leginkább egy cella mélyén ismerhetik ki egymást, hála a rendőrség szolgálatkész közreműködésének. Ez ilyen egyszerű. Persze ha az elkövető neonáci, az áldozat meg feketemunkás, akkor kissé bonyolultabbá válik a helyzet, a frontvonalak összekavarodnak, csak a rendőrség marad az, ami, a rendőrség mindig rendőrség marad."
Mi az az osztályterem-színház? Hogyan lehet drámás eszközökkel feldolgozni egy színházi előadást? Milyen nehézségei és előnyei lehetnek, ha drámamunka egy kész művészeti alkotáshoz kapcsolódik? Hogyan kapcsolódhat be a munkába egy színész, aki nem drámatanár? - ezeket a kérdéseket igyekszünk vizsgálni a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház előadása kapcsán. A foglalkozást vezeti: Végvári Viktória és Szanitter Dávid
18.00 - 19.30 Pantone skála avagy beavató színházi foglalkozások a Trafó Kortárs Művészetek Házában, a Szabad Kurzus Alapítvánnyal együttműködésben - bemutató (90') Mi a tánc- és mozgásszínházi beavatás lényege? Mitől speciális ez a beavatási feladat? Kell-e előképzettség az előadás befogadásához és értelmezéséhez? Tartalmi vagy formai (esetleg érzelmi/érzeteket felhasználó) megközelítéssel kezeljük a táncszínházi beavatást? Ezekről a kérdésekről szeretnénk beszélgetni a résztvevő felnőttekkel és prezentálni eddigi tapasztalatainkat, melyek végleges válaszokat nem adhatnak, de hogy hol tart ma a táncszínházi beavatás arról egy körképet igen. Megmutatva a színeit, árnyalatait, nehézségeit és szépségeit.
A prezentációt vezeti: Juhász Dóra, sajtószakmai kommunikáció, Trafó - Kortárs Művészetek Háza és Gyevi-Bíró Eszter, a foglalkozások vezetője - Szabad Kurzus Alapítvány