Balettnövendékből lett szubrett, primadonnából a hazai musical egyik úttörője. Nyolcvanadik születésnapja alkalmából december 6-án gálaesttel köszöntik pályatársai a József Attila Színházban Galambos Erzsit.
"Nekem mindig két-három kört kellett tennem azért, hogy úgymond bekerüljek a tojásba. Másrészt egy musical, vagy operett színésznő, ha a csillagokat is lehozza az égről, akkor is az marad. Pedig én úgy váltottam műfajt, hogy észre se vettem."
Harkányi Endre; Galambos Erzsi, liliom 1963, Petőfi Színház
A színésznőről:
Galambos Erzsi édesapja portás volt a híres Arizona mulatóban, amely a Fővárosi Operettszínházzal szemben működött. Erzsi kislányként már bejáratos volt a népszerű intézménybe, négyévesen elhatározta, hogy ő is primadonna vagy szubrett lesz. Játszott Lakner Bácsi Gyermekszínházában, aztán felnőve elvégezte az Országos Színészegyesület Színészképző iskoláját. 1955-ben a Miskolci Nemzeti Színházhoz szerződött, pályáján a következő állomás 1958-ban Kecskemét volt, 1962-ben került Budapestre, a Petőfi Színházhoz.
1981, Galambos Erzsi és Tordy Géza az Irma, te édes! című zenés komédia egyik jelenetében a Városmajori Színpadon
Álmainak netovábbja 1964-ben vált valósággá, amikor a Fővárosi Operettszínház tagja lett, a Nagymező utcában csaknem két évtizedig az első számú sztárok egyike volt. 1983-ban - nem kis meglepetésre - átszerződött a József Attila Színházhoz, ahol a társulat örökös tagja, és még ma is színpadra lép a Mici néni két élete című zenés vígjátékban.
1972. július 17. Petrovich Emil Kossuth-díjas zeneszerzővel és leányukkal
Galambos Erzsi kiváló táncos és énekes, és koreográfusként is tevékenykedik. Egy interjúban elmondta: a világon a legjobban a színpadon érzi magát, és erre meg is van minden oka, hiszen ő volt az, akiről így írt egy kritika: Galambos Erzsi mindent tud a színpadon, színházat lehet rá építeni. A legszívesebben azt hallgatja, amikor neki tapsol a közönség, és leginkább az új magyar musicaleket hiányolja. Eszter nevű leánya Petrovics Emil zeneszerzővel kötött házasságából született. Művészi munkáját számos kitüntetéssel ismerték el: 1968-ban Jászai Mari-díjjal tüntették ki, 1973-ban lett érdemes művész, 1981-ben kiváló művész. 2002-ben sokoldalú művészi életútja elismeréseként, a musical műfajának magyarországi meghonosításáért és elismertetéséért, kiváló tánctudással párosuló, élményt adó színészi alakításaiért Kossuth-díjat kapott. A Halhatatlanok társulatának 1998 óta örökös tagja.
1985, a Kikapós patikáriusban
Galambos Erzsi akkor - Részlet Bóta Gábor: A színház az én kábítószerem című interjújából (2001):
"- Törvényszerű vagy véletlen, hogy a zenés műfaj irányába ment? Hiszen még Gábor Miklóssal is játszott Strindberg Haláltáncában,sok prózai tévéjátékban szerepelt,és Várkonyi Zoltán hívására is eljátszotta a Liliom Muskátné szerepéta Vígben.
- Erre büszke vagyok. Mégis azt hiszem, törvényszerűen váltam zenés színházi színésznővé. Hiszen nem is volt olyan kolleganőm, akinek hozzám hasonló tánctudása volt. De amikor Miskolcra kerültem, az volt a feltételem, hogy bár eljátszom minden operett szerepet, évadonként egy prózai feladatot kapjak, hogy megtanuljak szépen beszélni. Ráadásul Shakespeare-darabot kértem. Már akkor is azt vallottam, hogy mindenkinek mindent kell tudnia. Húsz év alatt az Operettszínházban borzasztó mennyiségű szerepet játszottam, velem mutatták be a musicaleket.
- Miért nem mert a Vígszínházba szerződni,amikor Várkonyi Zoltán Muskátné szerepének eljátszása után hívta?
- Mert a Vígszínházban, amikor én ott vendégeskedtem, az egyik öltözőben öltözött Ruttkai, a másikban Sulyok. Fantasztikus színészek játszottak ott.
...Én az Operettszínházban akkor Galambos Erzsi voltam. De a Vígben, ha én lettem volna az igazgató és bemutattunk volna egy fontos előadást, én is Ruttkainak adtam volna főszerepet. Azt éreztem, hogy a Vígben csak vesztes lehetek.- Mégis eljött az Operettszínháztól.
- Azelőtt egy évvel, hogy eljöttem, még a Chicago premierjén játszottam a főszerepet. Amikor eljöttem az Operettszínháztól, már ötvenkét éves voltam. Ha akartam volna, még foggal-körömmel kiharcolhattam volna olyan szerepeket, amelyek már nem biztos, hogy nekem valók. Másrészt szerettem volna Brechtet játszani, és tudtam, az ő darabjai az Operettszínház repertoárjába nem férnek bele.
...54 éve vagyok a színpadon, és akkor a gyerekszerepeimet nem is számítom. 54 év alatt egy hétig sem voltam szerződés nélkül. Rendben vagyok magammal, rendben vagyok a színházammal..."
Galambos Erzsi most - Részlet a Magyar Narancs interjújából (2011):
Magyar Narancs: A Süsü, a sárkányban tavaly még dobáltad a lábadat. Min múlott, hogy nem lettél balerina?
Galambos Erzsi: Nyolc évig tanultam balettozni. Édesanyám az Operettszínházban tépte a jegyeket harmincöt évig. Viktorral (Róna Viktor, a Párizsi Opera és a milánói Scala későbbi balettmestere - a szerk.) a balettiskolában jöttünk össze. Gyönyörűen táncoltunk, még szteppelni is megtanultam. Azt mondták rólunk, mi leszünk a világ legnagyobb pas de deux párosa. Közben mindig azt hallottam, hogy egy balerina harmincéves korában kiöregszik. Miközben Viktor emelt, én énekeltem, táncoltam. Idővel rájöttem, hogy a balerinalét nem elégít ki.
2006. Erzsit 75. születésnapja alkalmából köszöntötték a Kaviár cimű előadás után
MN: A színészetnek már volt előzménye az életedben, hiszen Lakner bácsi gyerekszínházában játszottál.
Galambos Erzsi: Igen, de közben tizenkét éves korom óta az Operettszínház volt az otthonom, délutánonként ott írtam a leckéimet. Közel háromszázszor láttam a Sybillt Karády Katalinnal, vagy Latyit (Latabár Kálmánt - a szerk.) a furfangos cukrászinas szerepében.
MN: Kevesen mondhatják el magukról, hogy ennyire sokoldalúak táncos, énekes, prózai szerepekben.
Galambos Erzsi: Ezt nem ismerik el igazán Magyarországon. A Kossuth-díjat is azért kaptam, mert meghonosítottam a musicaljátszást idehaza. Nekem mindig sok kört kellett futnom, minden egyes darabbal bizonyítanom, hogy alkalmas vagyok.
MN: Mások éppúgy estéről estére bizonyítanak, nem?
Galambos Erzsi: Igen, mégis vannak olyan kollégák, akiket jobban elismernek. Egy ideig engem is a tenyerén hordozott a sajtó, de a mai fiatalokat nem igazán érdekli, hogy mit csinálok. Feldobhatom a lábamat a csillagos égig... Hetvenkilenc évesen még ugráltam, táncoltam, futottam a Süsü, a sárkányban. Mindezt természetesnek vették. Ezzel szemben, ha egy ötvenöt éves prózai színésznő kettőt sasszézik, ámulnak: "Atyaúristen, micsoda tánctudás!"
Folytatás a Magyar Narancs nyomtatott számában.
2011, Galambos Erzsi jelenetére vár a jelenetére a Mici néni két élete című előadás alatt
Kedden köszöntik:
2011. december 6-án este 7 órakor a József Attila Színházban gálaestet rendeznek Galambos Erzsi születésének ünnepére.
"Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim - nyilatkozta egy interjúban Galambos Erzsi, a Kossuth, Jászai Mari és Déryné - díjas, Kiváló és Érdemes művész, a József Attila Színház örökös tagja. Aki töretlen pályája során végigjátszotta a prózai és zenés szerepek teljes palettáját. Volt Puck a Szentivánéji álomból, Elisa a My Fair Ladyből, Muskátné a Liliomból, férfiként is helytállt mint Luka az Éjjeli menedékhelyben, volt Dulcinea, Lola Blau és Kocsma Jenny, Maya, Dolly és Osztrigás Mici s persze megannyi film, televíziós szerep hercegnője és főhőse. Épp annyié, hogy most legyen miről mesélnie a róla szóló gálaműsor estéjén, ahol a meglepetés vendégek és a közönség együtt ünnepeli a –bármilyen hihetetlen – 80 éves Galambos Erzsit" - közölte a színház.
2001. Első hetven évem címmel show-műsorral készült 70. születésnapjára a színésznő
Fellépő művészek: Bencze Ilona, Bodrogi Gyula, Esztergályos Cecília, Fehér Anna, Huszti Péter, Lehoczky Zsuzsa, Piros Ildikó, Vándor Éva és a Bíró Big Band Zenekar.