Új Színház-ügy: Megszólalt Novák Eszter

Novák Eszter Jászai Mari-díjas rendező 1994-ben friss diplomásként szerződött a Székely Gábor vezette Új Színházhoz, ahonnan igazgatójának a menesztése után távozott. Bár az elmúlt években általában lemondóan nyilatkozott szakmájának közállapotairól, a Dörner-Csurka-páros kinevezése kapcsán elsők között írta alá az interneten közzétett tiltakozást. Az Új Színház ügyéről a 168 órának beszélt.

novakeszterA 168 óra újságírója felidézte a rendezőnek korábbi szavait: "Ahogy mi nem váltottuk be a hozzánk fűzött reményeit néhány kultúráért felelős előembernek, hát mondhatom, a rendszerváltó, hősi fiúk sem váltották be a mieinket".

 

Novák Esztert arról kérdezte Sztankay Ádám, miként kódolhatók ezek a gondolatok. “Az elmúlt húsz évben soha nem éreztem, hogy a magyar politika bármely résztvevője valódi felelősséget vállalna az országért, és dühít az a rombolás, amelyet a kultúrpolitika állandósult hiánya okozott. Székely Gábor menesztése lényegében egy akkori félművelt, kisstílű fővárosi kultúrfelelős személyes bosszújából indult ki. Székely távol tartotta magát a politikától, nem annak akart megfelelni, tette a dolgát, legjobb tudása szerint.

 

Az efféle "szakmai rátartiságot" a politika képviselői nem tudják tolerálni. Tegyük hozzá: sajnos nem mindenkit jellemez ez a távolságtartás, hiszen Székely menesztéséhez azok az érdekérvényesítések és magánalkuk is kellettek, amelyeket szakmánk képviselői kötöttek a politikával. Márta Istvánnal ellentétben én úgy gondolom: az Új Színház akkori társulata, amelynek jelentős része - tiltakozásul a politikai döntés ellen - távozott az igazgatóváltás után, nemhogy nem erodálódott, hanem erős volt: jó előadásokat hozott létre, növekvő közönségbázissal rendelkezett, és nem volt veszélyben a gazdálkodása. Mégis szétrombolták” – fogalmazott Novák Eszter, aki szerint most is a jobb pályázatnak kellett volna győznie.

 

Úgy látja, náci színházat azért lesz nehéz csinálni, mert szerencsére a náci szerző ritka. Rossz, hazug színházat annál könnyebb létrehozni. Úgy látja, az elmúlt húsz év szégyenei és a politikával szembeni vereségei mind részesei a most történteknek, de ami az Új Színház kapcsán történt, egy határ átlépését jelenti. “Olyan ordas eszméket és hangnemet legalizál, amelyek tűrhetetlenek bármely demokráciában. Ez szorongató, fenyegető és gyalázatos. Túlmutat egy színház ügyén” – közölte a rendező, aki a szakértelem hiányát és az irracionalitást rémületesnek tartja.

 

“Budapest színházaiban jelenleg körülbelül hetven kortárs és klasszikus magyar darab fut. Minden színház fontosnak tartja a magyar drámairodalmat. Ám a mai kulturális recesszióban végtelenül kockázatos vállalkozás kizárólag magyar szerzőkre építeni egy színházat, miközben Molnár Ferencre is nehezen fogynak a jegyek. Én azt hiszem, Tarlós István csak a kinevezés után olvashatta el alaposabban Dörner György pályázatát” – véli Novák Eszter, aki szerint a a felelős független gondolkodás ritka: elvesztette a terepét és a becsületét nálunk.

Az interjú a 168 óra nyomtatott számában olvasható.

Forrás: 168 óra

süti beállítások módosítása