A világon először meg a Spirit Színház Christopher Moore: Biff evangéliuma című kultuszkönyvének színpadi előadásjogát, és mindössze hat hónapra! Az engedélyezett 25 előadást júniusig, a meghívások sorrendjében tudja teljesíteni a színház. A turnéról, a szerencséről és a barátság „lájkolásának” szükségességéről beszél Perjés János a produkció vezetője és Makranczi Zalán, aki ezzel a darabbal debütál rendezőként.
Perjés János: Három előadást lejátszottunk a Biff adaptációból, mely Perczel Enikő és Makranczi Zalán munkája után a Haverom a Messiás címet kapta. Villámcsapásként ért minket a hír, hogy a mű jogtulajdonost cserélt és nem adtak soha és nem is adnak a jövőbeni színpadi jogot. Hála Lőrincz Levente kollégánknak, aki Chris Moore-ral történt megbeszélése után koordinálta a tárgyalásokat, a Vincent Pictures a színház célkitűzéseit, eredményeit figyelembe véve egyedüliként megadta a limitált széria jogát. Nagyon nagy kultusza van a könyvnek, tudunk olyan gimnáziumról, ahol kötelező olvasmány. Mivel a felelősség évadjának hívjuk első szezonunkat, ezzel a bemutatóval a vallás ismeretének fontosságára, a barátság és az egymás iránti felelősségre hívjuk fel a figyelmet. Igazán nem jó, de sajnos igaz, hogy ma már – ahogy Zalán fogalmazott – „lájkolni” kell a barátságot. Országszerte bemutatjuk a darabot a rajongóknak és mivel mindössze ötezer ember nézheti meg egy fél év alatt, most megvan az a lehetőségünk, hogy olyan helyszíneknek kedvezzünk, akik a többi előadásunkban is látnak fantáziát.
- Rendezőként mi mozgat a darabválasztásnál? Mit tartasz ma különösen fontosnak közölni, ha ilyen eszközt kapsz, mint egy színdarab megrendezése?
Makranczi Zalán: Hogy érdekeljen. Ennyire egyszerű. Az a kényszerképzetem, hogy ha engem érdekel valami, akkor az érdekelhet másokat is. Próbáltak már ebből a betegségből kikezelni, eddig sikertelenül. Arra a kérdésre pedig, hogy mit akarok mondani….hát ez az adott darabtól függ. Jelen esetben a BARÁTSÁG a téma. Az az igazi. Mint a Három testőrben, vagy Luke és Han Solo között . J))) Sorolhatnám. Az igazi problémám, hogy kevés mai példát tudok felhozni. Pedig fontos. Mi lett volna velem a Fantasztikus nagynéni, vagy a Várúr fia című könyvek nélkül? Winnetou és Vadölő nélkül?
- Hosszú távú közösséget vállaltok. Mik a következő tervek?
M.Z.: A teljesség igénye nélkül: Rejtő, Vonnegut, Popper, Moliére…igazi humanisták!
- Kik a társaid ezen az úton?
M.Z: Perjés János, (Ő a Spirit Színház szellemi atyja) Bori Tamás, Jászberényi Gábor, Széplaky Géza, SzabóViktor, Gergye Krisztián, Perczel Enikő, Mohácsi Nóra. Jó kis vegyes társaság. Barátság jeligére a kiadóban. J))
A "Színházzal a családon belüli erőszak ellen" kampány elkezdte vidéki életét is, a budapesti előadások mellett. "A fiú a tükörből avagy rekviem a gyerekkorért" előadással nemrég rendhagyó helyszínre kaptatok meghívást. A győri börtönben mutattátok be, tehát nagy eséllyel olyan nézők, előtt, akik valamilyen módon érintettek. Ez volt a cél? Mi jutott eszedbe először a felkérés hallatán?
M.Z.:Hogy ott a helyünk. És az előadásnak is. Egy egyszerű példával élve: Lehet beszélni az aleutoknak a kozmológiáról, de attól még a fókák jobban érdeklik őket.
- Fontos a barátság, a közös érdeklődés a színházcsinálásban?
P.J.:Egy utazó darabokat bemutató formációban, kedvtelésből való működésben elengedhetetlen. Nyilván működne akkor is, ha első közös munkánk, „A fiú a tükörből” nem hozott volna sikert és nem szeretnénk együtt játszani. De ez meghatározza a következő terveket. Ezért kérdeztem meg Zalánt, mi az, amit színpadra szeretne állítani. És íme, elkészült a Haverom a Messiás, valóban Zalán régi barátaival, élükön Bori Tamással, aki ugyanúgy a színházhoz tartozik immár. Az ő munkabírása és igényessége nélkül is máshogy működnénk.
- Gőzerővel dolgoznak már a következő darabokon is.
P.J.: Fontos szempont a daraboknál a gondolat és a lélek ereje, amivel mindenképpen át szeretnénk törni a vastagodó falakat az emberek között. Lényeges az utaztathatóság, hogy bárhol bemutathassuk az előadásokat. A barátság mellett az idei téma a szeretet felelőssége, az állatvédelem, a kirekesztettség. Így kerül sor december 27-én Müller Péter: Szeretetkönyv színpadon előadására Papadimitriu Athinával és az őt gitáron kísérő Kutik Rezsővel. Elindítottuk vers-és látványszínházi sorozatunkat a József Attila Gaál Erzsébet Stúdiójában, itt megy Kutik Rezső Spanyol románc koncert színház előadása és épp hétvégi bemutató előtt áll a Márai-Wass Albert est, Számkivetve címmel.
Február 10-én Malek Andreával mutatunk be egy közös estet, Popper Péter regényeiből az R16 Pódiumon, A karnevál vége címmel, az ebből készült hangoskönyv már meg is jelent. Aztán jön a Vamp, egy vámpír kamara-musical Amerikából, szintén ősbemutató, ezt Lőrincz Levente jegyzi rendezőként. Majd nyáron országszerte és augusztusban Budapesten, városmajori bemutatóval egy érdekes Mizantróp, „most múlik pontosan” alcímmel, a Quimby dalaival, a harmonikás Szabó Ádám kíséretével. Ebben reményeim szerint ismét Zalánnal játszhatok, olyan régi barátok társaságában, mint Müller Juli vagy Kolti Helga. Ki más rendezhetné, mint Bori Tamás? A mostani világ-és szakmai helyzetben különösen értékesnek tartom azt, ha egymásra találnak egy nyelvet beszélő emberek.
- A „Biff evangéliuma” tehát elindul egyedülálló útjára. Mikor kezdődik az országjárás?
M.Z.: Szilveszter este fél nyolcas kezdettel a Thália Új Stúdiójában nézheti meg az első 110 szerencsés, majd a meghívások sorrendjében indulunk el a vidéki turnéra. Így tehát képletesen felhívom minden szervező figyelmét, hogy az „óra indul!”
Az interjút készítette: Kristóf Hajnalka, Fotók a Haverom a Messiásból valók
A Turay Ida Színház Spirit Kamaraszínházának legközelebbi előadásai:
Haverom a Messiás: december 31 – Thália Színház, Új Stúdió
A fiú a tükörből: december 9, december 28 - Thália Színház, Új Stúdió
Spanyol románc: december 23. – József Attila Színház Gaál Erzsébet Stúdió
Számkivetve (Márai-Wass A.): december 11.- József Attila Színház Gaál Erzsébet Stúdió
Szeretetkönyv színpadon: december 27.19.30, december 31. 16.00 - Thália Színház, Új Stúdió