Interjú Cseh Antal basszbaritonnal.
Ki kell egészítenem a sort, mert még az Armel Operaverseny előtt felléptem Debrecenben is, a Hunyadi Lászlóban, ráadásul két szerepben: az egyik szereposztásban Cillei Ulrikot, a másikban Gara Miklóst énekeltem. Októberben pedig, a Zene világnapján egy félig szcenírozott előadáson léptem fel Debrecenben a Sevillai borbélyban...
...amiben korábban már három szereplőt is alakított.
Így van, Figarót, Bartolót és Basiliót is énekeltem már, mindhármat magyarul. Ezúttal szintén Basilio voltam, most viszont olaszul énekeltem a szerepet. A Tüzes angyalt már az Armel Operaverseny előtt bemutattuk Debrecenben, ahol az tovább is ment, novembertől januárig. Október végén pedig Szegeden debütáltam az idősebb Germont szerepében, a Traviatában.
Hogy érezte magát Juronics Tamás meglehetősen modern felfogású rendezésében?
Szerintem nem volt az annyira modern. A mozgás szempontjából legalábbis nem volt benne semmi rendkívüli vagy meghökkentő, a díszlet és a jelmez volt modern.
Januárban ismét egy új szerep következett: Alfio a Parasztbecsületben, a Miskolci Nemzeti Színházban.
Nagyon szerettem ezt a szerepet, egészen az éved végéig játszottam. Év elején azonban volt egy másik bemutató is: az Anyegin, amiben a címszerepet énekeltem.
A tavalyi interjúnkban is említette, hogy a szláv operairodalom nagyon közel áll a szívéhez. Korábban már énekelt a Borisz Godunovban, majd ez kiegészült a Tüzes angyallal és az Anyeginnel.
Igen, bár ezek közül csak a Borisz Godunovban énekeltem oroszul, az Anyegin magyarul, a Tüzes angyal pedig franciául ment. De ez a zenei világ tényleg nagyon közel áll hozzám, szeretnék a jövőben minél több orosz operában énekelni. Inkább ezek és a német bariton szerepek állnak jól nekem, nem elsősorban az olasz, és még kevésbé a francia.
Ennek persze az is oka lehet, hogy Ön leginkább basszbariton, az olasz bariton szerepek viszont általában magasabbra vannak írva.
Így van, egy olasz bariton legtöbbször nagyon sokáig énekel a fölső lágéban. Az orosz baritonnál vannak csúcshangok, amik nekem biztonsággal megvannak, de mégsem folyamatosan abban a lágéban kell énekelni.
Énekelt viszont basszus szerepet, ráadásul egy igazi mélybasszust: Pomádé királyt a Veszprémi Ünnepi Játékokon.
Igen, ennél mélyebb basszus szerep már nem nagyon van. [nevet] Egy új oldalamról tudtam ezzel bemutatkozni. Toronykőy Attila rendezte az előadást, ami nagyon nagy siker volt. Most visszük majd a produkciót Siófokra, Horvátországba, és áprilisban, a Művészetek Palotájában is lesz belőle két előadás. De további helyeken is szeretnénk majd bemutatni.
A Pomádé király új ruhája után következett a Háry János Szegeden, amelyet Juronics Tamás rendezett.
Ez a produkció évekkel ezelőtt már ment Kecskeméten. A Szegedi Kortárs Balett is fellépett a produkcióban, amelynek tagjai nem díszmagyarban és huszár ruhában voltak, a darab ugyanis az 1956-os eseményekkel állított párhuzamokat. Nekem ugyanakkor nagy könnyebbséget jelentett, hogy Háry szerepe ketté volt osztva: az öreg Háryra és a fiatalra. Előbbit Ádám Tamás alakította, aki ezzel levette a nyakamról a nagy mennyiségű prózai részek okozta terheket, így én sokkal jobban tudtam koncentrálni az énekszámokra.
Idén egy bábszínházban is fellépett, méghozzá egy Pergolesi-operában.
Áprilisban volt ez a premier a szegedi Kövér Béla Bábszínházban. Pergolesi Livietta e Tracollo című kétszereplős operáját adtuk elő. Kiss Ágnes rendezte a darabot, amelyben az énekesek előadása mellett az árnyjáték és a vetítés dominált. Ezt egyébként idén is tovább játsszuk.
Térjünk át az idei évadra. Ez is olyan sűrű lesz, mint a tavalyi?
Sok szép munka vár rám, de annyira azért nem lesz sűrű, mint a tavalyi. Ezt nem is bánom, mert az már egy kicsit túlzás volt; túl sok mindent énekeltem túl sok helyen. A premierek számát ezért szűkítenem kellett, de továbbjátszások persze lesznek, így Veszprémben a Pomádé király, Szegeden pedig a Háry és a Traviata.
És Miskolcon?
Miskolcon tavasszal megint egy új oldalamról fogok bemutatkozni: a Nyomorultak című musicalbe kértek fel Javert rendőrfőnök szerepére. Szegeden a Francesca da Rimini premierjében énekelem Il Giullare, azaz a Komédiás kisebb karakterszerepét. Szegeden fellépek márciusban is, a Pillangókisasszonyban, Sharpless szerepében. Debrecenben pedig tovább játszom a Bánk bánban Biberachot.
Egy szerepet nem említett, ami talán valamennyi eddig említett közül a legnagyobb szerep: Falstaff.
Igen, Pécsen énekelem majd Verdi Falstaffjának a címszerepét február végén, ez egy nagyon nagy kihívás számomra.
Csák Balázs