Rendezőnk, Szikora János az elmúlt két napban emlékezőpróbát tartott, ami annyit jelent, hogy az eddigi jeleneteket mind felelevenítettük, újra és újra megismételtük. Egy emlékezőpróba azonban több fázisból áll. Először a rendelkező próbán kidolgozott alapkérdéseket tisztázzuk. A „járásokat” , az irányokat, a jelenet hosszúságát, a megszabott érzéseket, gondolatokat. Automatizálásuk segíti, hogy új elméletek szülessenek. Ehhez elengedhetetlen a biztos kiindulási alap. Ismét fordulóponthoz értünk.
Egy lépcsőfokkal közelebb kerültünk a készülő előadás mondanivalójához és a rendező elképzeléséhez. Itt változik meg a Rendelkező próba fogalma. Innentől kezdve, a „lerendelkezett” jelenetek, már nem alapzat funkciót tölt be, kiindulási pontot, hanem viszonyítási alapként használja a rendező és a színész is.
Természetesen egy próbafolyamat alatt, ezek a szituációk, helyzetek, jeleneten belül folyamatosan változhatnak, de csak akkor, ha van kiindulási alap.
Az Emlékező próbán a folyamatosan változó helyzetek rögzítése a feladat.
Ami még érdekes lehet egy Emlékezőpróbán, az a színészek viszonya a karakterekhez. Alig kezdtük el a próbafolyamatot, de már most kezdenek körvonalazódni a karakterek. Érezhetően egyre hitelesebbek a színészek, a szöveghez való viszony is megváltozott, a színészek kezdik felfedezni magukban az alakításra váró figurát. Vákumként magukba szívják a karakter jellemvonásait és egészen egyszerűen szelektálnak azokból az emocionális érzésekből, amit a sajátjuknak éreznek, hogy a szerep a nézőtér szemével nézve a lehető legigazabb valójában szülessen meg.
A színészek már nem csak átélik a mondatokkal járó érzéseket, de hisznek is abban amit mondanak, így minden megnyilvánulásuk, reakciójuk teljesen őszinte, a saját érzéseikké válik. Ez egyetlen módszer, egyetlen nézőpont. A módszer arra,hogyan érik el ezt hitelességet a színészek, mindig kérdéses. Minden színész más technikával kerül közelebb a szerephez. Vagy kerül közel magához a szerepben (!) Ez csak egy példa volt a sok közül. De a folyamat akkor is érezhető és látványos lett a mai próbán.
Ziemßen, Castorp és Settembrini hármasa nyitotta és zárta a próbát.
Száraz Dénes, Schruff Milán és Almási Sándor játszott a színpadon.
Szerző és fotó: Sirkó Eszter