Frenák Pál a Trafó pályázat kapcsán, a Színház.hu-n olvasható interjúkra kíván reagálni alábbi írásában. Az elismert koreográfus, társulatvezető nem ért egyet Bozsik Yvette állításával, miszerint Szabó György ízlésterrort érvényesítene az intézményben és úgy véli, amennyiben a Trafó profilját vesztve a "Magyar Kortárs Táncszínház címet veszi fel", úgy a jelenlegi profilnak buknia kell.
Kedves Kollégák !
Azonkívül, hogy én is úgy gondolom, Bozsik Yvette-nek vagy akár Horváth Csabának lehessen önálló színháza - ehhez nem hiszem, hogy bárkinek is sok ellenvetése lenne - mint ahogy nekem sincs. Viszont nem hiszem, hogy jelen esetben az ő művészi képességeikről van szó, vagy annak bármiféle megkérdőjelezhetőségéről!
A fundamentális kérdés : ki mennyire van tisztában a Trafó jelenlegi profiljával, funkciójával. A Trafó, mint Kortárs Művészetek Háza vonult be a hazai és nemzetközi színházi szakma szférájába. Melynek Bozsik is, Horváth Csaba is - úgy mint jómagam - csak része voltunk, hisz a színházi előadások, koncertek, kiállítások adták meg együttvéve a Trafó jelenlegi profilját! A Trafó sohasem volt kortárstánc-színház! Nem tudok egyetérteni azzal, hogy a Trafó vagy akár Szabó György bármiféle kultúrdiktátor lett volna, hiszen akkor, ezen az alapon, valamennyi színházi vezetőről ugyanez elmondható! Az, hogy egy színháznak van egy karizmatikus profilja / minőségi rendszere, az még nem összetévesztendő a diktálással. Nem beszélve arról, hogy az alkotóknak tisztában kell lenniük azzal, milyen profilú darabokat készítenek; hol, melyik közönséghez szólnak inkább.
A Trafó nem összetéveszthető a MüPA vagy akár a Magyar Táncszínház profiljával/funkciójával! Még kevésbé az Operáéval. Ismerve a nemzetközi piacot, naiv dolog lenne azt is elhinni, hogy bárki is csupán azért vásárolna meg egy magyar produkciót, mert azt Szabó György szereti! Nem kívánom érdemeit degradálni, de a magyar színházak, valamint a nemzetközi színházak igazgatói is karizmatikus, önálló gondolkodással rendelkező lények, akik pontosan tudják milyen profilú darabokat mutatnak be, még akkor is, ha saját ízlésüktől sok esetben el is tér a meghívott darab, ami nem téveszthető össze egy koprodukcióval, ahol a partnerek közösen támogatnak egy művészi elképzelést! És együtt vállalják a rizikót!
A Trafó pályázatát volt szerencsém olvasni. Nehéz úgy véleményt alkotni, hogy a másik pályázatra nincs rálátásom, ami viszont kitűnik az ismert pályázatból, az az, hogy a Trafó, Kortárs Művészetek Háza szeretne maradni! Pályázatuk tartalmi megfogalmazása révén egy átfogó, a kortárs alkotókat, műveket bemutató hely szándékozik lenni! Amennyiben ez lenne a másik pályázat törekvése is, amit nem tudunk... ellenben nehezen tudom elképzelni, hogy két olyan koreográfus, akik aktívan vesznek részt a mai magyar táncéletben, ugyanezt a célt tudnák maguk elé vetíteni, úgy, hogy kellő disztanciával kezelhessék a saját karrierjüket!
Amennyiben a Trafó profilját vesztve a Magyar Kortárs Táncszínház címet veszi fel, úgy a Trafó jelenlegi profiljának buknia kell! És az, hogy mi lesz, még nem tudhattuk meg! Azt meg naiv lenne elképzelni, Kedves Kollégák (itt most nem a pályázókra gondolok), hogy az összes magyar koreográfus beköltözhet a Trafóba!
Frenák Pál
KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK
- A Trafót támogató blog indult (Hír)
- Fatalista vagyok - Interjú Magács Lászlóval (Interjúk)
- Azért, mert megy! - Interjú Szabó Györggyel (Interjúk)
- 'Nyitottabbá tennénk a Trafót' - Interjú Bozsik Yvette-tel és Horváth Csabával (Interjúk)