Koltay Gábor is pályázik a Miskolci Nemzeti Színház vezetői posztjára. A Balázs Béla-díjas filmrendező (korábban a Szabad Tér Színház igazgatója) elképzeléseiről mesélt. Lapszemle.
Az Észak Magyarország nyomtatott számából:
"A színház segítségével szeretném, ha a világot is jobban érthetnénk"
Arról, hogy miért pályázik elmondta, több szempontot mérlegelt. "Ezek közül is a legfontosabb a színház szeretete, pontosabban a rendíthetetlen hit abban, hogy a színház képes az embereket jobbá tenni. A színház segítségével szeretném, ha a világot is jobban érthetnénk, hogy eligazodjunk benne, sőt igazságosabbá tehessük. Jelentős szempont volt a színház hatalmas mérete, szellemi kiterjedése, hiszen az ország egyik legnagyobb teátrumáról van szó. Fontos szempont volt, hogy Miskolcon, és a megye többi városában nagyon sok ismerősöm van, több évtizedes barátságok kötnek ott élő emberekhez. A városban és a megye szinte összes településén vetítették filmjeimet, harminc éve járok értelmiségi klubokba, közönségtalálkozókra" - fogalmazott Koltay Gábor.
"A színpadon a nemzet legnagyobb problémáit kell fölvetni, és művészileg kialakítani"
"Halasi Imre jelszavával egyetértek, kiegészítve azzal, hogy a színháznak a "tanítás, nevelés, szórakoztatás" hármas jelszava mellett leginkább abban kell segítenie, hogy megértsük azt a világot, amelyben élünk. Ha mindenképpen jelmondatot kellene megfogalmazni, akkor azt a tragikus sorsú színházi zseni, rendező, a budapesti Nemzeti Színház igazgatója, Hevesi Sándor Trianon után megfogalmazott gondolatából venném: "A színpadon a nemzet legnagyobb problémáit kell fölvetni, és művészileg kialakítani"" - tette hozzá Koltay.
"Halasi Imre jelszavával egyetértek, kiegészítve azzal, hogy a színháznak a "tanítás, nevelés, szórakoztatás" hármas jelszava mellett leginkább abban kell segítenie, hogy megértsük azt a világot, amelyben élünk. Ha mindenképpen jelmondatot kellene megfogalmazni, akkor azt a tragikus sorsú színházi zseni, rendező, a budapesti Nemzeti Színház igazgatója, Hevesi Sándor Trianon után megfogalmazott gondolatából venném: "A színpadon a nemzet legnagyobb problémáit kell fölvetni, és művészileg kialakítani"" - tette hozzá Koltay.
"A műsorstruktúrát, a fokozatosság elvét betartva kiegészíteném"
Arról számolt be, hogy számára a legfontosabb a több mint 260 ember szakmai, emberi minősége. "Közülük sokat személyesen ismerek, s információim szerint a túlnyomó többség, mind a színészek, mind pedig a műszakiak magas színvonalon végzik munkájukat. Ez a legfontosabb, hiszen jó színházat, csak jó minőségű emberi szolgálatra lehet alapozni. A műsorstruktúrát, a fokozatosság elvét betartva kiegészíteném. A háromtagozatúság tényét, valamint a műfaji sokszínűség követelményét alapul véve, nagyobb teret adnék a történelmünket bemutató daraboknak, a magyar szerzőknek, közülük is azoknak, akik hosszú idő óta hiányoznak a hazai színpadokról. Ahhoz, hogy a világot megértsük, tudnunk kell, honnan jöttünk, kik vagyunk, mi történt velünk, hol tartunk jelenleg, és milyen világot szeretnénk magunk körül kialakítani. Ezen túl, mélyen hiszem, hogy a színháznak nem csak a falakon belül, hanem a színházépületen kívül is jelen kell lenni egy közösség életében. Ezért aztán sokkal intenzívebb kapcsolatot szeretnék kialakítani az iskolákkal, tanintézetekkel, és minden olyan városi közösséggel, amellyel együtt kell gondolkodnunk. Merkantil szellemű világunkat a közösség többsége által elfogadott igaz értékek mentén csak együtt tudjuk megváltoztatni" - fejtette ki Koltay Gábor.
Arról számolt be, hogy számára a legfontosabb a több mint 260 ember szakmai, emberi minősége. "Közülük sokat személyesen ismerek, s információim szerint a túlnyomó többség, mind a színészek, mind pedig a műszakiak magas színvonalon végzik munkájukat. Ez a legfontosabb, hiszen jó színházat, csak jó minőségű emberi szolgálatra lehet alapozni. A műsorstruktúrát, a fokozatosság elvét betartva kiegészíteném. A háromtagozatúság tényét, valamint a műfaji sokszínűség követelményét alapul véve, nagyobb teret adnék a történelmünket bemutató daraboknak, a magyar szerzőknek, közülük is azoknak, akik hosszú idő óta hiányoznak a hazai színpadokról. Ahhoz, hogy a világot megértsük, tudnunk kell, honnan jöttünk, kik vagyunk, mi történt velünk, hol tartunk jelenleg, és milyen világot szeretnénk magunk körül kialakítani. Ezen túl, mélyen hiszem, hogy a színháznak nem csak a falakon belül, hanem a színházépületen kívül is jelen kell lenni egy közösség életében. Ezért aztán sokkal intenzívebb kapcsolatot szeretnék kialakítani az iskolákkal, tanintézetekkel, és minden olyan városi közösséggel, amellyel együtt kell gondolkodnunk. Merkantil szellemű világunkat a közösség többsége által elfogadott igaz értékek mentén csak együtt tudjuk megváltoztatni" - fejtette ki Koltay Gábor.
A társulaton nem alakítana Koltay
Elárulta, ha ő nyer, nem feltétlenül kell átalakítani a színház szervezetét, és főleg nem a társulatát. A prózai tagozat mellett kifejezetten nagy hangsúlyt szeretne adni az opera- és tánctagozatnak. "Tudom, hogy Miskolc közönsége igényli a nagy léptékű opera, operett és más műfajú zenés produkciókat. Itt nem csak a szólistákra, hanem az önálló produkcióra is képes ének- és zenekarra is gondolok. Mindenekelőtt meg kell egymást ismernünk, amely hosszú beszélgetéseket, színpadi ismerkedést igényel. Egy újonnan jött embernek nem is illik azonnal "tisztogatásba", "átalakításba" kezdenie. Programom alapvetően arról szól, hogy az adott lehetőségek közepette hogyan lehet - valószínűleg még több munkával - hatékonyabbnak lenni" - magyarázta Koltay Gábor, aki Kelemen Csabával közösen pályázik.
Elárulta, ha ő nyer, nem feltétlenül kell átalakítani a színház szervezetét, és főleg nem a társulatát. A prózai tagozat mellett kifejezetten nagy hangsúlyt szeretne adni az opera- és tánctagozatnak. "Tudom, hogy Miskolc közönsége igényli a nagy léptékű opera, operett és más műfajú zenés produkciókat. Itt nem csak a szólistákra, hanem az önálló produkcióra is képes ének- és zenekarra is gondolok. Mindenekelőtt meg kell egymást ismernünk, amely hosszú beszélgetéseket, színpadi ismerkedést igényel. Egy újonnan jött embernek nem is illik azonnal "tisztogatásba", "átalakításba" kezdenie. Programom alapvetően arról szól, hogy az adott lehetőségek közepette hogyan lehet - valószínűleg még több munkával - hatékonyabbnak lenni" - magyarázta Koltay Gábor, aki Kelemen Csabával közösen pályázik.
"A "kiművelt emberfők" sokasága a legnagyobb nemzetmegtartó erő"
Az Észak Magyarország újságírójának felvetésére, miszerint a fenntartó miskolci önkormányzat számtalan jelét adta az utóbbi időben, hogy számára a színház elsősorban pénzügyi kérdés Koltay úgy reagált ezt nehezen akarja elhinni. "Ha a fenntartó számára a színház elsősorban pénzügyi kérdés lenne, akkor nem ilyen tartalmú pályázatot írt volna ki. Még azt sem tudjuk, hogy ebben az évben mennyi pénzzel gazdálkodhat a színház, ráadásul fogalmunk sem lehet az elkövetkezendő évek gazdasági körülményeiről. Az biztos, hogy az ország gazdasági teherbíró képességéről szóló hírek sok jóval nem kecsegtetnek. Éppen ezért tartom kiemelkedő jelentőségű ténynek, hogy Miskolc nem csak megtartani akarja színházát, hanem hisz annak tudat és emberformáló erejében. Ha egy ország nagy bajban van, akkor minden erővel a legtágabb értelemben vett kultúrába fektet, hiszen Széchenyivel szólva: a "kiművelt emberfők" sokasága a legnagyobb nemzetmegtartó erő" - fogalmazott Koltay Gábor, aki mérsékelten kockáztatna, de ez nem elsősorban az aktuális pénzügyi helyzet következménye, hanem alkatából fakad. Emellett mindent elkövetne annak érdekében, hogy az állami és az önkormányzati támogatás egyre jelentősebb szponzori támogatással egészüljön ki.
A lokálpatrióta szemléletről
"Egy színháznak a szó legnemesebb értelmében "lokálpatrióta" szemléletűnek is kell lennie, azaz színpadán időről időre meg kell jelennie a térség legfontosabb történelmi és aktuális mai kérdéseinek, de természetesen nyitottnak kell lenni a mai magyar valóságot érdeklő legfontosabb kérdésekre is. Hiszen azt a bizonyos - a beszélgetés elején vázolt -, történelemszemléletet csak így tudjuk alakítani. Ehhez kortárs írók, drámaírók, rendezők, azaz alkotók bevonása, megbízása szükséges. Képletesen összefoglalva, egy színháznak folyamatosan a társadalom ütőerén kell tartania a kezét. (...) A színház jelenleg 12-13 bemutatót bír el az öt színpadon. Mindenekelőtt szeretném megismerni, hogy az előző vezetésnek mi maradt a tarsolyában, hiszen bizonyára sokkal több ötletük volt, mint amit évről évre meg tudtak valósítani. Ennek a kérdésnek a konkrét megválaszolását az is nehezíti, hogy még nem tudhatom, jelenleg milyen anyagi körülmények között működik a színház. Nem beszélve arról, hogy milyen támogatásban részesül majd 2012-ben. Szeretném nyomatékkal aláhúzni: azzal együtt, hogy a jelenleginél jóval hatásosabb, országos érdeklődést is kiváltó előadások sorát létrehozó, a helyi közéletben sokkal inkább jelenlevő teátrumot képzelek el, legfontosabb feladatomnak tartanám az elképzelések anyagi körülményekhez való folyamatos igazítását. Mindezek alapján természetesen olyan évadot terveznék, amely határozottan jelzi a továbblépés irányát, felkelti a közönség érdeklődését, de összhangban van a pénzügyi realitásokkal. Álmodozni lehet és kell is, de a realitás talaján kell mozogni" - összegzett Koltay Gábor.
Kapcsolódó cikk:
Nyitott, a közönségéhez az alkotók révén is kötődő teátrumot ígér Kiss Csaba rendező, aki a Miskolci Nemzeti Színház vezetői posztjára pályázik öt rendezővel: Keszég Lászlóval, Béres Attilával, Szabó Mátéval
, ...»