Érdekes találkozás történt szombaton a Bethlen Gábor tér 3. szám alatt. A Bethlen Téri Színházban – mert ezentúl ismét így hívják az épület földszintjén működő, az idők során számos funkciót betöltő, a Közép-Európa Táncszínháznak és a Bethlen Galériának jelenleg is otthont adó helyiség-együttest – ma randevút adott egymásnak a múlt és a jövő.
Az új színházról
A sajtótájékoztató helyszínéül a színház – korabeli bútorokkal berendezett, színházi plakátokkal és a Bethlen téren fellépő művészek portréival tarkított, állandó színháztörténeti kiállításként is működő – fogadótere szolgált.
A múltról, vagyis az 1929-es színházalapításról, illetve az azt követő közel két évtized történetéről Gajdó Tamás színháztörténész, az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet tanácsosa számolt be a jelenlévőknek. Mesélt arról, hogy az épületben a régi Bethlen téri Színház, a Független Színpad, a Hollywood és a Bethlen Filmszínház, a Rock Színház, a Bethlen Kortárs Táncműhely is működött. Az előadás után Gergye Krisztián produkciójára került sor: a performanszot a Független Színpad számára készült, de be nem mutatott Én és a világ című darabhoz írt Radnóti-vers (Előhang egy monodrámához) ihlette.
A jelenről, illetve a Bethlen Téri Színház jövőjéről Szögi Csaba, a Közép-Európa Táncszínház igazgatója, művészeti vezetője beszélt. Elmondta, hogy a civil szervezetek támogatásának múlt évi változása arra ösztönözte a Bethlen téri dolgozókat, hogy létrehozzák a Bethlen Téri Színház Nonprofit Közhasznú Kft-t. Ez annál inkább sürgető volt, hogy a helyet 1988 óta a kulturális tárca bérelte és működtette, de ez a jogi helyzet megszűnt 2011. december 31-én. 2012-től az újonnan létrehozott a kft bérli és üzemelteti a létesítményt, ami azt a változást is magával hozza, hogy a kft vezetői maguk határozhatják meg a hely profilját.
A Bethlen Téri Színház – amely továbbra is szoros együttműködésben marad a Közép-Európa Táncszínházzal – befogadó- és produkciós színházként fog működni. A nyitottság nem csak a fiatal alkotók és előadók felkarolásában nyilvánul majd meg, hanem abban is, hogy a színház az előadó-művészet szélesebb palettájáról fogadja a társulatokat, mindemellett hétvégi családi programokkal, táncházzal és táncfilm-klubbal, fesztiválokkal, illetve nyári intenzív tánc- és színművészeti kurzussal várja majd az érdeklődőket. A színház vezetése a fentieken kívül együttműködést tervez a kerület alapfokú művészeti iskoláival, folytatja a középiskolásokat megszólító színházi beavató programot, valamint egy – művészeti és kulturális kikapcsolódást nyújtó – egyetemi, főiskolai klub elindítását is tervezi.
Készül a Bethlen Téri Színház honlapja, amely a www.bethlenszinhaz.hu címen lesz elérhető.
Egy 1929-es kritika érvényességéről
Az 1929-ben megírt kritika megállapítása ma is helytálló a Bethlen Téri Színház újjáalakítói szerint: „A mostani gazdasági viszonyok közepette, amikor régi nagy színházak mennek tönkre, új színház nyílt meg Budapesten. Színházat nyitni Budapesten (...) merész vállalkozásnak látszik, de csak addig, amíg az új színpadot nem látta és az első műsort végig nem élvezte. Mert amikor az ember megjelenik a meglepően szép, intim színházban, végignézi a műsort és gondolkozni kezd rájön, hogy még üzletnek is kitűnő lesz a Bethlen-téri Színpad.”
A Színház.hu információ szerint, abban az esetben, ha Bozsik Yvette és Horváth Csaba nyernék el a Trafó vezetését július 1.-től együttműködne az intézménnyel. Erről Bozsik Yvette beszélt: "A pályázatban egy olyan rendszert dolgoztuk ki, melynek keretében több színház koprodukciójában is születnének előadások, a Trafóhoz kapcsolódnának más helyszínek is, ahol kevesebb nézőnek, kisebb előadásokat lehetne csinálni. Ezek közé tartozna a halódó Bethlen téri színház, a Sanyi és Aranka Színház és az Átriumhoz is kapcsolódnánk. Így több helyszín tudna a Trafó égisze alatt működni és több próbaterem állna a produkciók rendelkezésére. Illetve olyan alkotók is meg tudnának mutatkozni, akik esetleg még nem érettek arra, hogy többszáz ember előtt lépjenek fel. Így a Trafó az egész, alulfinanszírozott, független, kortárs területet támogathatná, amire azért is szükség van, mert az új előadóművészeti törvény sem kecsegtet sok jóval" - nyilatkozta a Színház.hu-nak.