Polgári szalondrámaként, melodramatikus stílusban játszották egykor a Hedda Gabler című darabot, Andrei Serban szerint ugyanakkor Henrik Ibsen társadalmi szatírát írt - idézte a színművet Kolozsváron színpadra állító neves román rendezőt csütörtökön a romániai magyar sajtó.
A bukaresti Új Magyar Szó (ÚMSZ) és az erdélyi Krónika beszámolt a mű premierjét beharangozó kolozsvári sajtótájékoztatóról. Ibsen drámáját hétfőn mutatják be a Kolozsvári Állami Magyar Színházban, vasárnapig esténként 8 órától tartandó főpróbák pedig a nagyközönség számára is nyitottak.
Ösztönös választás
„Amikor darabot választok, ösztönösen cselekszem, még nem tudom megmagyarázni, miért keltette fel a figyelmemet – a bemutatóra kezdem érteni, miért is tetszett meg” – vallotta be Andrei Şerban rendező a Kolozsvári Állami Magyar Színház sajtótájékoztatóján. A rendező kifejtette: mindig nehezen érthető darabokat visz színre, így ő maga is sokat tanul a próbák alatt, általában pedig a premieren sejti meg az adott mű üzenetét.
„A stúdióban a nézők Hedda szalonjának részévé válnak, akár a kulcslyukon keresztül leskelődő meghívottak: így jobban mellbe ütheti őket az előadás” – válaszolta újságírói kérdésre. Ami a kettős szereposztást illeti, elmagyarázta: „Tetszik nekem az ötlet, hogy egy szerepet többféleképpen is el lehet játszani. Theát két nagyon különböző színésznő játssza, két különböző elképzelést követve.”
Nem egy női Jágó
"Abban az időben, amikor a Hedda Gabler íródott, polgári szalondrámaként játszották, melodramatikus stílusban. Heddát, a főhősnőt monstrumnak tartotta az akkori közönség, egy női Jágónak. De szerintem nem az" - fejtette ki Serban. Szerinte Ibsen társadalmi szatírát írt és a rendező mindenkori feladata, hogy ez mindig, minden kor társadalmára érvényes legyen. Ezért a mű mostani olvasata "komikus és tragikus, de nem drámai" - szögezte le, hozzáfűzve: "nem is próbálkoztunk, hogy korabeli kontextusában vigyük színre a darabot, hiszen egy előadásnak minden esetben a jelen pillanatot kell tükröznie".
Serban a főszereplő Heddát nem áldozatként vagy szörnyetegként szeretné bemutatni, ahogyan az a hagyományos értelmezésekben megjelenik. A főhőst alakító Kézdi Imola hangsúlyozta: az eddig látott erős Heddák helyett egy depresszív nőt ismerhetnek meg a nézők.
Visky András, a színház művészeti igazgatója kiemelte: a Hedda Gabler című drámát ismerőket meglepetés fogja érni a mostani színpadi változat megtekintésekor, ezzel kapcsolatban azonban nem árult el többet.
Serbannal dolgozni
„Félelmetesen nehéz és szép Şerbannal dolgozni. Az ilyen próbafolyamatokért lettem színésznő” – mondta a címszereplőt játszó Kézdi Imola, aki bevallotta: egy hete már annyira azonosul a szereppel, hogy nem is tud róla objektíven beszélni. „Egy hete én vagyok Hedda” – tette hozzá. A Jörgen Tesmant alakító Bogdán Zsolt az érzelmek szobrászának nevezte a rendezőt. „Nagyon kényelmetlen folyamat, ha te vagy az anyag, amelyet a szobrász alakít, de ébren tart, új nézőpontok keresésére sarkall” – vallotta be a színész. Varga Csilla, aki eleinte csak az idős, keserű nagynéni, Juliane Tesman szerepére készült, legnagyobb örömére kapott egy meglepetésszerepet is: Mademoiselle Dianáét.
A Berte-t alakító Csutak Réka valódi kalandnak nevezte a próbafolyamatot, a szó nemesebb értelmében. „Amikor szakadékhoz érsz, ugrasz, amikor folyóhoz, átúszod, mindezt a rendezővel együtt, aki elképesztő szenvedéllyel keresi a szereplők képviselte igazságot” – fogalmazott a színésznő.
Andrei Şerban csaknem ugyanazt a – ahogy maga nevezte – „trófeanyerő” szereplőgárdát foglalkoztatja, akikkel a Ványa bácsi és a Suttogások és sikolyok előadásokat is színre vitte, a csapathoz azonban új tag is csatlakozott: Szűcs Ervin, aki a Születésnap Christianjának szerepében látja első komoly munkáját a kolozsvári társulatnál. „Nagyon izgultam és még most is izgulok, amikor be kell menni a színpadra, hogy meg tudok-e felelni a feladatnak. Remélem, sikerül” – mondta az Ejlert Lövborgot alakító művész.
Forrás: Új Magyar Szó, Krónika