Két hétvégén 4 előadásával vendégeskedik a temesvári Csiky Gergely Színház a Szkénében. Az első, a Mady-baby - amely 22-én, vasárnap látható - különös helyszínen, különös utazásra hív, ahol a színházjegy egyben a buszjegy is...
fotó: Nagy József
Gianina Cărbunariu: MADY-BABY
2012. január 22-23. és február 5. 15:00
A monodráma, melyet Borbély B. Emília játszik, három román fiatalról és az önfeláldozásról szól. Egy nehéz körülmények között élő bukaresti lányt, Voicu, az Írországban élő barátja rávesz, hogy költözzön ki hozzá. A repülőtéren Mady találkozik Bogdánnal, együtt utaznak és a továbbiakban hármójuk sorsa egybefonódik. A fiúk önmegvalósításról szóló harcában, a lány eszközzé, majd áldozattá válik. Mivel mindketten Mady prostitúciójából húznak hasznot, miután terhes lesz, egyikük sem vállalja a következményeket, inkább úgy döntenek: megölik.
Az előadás olvasatában Mady története, egy feltámadástörténet, amely a jóság és bűn, alászállás és megváltás, önzés és áldozathozatal fogalmai köré csoportosul.
Gianina Cărbunariu, a darab szerzője, a bukaresti Színház- és Filmművészeti Egyetemen tanult rendező szakon, majd a Royal Court Theatre és a Lark Theatre drámaíró-ösztöndíjasa volt. Évfolyamtársaival közösen indították el a dramAcum nevű projektet, amely 2002 óta az új román dráma egyik legfontosabb műhelye. Cărbunariu sajátos munkastílusa, hogy a drámairodalom valamely klasszikusának újraértelmezése helyett a majdani előadás társadalmi közegéből indul ki színészeivel, és a közös műhelymunka során írja meg az előadás szövegét.
MELLÉKHATÁSOK
Frusztrációk és kétségek csak részben Woody Allen nyomán
2012. január 22., 23. 20:00
Woody Allenről mindenkinek a neurotikus értelmiségi, a kicsi, szemüveges, new york-i entellektüel jut az eszébe, aki több időt tölt a pszichológusánál, mint partnerével, szüleivel vagy a munkahelyén. Azoknak, akik a figura mögé próbálnak látni elsősorban a sikerfilmek (Annie Hall, a Hanna és nővérei, Fogd a pénzt és fuss! stb.) rendezője jut eszébe. Pedig Allen nem csupán elsőrangú forgatókönyvíró, rendező és összetéveszthetetlenül egyedi színész, hanem színpadi szerzőként és négy kispróza kötetével pedig novellaíróként irodalmi babérokra is tör. A kisprózákban némileg átöltöztetve ugyan, de ugyanazokat az elemeket fedezhetjük fel, mint az Allen-filmekben: az értelmiségi, finom szellemeskedést, a néhol brutálisan abszurd poénokat, a mindent a szatíra görbe tükrén át szemlélő életfelfogást.
forrás: szkene.hu
Allen: László Pecka Péter
Bryan: Aszalos Géza
Connie: Magyari Etelka
Daphne: Tokai Andrea
Ernest: Bandi András Zsolt
Rendező-koreográfus: Katona Gábor
Dramaturg: Gyulay Eszter
Jelmeztervező: Cseh Renátó
Díszlettervező: Albert Alpár
Ügyelő: Kertész Éva
Súgó: Czumbil Marika
Németh Ákos: DEVIANCIA
2012. január 24. 20:00
A temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház 2011/2012-es évadának első bemutatója Németh Ákos Deviancia című előadása október 14-én került bemutatásra a színház Stúdió Termében, a szerző rendezésében.
A temesvári társulat produkciója ősbemutatónak számít, ezidáig egyetlen hivatásos színház sem mutatta be.
Nehéz meghatározni, hogy mi a normális és mi a deviáns, erre maga a szerző sem törekszik: „Olyan világ ez, amelyben teljesen szétbomlott, vagy már bomlásnak indult családok jelennek meg – gyerekeket látunk szülők nélkül és szülőket gyerekek nélkül. Olyan világ ez, amelyben a társas lét csaknem teljesen kizárt, így nem marad más, mint az «egészséges magány» és az emberben féregként nyüzsgő gondolatok, melyek belülről emésztik.” – vallja az előadás dramaturgja Gálovits Zoltán.
A Deviancia szeretetről, megértésről, egymás elfogadásáról szól. Középpontjában egy testvérpár áll, két nővér, egyikük autista. „...bár mindketten dolgoznak, mégis nagyon bizonytalan a létük a világban. Ahogy a dráma többi szereplőé is. De épp ez a peremhelyzetük teremt drámai helyzeteket, gondolkodtat el az emberi lét alapvető kérdésein, az élet értelmén. Mai magyar történet, de a tanulsága bárhol, bármikor érthető. Nyelvileg is gondos, az iskolázatlan emberek töredékes, pongyola mondatfűzései – ami bizonyos világlátást, gondolkodásmódot is elárul.” – ír a darabról Lőkös Ildikó dramaturg.
forrás: szkene.hu
BEA, eladó egy kertészetben Tar Mónika
ZSANETT, autista lány, a féltestvére Lőrincz Rita
NOÉMI, eladó egy kertészetben Tasnádi-Sáhy Noémi
BANDI BÁCSI, kertész, majd munkanélküli Balázs Attila
SANYI BÁCSI, főnök egy kertészetben Dukász Péter
RÁKNÉ, Bea és Zsanett anyja, kegyszerárus Éder Enikő
valamint hangfelvételről: Aszalos Géza, Bandi András Zsolt, Borbély B. Emília,
László Pecka Péter, Tokai Andrea
díszlet- és jelmeztervező: Albert Alpár
dramaturg: Gálovits Zoltán
rendezőasszisztens: Szőke Zsolt
rendező: Németh Ákos
És a sornak még nincs vége: február 4-én és 5-én a budapesti Radnóti Színházban is nagy sikerrel játszott Spiró-darabot láthatja a közönség. A László Sándor rendezte Prah elnyerte a 2011-es nagyváradi Rövid Dráma Fesztiválon a Legjobb előadás díját, valamint Szász Enikő a Legjobb színésznőnek járó díjat.
Spiró György: PRAH
2012. február 4., 5. 20:00
Szociológusok több felmérést is végeztek az Egyesült Államokban, és azt találták, hogy azok 90%-a, akik nagy összegű szerencsejáték nyereményhez jutottak, két év alatt elköltötték a teljes nyereményt. Ráadásul, nem csak ugyanoda jutottak anyagilag, ahonnan indultak, de még mélyebbre süllyedtek az adósságokban. Mi lehet ennek az oka? Erre keresi a választ az előadás.
fotó: Biró Márton
Nő Szász Enikő
Férfi Dukász Péter
rendező: László Sándor
dramaturg: Gyarmati Kata
díszlet- és jelmeztervező: Albert Alpár
rendezőasszisztens: Szilágyi Ágota
forrás: Szkéné Színház