Ma ünnepli születésnapját Pap Vera, a Vígszínház művésze. Ez alkalomból előástuk Radnóti Zsuzsa rövid írását a színésznőről, és egy régi interjút is.
Hosszú szünet után ismét műsoron az Augusztus Oklahomában! Tracy Letts darabját legközelebb február 18-án és 27-én láthatják a Vígszínházban!
Radnóti Zsuzsa Pap Veráról:
Az 1978-as filmbemutatók kiemelkedő művészi és közönségsikerét aratta az ötvenes években játszódó Angi Vera, Gábor Pál filmje. S Angi Vera megformálója, Pap Vera szinte berobbant a hazai és nemzetközi köztudatba: óriási, érzelemmel teli szemei, megrendítően hiteles játéka révén egy, a diktatúra által formált embertípus jelképe lett.
A főiskolán Horvai István tanította, Várkonyi Zoltán hívta a Vígszínházhoz, Kapás Dezső rendezésében kapta első főszerepét, Az üvegcipő Irmáját. Azóta hűséges a teátrumhoz. Számos emlékezetes alakítás fűződik a nevéhez, s néha elképedve figyeli őt az ember, hogyan fér el ennyi éltető és gyakran pusztító energia ebben a törékeny testben.
Egyike a legigazabb színésznőinknek, úgy is mondhatjuk: az igazságnak és a groteszknek a mestere, mint egykoron Kiss Manyi volt. Ő is sokat tud a számkivetettek, a vesztesek, a megalázottak sorsáról, indulatairól, lázadásairól: Az éjjeli menedékhely Natasája, Caragiale Farsangjának groteszk remeklése, a Száz év magányban Pilar sorsa.
A Körmagyar ősbemutatóján és a mostani Pesti színházi felújításban a két legkiszolgáltatottabb karakter megformálásában is bizonyította, mennyit tud a peremlét sötét útvesztőiről, az emberi kiszolgáltatottságról és magáról a színészi mesterségről. E vesztes karakterek azért emlékezetesek alakításaiban, mert soha nem érzelmesek, mindig van bennük valamiféle különleges, nyers, feloldozást nem kínáló humor; talán a vesztesek támadó humora, amit ő bátran és könyörtelenül felvállal.
És most, mintegy pályája koronájaként az Augusztus Oklahomában szörnyeteg anyaszerepében remekel. Ez az alkohol-, drog- és betegségfüggő asszony egyszerre gyermeteg és önsajnáló, egyszerre agresszív és önző lény, aki még férje öngyilkosságáért is felelőssé tehető. És Pap Vera bravúros és bátor színészi eszközökkel építi fel ennek a rendkívüli összetett alaknak az útját az első gyógyszer- és drogkábulatos megjelenéstől az előadást záró katartikus erejű végső összeomlásig. Sokáig kísérik majd a nézőket az előadás záró pillanatai, amikor a hatalmas, több szintes házban, családja által végleg egyedül hagyva felvonszolja magát a lépcsőkön, és az egyetlen ott maradt emberi lény, egy indián szolgálólány karjaiban keres menedéket a rettenetes valóság elől. "Felemelő és megrázó alakítás", ahogy az előadás egyik első kritikusa írja.
Roppant szerencsés egybeesése a véletleneknek, hogy ez az igazi nagy művésszé érett színésznő éppen most, szinte premierajándékként veheti át a megtisztelő Kiváló Művész kitüntetést.
Egy az első interjúk közül:
Forrás: OSZMI, papvera.uw.hu