A Káva Kulturális Műhely legújabb színházi programjában ismét együtt játszhatnak színészek és résztvevő gyerekek. A színház és a mese segítségével egy olyan közös játéktér jön létre, ahol a gyerekek szabadon gondolkodhatnak és játszhatnak arról, miért nehéz jó gyereknek lenni. A színházi nevelési foglalkozás jeleneteit Schilling Árpád rendezi.
„ A mesék megmutatják a rendet, és a hozzájuk vezető utat, hogy összhangba hozzuk az ösztönöst és a racionálist!” (Marie - Louise von Franz)
Az előadás kiindulópontja egy mai mese, melynek főszereplője egy kisfiú, aki egy ismeretlen és kiszámíthatatlan képzeletbeli világba kerül, ahol egészen másként működnek a szabályok, mint az ismerős és megszokott hétköznapok világában. Egyszerre félelmetes és felszabadító ez a képzeletbeli világ, ahol a kisfiúnak újra kell tanulnia: mit jelent az erőszak, mit jelent a hazugság és az őszinteség, mit jelent, jónak és szófogadónak lenni.
A játék során színészek és gyerekek valamennyien nézői, alkotói és résztvevői is a történetnek. A közös gondolkodás célja, hogy minél alaposabban megvizsgáljuk, és minél mélyebben megértsük a minket körülvevő és bennünk élő ismerős és ismeretlen világokat.
forrás: kavaszinhaz.hu
A Káva Kulturális Műhely a színházi nevelési programról:
Napjainkban a színházi nevelés gyűjtőfogalommá vált: éppúgy beletartozik az előkészítő és feldolgozó drámaprogram, mint az osztályterem színház, a fórum színház, a beavató színházi előadások vagy épp a névadó színházi nevelési program (TIE). Mi ez utóbbival foglalkozunk nagyon sokat, így ezt ismertetjük részletesen.
A színházi nevelési program – theatre in education – egyedülálló művészetpedagógiai módszer. Ez a színházművészet és a reformpedagógia legjavát ötvöző műfaj olyan életre szóló élményben részesíti a fiatalokat, amely az őket körülvevő világ megértésére és az ahhoz való viszonyuk kialakítására sarkallja őket.
Egy színházi nevelési program kísérletező, formabontó színházat kínál nézőinek - gyakran kortárs drámairodalmat használva -, hiszen az erőteljes színházi élmény jelenti az alapját a közös gondolkodásnak.
A színházi nevelési program tehát magas művészi színvonalon kidolgozott színházi előadásból és a nézők – általános vagy középiskolai diákcsoport – aktív részvételére épülő feldolgozó részből áll. A foglalkozásokban a - színészként és drámapedagógusként egyaránt képzett - színész-drámatanárok mindig egy osztálynyi csoporttal dolgoznak, hogy minden egyes vélemény, ötlet, személyes megjegyzés meghallgatásra találjon.
A színházi nevelési foglalkozásokon minden esetben erkölcsi-morális, életkori, társadalmi és mikroközösségi problémákat járunk körül a hozzánk látogató gyerekekkel,fiatalokkal közösen.
Célunk, hogy a néző-résztvevő belehelyezkedjen a felkínált helyzetbe és meghatározza ahhoz fűződő viszonyát! A módszer ily módon nagyban hozzájárul a társadalmi felelősség minél szélesebb körű tudatosulásához. A műfaj alaptézise, hogy a gyerekek önálló tapasztalatokkal és véleménnyel rendelkező autonóm személyiségek, akiknek lehetőséget kell teremteni, hogy biztonságos környezetben tegyék próbára és alakítsák értékrendjüket, hogy egészséges, szociálisan gondolkodó tagjai lehessenek társadalmunknak.
A gyerekek, fiatalok tanítása és nevelése nem fejeződik be az iskolában, sőt izgalmasabb folyamatok indulhatnak onnan kilépve. A színházba jutás rendkívüli szociális és kollektív élményt jelent. A színházi nevelési programok ereje - a művészi élményen túl – abban rejlik, hogy sajátos eszközeik révén hatékonyan kapcsolódnak be az oktatási- és nevelési folyamatokba.
Gubanc
színházi előadás és játék 8-10 éves gyerekeknek
Színészek és drámatanárok: Bori Viktor, Romankovics Edit, Sárosdi Lilla, Sereglei András
Dramaturg: Sebők Borbála
Látvány: Ágh Márton
Jelmez: Kiss Gabriella
A színházi részek rendezője: Schilling Árpád
Programvezető: Romankovics Edit
Előadások: február 21.,22.,23.,24. 10:00
Helyszín: MU Színház (1117 Budapest, Kőrösy J. u. 17.)
További információ: http://szinhaz.blog.hu/media/image/2012-01-27/11870453/www_kavaszinhaz.hu, www.mu.hu