Selmeczi 60 - Óriáskoncertet rendeznek MŰPÁban

Selmeczi György 60. születésnapja alkalmából, február 5-én a Művészetek Palotájában rendezett ünnepi hangversenyen különböző műfajokban és alkotói korszakokban írott zenéi szólalnak meg egészükben vagy részletekben.

Selmeczi Györgyről:

A kolozsvári születésű zeneszerző, karmester, zongoraművész, operarendező és egyetemi oktató kivételesen sokoldalú egyéniség. Zenéit azok is ismerik, akik nem tudják, hogy ismerik: olyan filmekhez szerzett zenét, mint az Angi Vera, a Kettévált mennyezet, a Megáll az idő, a Szirmok, virágok, koszorúk, a Tiszta Amerika, az Idő van, illetve – hogy későbbieket is említsünk – a Jadviga párnája és a Dallas Pashamende; összesen mintegy ötven magyar nagyjátékfilm és számos színházi előadás zenéjét jegyzi.

1976-ban megalapítja az Új Zenei Műhelyt. Különböző színházaknál töltött be zenei igazgatói tisztségeket (25. Színház, Miskolci Nemzeti Színház, Várszínház, József Attila Színház, Nemzeti Színház). 1989-ben újraalapította a Camerata Transsylvanica Kamarazenekart és megalapította a Budapesti Kamaraoperát, 1995-ben pedig az Auris Társulatot. 2000-2002-ig a Millenáris Park művészeti vezetője. 2002 óta a Színház- és Filmművészeti Egyetem zenei tanszékének vezetője. 2004 óta a Kolozsvári Magyar Opera művészeti vezetője. Munkásságát számos szakmai és állami kitüntetéssel értékelték: többek közt Liszt-, Erkel- és Artisjus-díjjal, illetve 2010-ben a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztjével.

selmeczi-gyorgy

Fotó: © Stekovics Gáspár

Néhány gondolat Selmeczi Györgytől

A filmzenélésről:

A filmzenélést, a filmzenélésnek a művészi dimenzióját egy második rétegnek érzem, az alapja egyfajta mesterségbeliség, a „hogyan csináljuk”: hogyan zenélünk szabadtéren, hogy zenélünk egy belső térben, hogy teremtünk levegőt, hogy teremtünk éjszakát, hogy teremtünk ragyogást, hogy teremtünk intimitást... Ez egy rettenetesen izgalmas és élvezetes munka, amelyben az ember egyik oldalról kísérletezgethet, másik oldalról pedig nagy biztonsággal kell tudnia a szakmát ahhoz, hogy a feladatokat viszonylag könnyen megoldja. Kétségtelen tény, hogy speciális érzék kell hozzá, bizonyos speciális adottságok kellenek ahhoz, hogy valaki foglalkozásszerűen űzze ezt a mesterséget.

A képi értékek zenei megfogalmazásáról:

A képi értékek zenei megfogalmazása egyébként is egy rettenetesen bonyolult folyamat, és az érzék tulajdonképpen ahhoz kell, hogy az ember képes legyen megfigyelni, milyen hatásmechanizmusok működnek egy hangzó anyag kép mellé rendelésében: hogyan változik a kép attól, hogy zenélek mellé – ez az egésznek az alapja. Ezt kell tudni nagyon jól megítélni, megszimatolni: hogyan válhat a kép zene hatására világosabbá vagy sötétebbé, drámaibbá vagy líraibbá vagy akár közömbössé is... Zenével hozzáadhatok a képhez valamit, de el is vehetek belőle, hogyha éppen az a cél.

A számítógépről és a baromfiudvarról:

A számítógép rendkívüli jelentőségű, óriási találmány, és magam is nagyon szívesen készítek hangfelvételt számítógépes módon, éppen azért, mert határtalanok a lehetőségek. Az elektronikus hangszerekkel azonban más a helyzet: úgy gondolom, hogy ott a fejlődésnek még mindig csak az elején tartunk. Az elektronikus zenei hang művészi értelemben pocsék dolog, és ha lehet, óvakodom tőle, és a legritkább esetben használom. Egyébként a hangfelvételek eszközrendszere egyre egyszerűsödik, a stúdióknak egyre inkább bealkonyul. Hamarosan nem lesz szükség stúdiókra. Teljesen értelmetlen stúdiókban dolgozni, hiszen ma már a baromfiudvarban is föl lehet venni filmzenéket.

Színház és zene:

Formai szempontból a döntő különbség az, hogy a színház a hangfelvételen kívül lehetővé teszi az élő zenélést is, és ez természetesen teljesen másfajta attitűd.

Amikor a zeneszerző dalra fakad

Selmeczi György 60

I. rész

Selmeczi György: Kodály Zoltán kalandjai

Selmeczi György: Operetka

Selmeczi György: A függő város (tételek: Tükör, Csodaszép először, Szamos-parti jelenet, Csodaszép másodszor, H. néni dala és Halleluja)

Közreműködik: Kolonits Klára, Rajk Judit, Melis László, a Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Pad Zoltán), a Budafoki Dohnányi Zenekar

Vezényel: Kesselyák Gergely

II. rész

Selmeczi György: Hajnal - hommage à Péter Korniss

Selmeczi György: Himnuszok (tételek: Szent János, Szent Ágnes, Szent Imre, Szent Borbála, Szent Margit, Szent László)

Közreműködik: Kele Brigitta, Veress Orsolya, Bardon Antal, Sándor Árpád, a Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Pad Zoltán), a kiegészített Selmeczi vonósnégyes és az Auris Együttes

Vezényel: Pad Zoltán

„Ráadás”

Selmeczi György: Fehér László

Közreműködik: Bátori Éva

Selmeczi György: Színházi és filmdalok

Közreműködik: Igó Éva, Oláh Ibolya, Hirtling István

Selmeczi György: Diótörő herceg - egy zenés játék keresztmetszete

Közreműködik: A Színház és Filmművészeti Egyetem zenés színész osztálya, Novák Eszter vezetésével

Moderátor: Hirtling István

Zongorán közreműködik: Selmeczi György