Budapesten a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház

Elsőként, február 16-án a Thália Színházban mutatják be a Makrancos Kata, avagy a hárpia megzabolása című darabot. A határon túli társulat 18-án és 19-én a Nemzeti Színházban vendégeskedik, ahol a Platonov, és a Bányavirág című darabokat adják elő.

A makrancos hölgy avagy a hárpia megzabolázása

A Thália Színház közleménye szerint bár Shakespeare-darabról van szó, az előadás a 21. századi párkapcsolati problémákra is megoldást kínál a modern rendezés és a korszerűsített nyelvezet erejével. Mint írják, Sorin Militaru, a darab rendezője hazája egyik legtöbbet foglalkoztatott színházi alkotója. Magyarországra is szívesen hívják vendégrendezőként, dolgozott már Kecskeméten és Szolnokon is.

A rendező szerint a darab tulajdonképpen egy nő és egy férfi közti kapcsolat fejlődéstörténete, amely a kölcsönös megismerés szakaszairól szól. Katalin megismeri Petruchiót, az összes trükkjével, és azokat megértve válik a játék részesévé. "Nem akartam a darabot klasszikus megközelítésben kezelni, a téma amúgy kissé erőltetett lenne az európai kulturális viszonyrendszerben. Ezért inkább a "szelídítés folyamatára" összpontosítottam, mint a főszereplők egymást megismerő folyamatára, ezért szerintem találóbb cím a hárpia megzabolázása, mint a makrancos hölgy" - idézi Sorin Militarut az előadás ajánlója.

A darabban, amelyet Nádasdy Ádám fordításában játszik a társulat, Petruchio szerepében Bokor Barna, Katalinként Berekméri Katalin látható.

Makrancos2

forrás: Tompa Miklós Társulat

A Thália így ír a darabról:

Annyiban „hagyományos” az előadás, hogy nem erősíti fel a női emancipáció kérdését – bár a darabzáró Kata-monológ itt is elhangzik, hogy tanácsot adjon nézőtéri nőtársainak, hogyan viselkedjen a párkapcsolatban a férfival szemben –, a látványkeretek azonban, amelyek közt ezt teszik, mindenképpen túlmutatnak a – különösen Marosvásárhelyen megszokott – tradícióktól és konvencióktól. A férfi-nő, alá-fölé rendeltség, kapcsolati egyenrangúság, hatalom problematikáját tágítva egy jóval általánosabb kérdéskör, a tolerancia kerül középpontba. S a megértéshez, magunk és mások elfogadásához a humor nélkülözhetetlen, a társulat mer komédiázni, s ezt mindvégig ízléssel és koncentrált energiákkal teszik. Nem pécéznek ki senkit, nem bántanak, nem gúnyolódnak, inkább szellemesen és frissen, a nézői fantáziát szabadjára eresztve, szemet-szívet gyönyörködtetve, a karneváli forgatagok dinamizmusával szabadítanak fel a kötöttségek és korlát(oltság)ok alól.

Makrancos5

A Tompa Miklós Társulat február 18-án és 19-én a budapesti Nemzeti Színházban vendégeskedik: szombaton Székely Csaba Bányavirág című drámáját, amely a Yorick Stúdióval együttműködésben készült, a Gobbi Hilda Színpadon láthatják a nézők, vasárnap pedig a nagyszínpadon Csehov Platonov című művét mutatják be.