Megválthatja Willy Loman, az utazó ügynök saját halálával fiai jövőjét? – ez Miller nagy kérdése. No és az, hogy mit teszel, amikor felépítesz magadban egy álmot, és túlnő rajtad az élet, ellép melletted, sőt eltapos, bedarál? Mi van, barátom, ha csődbe mész, teljesen, rendesen, és nem látsz kiutat? Erre keresik a választ a Miskolci Nemzeti Színházban.
Balikó Tamás és Haumann Péter
Darabtörténet
Arthur Miller darabja a 20. század egyik legjelentősebb drámája, mely napjaink egyik legfontosabb kérdését tárja elénk: életnek lehet-e nevezni a napi pénzhajhászásban való megöregedést? Az idős utazóügynök, Willy Loman szimbólummá lett „kisember” figurája egy életen át hajszolja sikertelenül a pénzt, az elismerést, a nagy amerikai álmot. Tudja, ha nincs pénze, pozíciója, akkor egy senki. Nem becsüli többé a szomszédja, a főnöke, sőt a saját fiai se. „Aki csődöt mond az üzleti életben, az csődöt mond a társadalomban és annak nincs többé joga az élethez” – mondja Arthur Miller a mű születésének évében, 1949-ben, Amerikában. Öregedő, sikertelen emberekből nálunk sincs hiány. Itt és most sokan, s talán egyre többen élnek úgy – reménytelenül, a holnap bizonytalanságának kiszolgáltatottan –, mint Willy Loman, az amerikai ügynök.
Lukács Gábor Bernard, Haumann Péter Willy Loman és Harsányi Attila Biff szerepében
Egy kis darabtörténelem
A darab magyarországi ősbemutatója 1959-ben volt a Nemzeti Színházban, Tímár József legendás alakításának a Nemzeti Színház előtti szobor állít emléket. Számtalan bemutatót ért meg azóta Az ügynök halála legnagyobb rendezőink és olyan színészeink jutalomjátékaként, mint Szilágyi Tibor, Bodrogi Gyula, Jordán Tamás. A miskolci közönség a Nemzet Színésze, a Kossuth-díjas Haumann Péter (a budapesti Katona József Színház tagja) alakításában láthatja a kisember-ügynök örök figuráját.
Haumann Péter szavaival
– Lassan ötven éve vagyok a pályán, rengeteget játszottam, filmeztem – szerencsére. Sosem voltak szerepálmaim, amolyan romantikus elképzeléseim arról, hogy én legyek Hamlet vagy Rómeó. Az ügynök halálának Willy Lomanja az egyetlen olyan szerep, amelyre úgy gondolok egy ideje, hogy ezt el kell játszanom. Mert valahogyan helyettem, értem fog beszélni.
– Főiskolás koromban, még a Nemzeti Blaha Lujza téri épületében láttam Tímár Józsefet Willy Loman szerepében, azt a figurát, akiről a mai Nemzeti Színház parkjában a két hatalmas táskát cipelő szobrot mintázták. Az volt a megrendítő abban az alakításban, hogy Tímár elsöprő drámai erővel tudta megjeleníteni: iszonyúan sok elszámolnivalója van az embernek az élete végén, amit cipel, cipel magával egy életen át, és amit egyszer le kell tennie. Mindenkinek van két ilyen nagy táskája, amiben kinek-kinek benne van minden terhe, hiszen Willy Loman, az ügynök sem csak a mintakollekcióit hurcolta magával, hanem az életét.
– Talán furcsán hangzik, de érdeklődve figyelem magam, hogy miként is vagyok, leszek ezzel a szereppel, a helyzettel… Hogy van-e még bennem annyi erő, hogy magával tudok ragadni ötszáz embert...
– Halasi Imre felkérése nagyon jókor jött. Hetven éves vagyok. Azt gondolom, hogy befelé figyelve, a szerepbe építve elszámolhatok. Színész vagyok. Kifelé élek, játszom, de nekem is van két nagy táskám, tele az éltemmel.
Harsányi Attila Biff, Máhr Ági Linda, Haumann Péter Willy Loman, Bősze György Ben bácsi és Chajnóczki Balázs Happy szerepében
Arthur Miller: AZ ÜGYNÖK HALÁLA dráma két részben
Fordította: Hamvai Kornél
Willy Loman HAUMANN PÉTER
Linda MÁHR ÁGI
Biff HARSÁNYI ATTILA
Happy CHAJNÓCZKI BALÁZS
Bernard LUKÁCS GÁBOR
A nő SZIRBIK BERNADETT
Charley ÁRON LÁSZLÓ
Ben bácsi BŐSZE GYÖRGY
Howard Wagner CSERVENÁK VILMOS
Jenny BARTA MÁRIA VIOLA
Stanley BAJ LÁSZLÓ
Miss Forsythe RAMOCSA EMESE
Letta JAMBRIK BOGLÁRKA
Díszlettervező: TÚRI ERZSÉBET
Jelmeztervező: BOZÓKI MARA
Színpadmester: FARKAS GÁBOR
Ügyelő: EGYÜD TÜNDE
Súgó: BÍRÓ KLÁRA
Rendezőasszisztens: PÖLTZ JÚLIA
Rendező: BALIKÓ TAMÁS
Bemutató: 2012. február 10. Nagyszínház