Szamár a torony tetején - Chagall inspirálta premier

Fodor Tamás rendezésében mutatta be a Stúdió K a Szamár a torony tetején című zenés-bábos mesejátékot. A rendező szerint minden fölöslegesnek minősül, ami nem udvari muzsika.

"Az én képeim nem tartalmaznak meséket, sem történeteket, sem pedig népmeséket. Ellensége vagyok a "fantázia" és a "szimbolizmus" kifejezéseknek. Az egész belső világunk valóság - talán még valóságosabb, mint a látható világ. Ha mindent, ami látszólag nem logikus, fantáziának, vagy mesének nevezünk, akkor ez nem jelent egyebet, mint annak a beismerését, hogy a természetet nem értjük." (Marc Chagall)

Kritikus szemmel a darabról

"A Stúdió K élő-zenés, bábos mesejáték-sorozatának egyik legszebb, legtisztább előadása kerekedett Fodor Tamás rendezői keze alatt. A mai magyar dramaturgia a hattól tizenkét-tizenhárom éves színházba járó korosztály számára legtöbbet és legérzékenyebben dolgozó mesefája, Zalán Tibor Marc Chagall képeitől ihletve pompás fabulát terelt a kétszer negyvenöt percbe. Gyereknek szívhez-észhez okosan, líraian szóló, felnőttnek áthallásokban bővelkedő a história." (Szerző: Tarján Tamás, kultura.hu)

"A Stúdió "K" új előadása úgy alakult, hogy Németh Ilona Chagall képeket nézegetett, bevonta Fodor Tamást, megkérték Zalán Tibort és megszületett egy mese, Chagall ihlette történet az álmokat kergető fiúról, a földönjáró szamárról, és a Holdról, Párizsról, cirkuszos nyulakról, kakasokról.. Ez a trió hozta létre pár éve a Rettentő görög vitéz c. bábjátékot, ami aztán mindenhol, minden díjat besöpört... Ezt az előadást is meg kell nézni és nem elég egyszer látni". (Takács Vera, gyerekszinhaz.blogspot.com)
Stúdió "K" előadását Németh Ilona a bábok és a tér tervezője ajánlja.

Fodor Tamás így nyilatkozott az előadás kapcsán:
"Régóta használunk Chagall-metaforákat. A bábok más előadásainkban is kissé megemelkednek a földről, a szerelmesek a város fölött úsznak. Chagall kicsit gyermeki, kicsit holdkóros, kínálta magát egy "holdkóros" kalandra. Mindig izgatott, hogy Don Quijote olyan eszmékért is harcba megy, amikért más nem, míg Sancho próbálja mellette a praktikus észjárást követni. Ennek az előadásnak olyan kamasz fiú a főhőse - az író, Zalán Tibor őt Boldizsárnak nevezte -, aki mint Don Quijote olyasmiért indul útnak, amiért más gyerek talán sose menne. Míg barátja, Zebulond szamár, bár józan Sancho Panzaként óvná a szamárságoktól, végül mégis hűségesen követi őt vakmerő, anyját kereső, kissé együgyű vállalkozásaiban. A szamár, mint a bibliai Bálám szamara, nem annyira ostoba, hogy ne óvná a mindenre elszánt Boldizsárt szokatlan elhatározásától, hogy az Eiffel-torony tetejéről a Holdra lépjen, hogy az ott egyholdnyi földet művelő rég eltávozott anyját legalább megérinthesse". 
- Ön Don Quijote és Bálám szamara keveréke? Ahhoz, hogy évtizedekig alternatív színházat működtessen, sok "donquijotizmus", de józan gondolkodás, igazmondás is kell. Ráadásul még nyíltan politizál is. 
"Nem tudok mást mondani, mint amit a valóságban látok, még akkor sem, ha mindez meg van emelve, és mesévé van szublimálva. Öregen is Don Quijote, vagy egy kamasz fiú vagyok, és bizony szamár is. Ez az előadás éppúgy érinti a politikát, mint az állatmesék, La Fontaine vagy éppen Orwell". 
- Amikor az Új Színház előtti tüntetésen, amelyen Dörner György igazgatói kinevezése ellen tiltakoztak, hihetetlenül átfűtött beszédet mondott, ez színészet is volt, vagy tényleg eszelősen begurult? 
"Színházban is úgy van, hogy az alakítás hamis, ha az ember nem érzi, hogy indulatai, gondolatai a valóságból táplálkoznak. Ez fordítva is igaz. Hamis lenne az, ha nem vallanám be, hogy hatni akarok, amikor az emberekhez szólok". 
- A Gyermek- és Ifjúsági Szemle egyik szünetében vagy az ön, vagy Ascher Tamás rendező szájából hangzott el: "öregkorunkra újra megadatott nekünk, hogy megint szabadságharcosok lehessünk". Ez mit jelent? 
"Brecht egyik K. úrról szóló történetében a csöndben sírdogáló kisfiútól megkérdezi a járókelő, miért nem kiabált, amikor a nehezen össze gyűjtött két garasából elrabolta az egyiket egy másik fiú. Nem hallotta meg senki, válaszolja neki a gyerek. Hát nem tudsz hangosabban kiabálni, mondja a felnőtt, és elveszi tőle a másikat is. K. úr ezt azért meséli, hogy rávilágítson, mennyire káros szokás némán lenyelni az elszenvedett igazságtalanságot. Én pedig ehhez azt teszem hozzá, hogy aki úgy érzi, hogy ordítania kell, jól teszi, ha ordít, és nem sírdogál". (Forrás: Magyar Hírlap nyomtatott száma)

SZAMÁR A TORONY TETEJÉN

Író: Zalán Tibor

Rendező: Fodor Tamás

Boldizsár, a nyughatatlan - Lovas Dániel

Zebulond, a szamár - Nagypál Gábor

Hold, a távoli - Homonnai Katalin

Hegedűs a háztetőn - Spilák Lajos

Műlovarnő - Homonnai Katalin

Bűvész - Spilák Lajos

Félfülű nyúl - Nyakó Júlia

Kakas - Sütő András Miklós

Béka - Homonnai Katalin

Lidércek - Nyakó Júlia, Homonnai Katalin

Vámos a hídon - Spilák Lajos

Rendőr a nagyvárosban - Sütő András Miklós

Városi lámpa - Homonnai Katalin

Bábok és tér: Németh Ilona

Zene: Spilák Lajos

Fény: Fodor Gergely

Munkatárs: Lipták Noémi, Swierkiewicz Áron, Tóth Réka Ágnes


süti beállítások módosítása