Ókovács: végig kell tolni a fűnyírót

"Az énekléshez két hangszalag kell, nem közalkalmazotti jogviszony" – mondja az Operaház kormánybiztosa, aki a Népszabadságnak az intézmény jelenlegi helyzetéről, elbocsátásokról beszélt. 

A kérdésre, folytatja-e, ha lejár a kormánybiztosi mandátuma, és egyáltalán mikor írják ki a főigazgatói pályázatot Ókovács Szilveszter azt felelte: “A kérdés első része kormánykompetencia, Andy Vajna esetében hosszabbítottak. Tartom, amit fél éve: az Operának át kell alakulnia, az Erkelnek meg kell nyílnia, mire az új főigazgató öt évre belép. Hogy pályáznék-e, nem tudom. Azon múlik, hogy bő év múlva még mindig elfogad-e az Opera, s hogy én el tudom-e fogadni az akkori itteni helyzetet”.

Arról is beszámolt, hogy nem volt tudatában ekkora mérvű változásnak, de világos miniszterelnöki elvárás volt, hogy a húsz éve halogatott döntéseket meglépje. “Október közepén küldtem a társulatnak egy levelet húsz különböző ügy állásáról. Abban szerepelt: rövid távon nem tervezek leépítést. Előbb mérni akartam, azután vágni. Ám két héttel később elkezdett körvonalazódni – az aktuális gazdasági helyzet miatt – az elvonás mértéke, és az abból következő húszszázalékos leépítés. (…) Hogy minden támogatást visszaszereztünk, hogy tartozás nélkül fordultunk az új évre, s hogy mindezt bevételi és nézőcsúccsal tettük, a kormány számára is igazolja: az Opera minimum nyolcmilliárd forintból működik eredményesen. Ehhez képest meglepő, de a körülményeket ismerve mégis értem: rajtunk, a legnagyobb intézményen is végig kell tolni a fűnyírót” – tette hozzá.

okovacs_mti

Arról is beszélt, hogy az év második felében támogatást kell kapniuk. Más lehetőséggel nem számol, “mert az Opera az ország ünneplő frakkja” és “ha bezárják – a kulturális veszteségen túl –, hatalmas paradicsomfolt kerül a hófehér ingmellre”. Ókovács szerint az énekeseknek olyan piaci helyzetet teremtenek, mint a világ legtöbb operaházában, nem az operakultúra vagy az ő személyes létük szűnik meg, csak a közalkalmazotti foglalkoztatás, a kimagasló művészek pedig az új szisztémában többet vihetnek haza. “A fenntartó is rugalmas: 180 státust kellett volna megszüntetnem, most 144-nél tartunk. És – az énekestár kiszervezésén túl – legtöbbet az adminisztrációból bocsátunk el” – nyilatkozta Ókovács a Népszabadságnak.

“A szakma tudta, hogy eljön a pillanat, és eddig mindenki sorozatot kapott a hátába, ha szóba merte hozni. Én most végigvihetem. A 36 közalkalmazott magánénekes átlagéletkora 50 év, mire kimondom, 51, többük nem állt színpadra évek óta – nyolcvan százalékuk művészi nyugellátásra jogosult. Nézem a szombati Tannhäusert: két kivétellel mindenki szerepszerződéses a színpadon. Miközben a közalkalmazottak soraiban is van több ragyogó művész, aligha tartja számon a publikum, hisz indifferens, hogy például Rost Andrea, Miklósa Erika, Kiss B. Atilla, Fekete Attila vagy Perencz Béla sosem kapott efféle státust, miközben mindenki a társulat tagjának érzi őket” – magyarázta Ókovács, aki úgy látja most is „kommandók” tüzelik a sajtót, a politikusokat, s miközben nyilvánvaló károkat okoznak, nem őt sértik meg, hanem a törvényt saját intézményük és vezetőik rágalmazásával.

Arról, hogy ha most lefaragják az Opera támogatását, honnan lesz pénz az Erkel működtetésére azt mondta az Erkelt nem szellemháznak újítják fel, de most mindenkiéből faragnak. "Fenntartása amúgy sem tetemes, hisz nincs külön adminisztráció, gyártóbázis, alkalmazotti kör. Kétmilliárd elég. Ez csak valamivel kevesebb az Opera mostani, 3,9 milliárdos büdzséjénél. Az Opera 8milliárdosmérlegfőöszszegének a negyedéből elketyeg majd a legnagyobb közép-európai zenés színház a maga kétezres nézőterével. És szekunder hatás is lesz: ha elindul az Erkel, árat emelhetünk az Operában, ahol sok a külföldi vendég" - fejtette ki Ókovács.

A táblázatról, amely arról árulkodik, hogy ősszel negyvenszázalékos bérfejlesztés volt a vezetőknek, most meg leépítenek közölte: “Lendüljünk túl, sportszerű-e kiadni belső használatú, félreértelmezett összesítést. Az adat egyetlen kolléga fizetését mutatta, kontrollerből lett gazdasági igazgató, érthető, hogy emelkedett a pénze a felelősségével együtt. Az Operának korábban 38 szaktanácsadója volt, most négy van. Mindkét hivatali autónkat visszaadtuk, kevesebbért dolgoznak a művészeti igazgatók, mint elődeik, mi több, én is a Duna tévés járandóságom hatvan százalékát keresem, ráadásul nem is az Opera fizeti”.

A teljes interjút itt olvashatják.