Március 9-én mutatják be a szombathelyi Weöres Sándor Színházban Háy János Rák Jóska, dán királyfi című darabját, melyben egy falunapra készülő Hamlet-próbafolyamatba tekinthetünk be.
Darabtörténet:
A rendszerváltás zavaros, nehezen átlátható éveiben járunk. Egy távoli magyar faluban színdarabot próbálnak a lakók a falunapra: a Hamlet hozzájuk igazított, lebutított változatát. Hamarosan azonban azt vesszük észre, hogy a szerepek megelevenednek, s míg a próba zajlik, a valóság is kirajzol egy életre-halálra menő Hamlet-történetet. A két szín a végén összecsúszik, s a Hamlet szerepét játszó Rák Jóska itt is, ott is küzd, hogy igazságot szolgáltasson apjának. Csalások, árulások, privatizációs lopások, jellemtelenségek, pálfordulatok tanúi vagyunk.
Darabtörténelem:
Átiratnak indult, más lett belőle. De hát mostanában úgyis az "újrafelhasználás" korát éljük, és egy-egy műalkotás (dráma, regény, vers stb.) értékét éppen az határozhatja meg, hogy miképpen tudja átértelmezni, a jelenkor fénytörésében fölmutatni a régi, "nagy történeteket."
Mindenesetre Soós Péter rendező eredetileg arra kérte meg Háy Jánost (az egyik legnépszerűbb kortárs drámaírót), hogy hozza itt és most élvezhető állapotba Ivo Bresan nálunk sem ismeretlen darabját, a Paraszthamletet, amely a múlt század ötvenes éveinek vidéki Jugoszláviájában játszódik. (Hasonló színházi helyzet pedig Örkénynél is föllelhető.) A "kisembert" és a magyar vidéket jól ismerő, az ábrázolására különleges, egyedi, egyszerre könnyed és mély színpadi nyelvet kidolgozó Háy János azonban addig dolgozott az alapművön, amíg Háy-darabbá nem formálta. Az első lépés az volt, hogy Soós Péterrel kicsit "arrébb tolták" az eredeti Bresan-mű idő- és térbeli koordinátáit. A Rák Jóska, dán királyfi 1990. tájékán játszódik, valahol Magyarországon: "Felsőfaluban, távol Budapesttől." A szerzői ajánlás pedig nemcsak Ivo Bresannak szól, hanem Eörsi Istvánnak és Krassó Györgynek is.
És bár a Hamlet-téma ilyen erősen most mutatkozik meg először Háy Jánosnál, nem feledkezhetünk meg arról, hogy A Herner Ferike faterja című Háy-darab (istendráma) útszéli filozófusai nemegyszer pont olyanok (Szombathelyen olyanok voltak), mint a Shakespeare-tragédiában Yorick koponyáját szorongató dán királyfi. Na most a felsőfalusi dán királyfit Rák Jóskának hívják; játssza Endrődy Krisztián. Mert a helyzet az, hogy a falu népe Hamlet-bemutatóra készül. Pont Büki Lajos - volt tsz-elnök, új földbirtokos - lesz Claudius; ő mindenestül Trokán Péter. A volt tanácselnök, Pálos Pityu most friss polgármester és vállalkozó: ő Poloniust, őt Szerémi Zoltán játssza. Kuncze András tanár úr szerepében Bajomi Nagy Györgyöt láthatjuk, ő a felsőfalusi Hamlet rendezője. Sőt, átírója. (Elvégre csak az idő- és tér-koordinátákat kell egy kicsit arrébb tolni.)
Ölbei Lívia előzetese:
A Rák Jóska... világában a reális-naturális történet fokozatos átlendül az irrealitásba: a színház és élet határai is összemosódnak. Végül csak a puszta mondanivaló marad: a rendszerváltás esszenciája . Mindehhez Horgas Péter tervezett díszletet: a magtár - az ajtó rá van csukva a múltra lehetne akár görög színház is. (Forrás: vasnepe.hu)
Trokán Péter (forrás: wszsz.hu)
Háy János:
Rák Jóska, dán királyfi
Büki Lajos / Trokán Péter, Claudius szerepében
Rák Jóska / Endrődy Krisztián, Hamlet szerepében
Pálos Pityu/ Szerémi Zoltán, Polóniusz szerepében
Ágica / Csonka Szilvia, Ophelia szerepében, Pálos Pityu lánya
Mariska / Németh Judit, kocsmárosnő, Gertrúd szerepében
Macska János / Kálmánchelyi Zoltán, Laertész szerepében
Kuncze András / Bajomi Nagy György, az előadás rendezője, tanár
Kovács Tibi / Orosz Róbert, az előadás magyarázója
Gabika / Varga Dóra, paraszt
Tomi / Szabó Róbert, paraszt
Laci / Kristóf Roland, paraszt
Jani / Budai Dávid, paraszt
Díszlet: HorgasPéter
Jelmez: Bújdosó Nóra
Koreográfus: Topolánszky Tamás
Zene: Szerémi Zoltán
Ügyelő: Győrváry Eszter
Súgó: Bognár Alexandra
A rendező munkatársa: Pusztai Fanni
Rendező: Soós Péter
BEMUTATÓ: 2012. március 9., 19 óra