Áprilisra teljessé válik Kelet-Közép- Európa legnagyobb kulturális "élményparkja", a pécsi Zsolnay negyed. A baranyai megyeszékhely eredetileg 2010-re szerette volna megépíteni a negyedet, hisz abban az évben volt Pécs Európa kulturális fővárosa, ám a 11 milliárdos - alapvetően uniós finanszírozású - beruházás még a vártnál is bonyolultabb feladatnak bizonyult -írta a Népszabadság.
Erről Márta Istvánnak, a negyedet működtető Zsolnay Örökségkezelő Kft. igazgatója beszélt. Mártának és csapatának dolga az, hogy a minőségi kultúrát preferálva évente 100-150 ezer látogatót hozzon a negyedbe. Márta elsősorban a helybéliekre számít, azt szeretné, hogy a Zsolnay váljon a pécsiek számára fontos és elkerülhetetlen célponttá. Némiképp ez ellen dolgozik, hogy a negyed a városközpont szélétől egy kilométerre van, ráadásul a negyed felé vezető út nem túl megnyerő, elvisz egy lebontásra ítélt, de várhatóan még sokáig ott álló "jajnegyed" mellett is. Az is gond, hogy hiányzik még egy olyan markáns utcai információs rendszer, amely a városközponttól a látogatókat a negyedbe "tereli".
A negyed megismertetésében fontos szerepet kapnak majd a fesztiválok. Az első ilyen rendezvény az I. Zsolnay Kulturális Fesztivál lesz április 27-e és május 1-je között. Márta Istvánék a hely speciális adottságait maradéktalanul kihasználó, egyedi és összetéveszthetetlen rendezvényeket szeretnének meghonosítani.
Természetesen a negyed épít a városba látogató turistákra is, ám az ő figyelmük felkeltésére hatékony marketing kell, s Márta nem titkolja, hogy erre kevés pénze lesz a negyedet működtető kft.-nek. Az állami költségvetés idén 500 millióval támogatja a kft.-t, amelynek jelentős része a Kodály Központ fenntartására megy el. A pécsi önkormányzattól 2012-ben 442 millió forintot kap a negyed, ami hozzávetőleg 200 millióval kevesebb a remélt összegnél. Mindez szigorú gazdálkodásra és a bevételi források maximalizálására kényszeríti a menedzsmentet. A negyed elsősorban az interneten keresztül tud üzenni a közönségnek. Ám a net a tudatos vásárlók világa, óriásplakátok és a meghatározó kereskedelmi tévékben leadott reklámok nélkül a Zsolnayról nem tudó közönséget nehéz lesz elérni. Márta bízik abban, hogy a közszolgálati média segít majd. Erről már folynak ígéretes tárgyalások.
Amúgy az is kérdés, hogy a Pécsre látogató és a kultúrára nyitott turistákat milyen közlekedési eszközzel viszik ki a belvárosi szállodákból, múzeumokból és kocsmákból a Zsolnayba. Márta úgy látja, hogy kellene valamilyen speciális jármű - egy bolondos busz, talán egy kölcsönözhető bicikli- vagy riksaraj -, amely összeköti a centrumot a negyeddel. Hogy mi lesz ez a jármű, azon még meditálnak a Zsolnay ötletadói. Máson is.
Merthogy ez a negyed nemcsak méretében a kontinens egyik legnagyobb kulturális objektuma, hanem problémahalmazában és - persze - lehetőségeiben is.