Új pályázatot írt ki az Átrium mozi értékesítésére a Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ (BFVK) Zrt., miután a januárban lezárult pályáztatás eredménytelen volt.
Újra pályáznak Magácsék
A Budapest Film Forgalmazó és Moziüzem Zrt. tulajdonát képező, egy évtizede üresen álló ingatlant nyilvános pályázaton történő értékesítésre hirdették meg.
A BFVK Zrt. honlapján közzétett pályázati felhívás szerint a műemléki védettség alatt álló épületben található budai Átrium mozit 111,4 millió forint + áfa áron kínálják. A pályázat benyújtásának időpontja április 19.
Az előző pályáztatás alkalmával a pályázati anyagot két cég vette fel, de ajánlatot csak egy nyújtott be, a Merlin Színházat működtető nonprofit kft., amely viszont a kiírásban feltételként meghatározott bánatpénzt a pályázatban szereplő határidőig elmulasztotta megfizetni. Ezért a pályázatot eredménytelennek nyilvánították, és az eljárás megismétlése mellett döntöttek.
Körösvölgyi Zoltán, a Budapest Film Zrt. vezetője korábban úgy nyilatkozott: az új pályázatot változatlan feltételekkel írják ki, továbbra is ragaszkodnak a műemléki védettség alatt álló épület kulturális célú hasznosításához.
Magács László, a Merlin Színház igazgatója az MTI-nek pénteken elmondta, hogy a pályázaton a mögötte álló támogatói körrel a színházat működtető nonprofit kft. ismét elindul, a pályázati dokumentációt már fel is vették.
A Merlin Színház Átrium moziba való költözése a nyáron merült fel, miután kiderült, hogy szerződésük lejárta után nem maradhatnak eddigi játszóhelyükön. A főváros és a színház vezetése tárgyalt is erről - a fővárosi vezetés által is támogatott - megoldásról.
A Fővárosi Közgyűlés még szeptember közepén döntött arról, hogy közszolgáltatási szerződést köt a Merlint működtető Angol Nyelvű Színház Közhasznú Alapítvánnyal. Az eredetileg 2011 végéig szóló szerződést decemberben további három évre meghosszabbította a főváros.
Nemrég Magács Lászlót kérdeztük terveiről, Átriumról, Trafóról - Részlet az interjúból:
Magács László: (...) Az Átrium sokkal nagyobb hely, ezért sokkal nagyobb a felelősség. A Merlin épülete a fővároshoz tartozik, az Átriumot viszont megveszi egy befektetői kör. Jó, ha a magántőke belép a kultúrába, ugyanakkor nem engedhetjük meg, hogy az állam ezzel a lendülettel kiszálljon a kultúra finanszírozásából. Azt gondolom, az lesz az egészéges, ha az állami támogatás reális mértékben jelenik meg a költségvetésben, a mi esetünkben én 20 százalékkal számolok. Amikor erről először ültem le tárgyalni az Átriumról, kértem, hogy kössön a Főváros az Angol Nyelvű Színház Közhasznú Alapítvánnyal közszolgáltatási szerződést, ezt elfogadták. A főváros tehát úgy gondolja, függetlenül attól, hogy az Átrium magánszínház lesz, támogatásra érdemes tevékenységet fog végezni.
Ez kiváltságos helyzetnek számít ma Budapesten.
Magács László: Igen.
Én is olvasom a kommenteket a Színház.hu-n és volt, aki felhívta a figyelmet arra, hogy a közérdekű közlemények között szerepel a kiírás, miszerint eladó az Átrium épülete.
Magács László: Nyitott a pályázat, tehát bebukhatunk.
Nyilván nem, hiszen a pályázatot rátok szabták.
Magács László: A pályázat valóban kulturális tevékenységet feltételez. A pályáztatás kötelező, ugyanis köztulajdont, 30 millió forint érték felett csak pályázat útján lehet értékesíteni. Reménykedem, hogy nem húzzák keresztül a terveket.
Említetted, hogy befektetői kör venné meg az épületet. Mi a kockázata annak, hogy az Átriumot megnyeritek-e vagy sem?
Magács László: Például az, hogy elmegyek-e vidékre gazdálkodónak, vagy sem. Talán az a szerencsénk, hogy mindenki egyetért abban, a költöztetés egy pozitív történet. Eddig senki sem támadta, csak támogatta. Ez erős érv mellettünk.
Yvette felvetette, hogy a Trafónak, két éve, amikor a független területen minden, ami addig biztosnak tűnt, megbomlott, segítő szerepet kellett volna és kellene azóta is betöltenie. Ezt akár a Merlin vagy az Átrium kapcsán is meg lehetne jegyezni.
Magács László: Valóban.
Milyen különbséget látsz a Trafó, a Merlin és az Átrium között?
Magács László: Azt gondolom, az Átrium lehet egy következő lépés azoknak a társulatoknak, amelyek már fölnőttek. Éveken át, amikor a BESZT-ben dolgoztunk (Befogadó Színházak Társulása) - többek közt a Gyurival - arról is beszélgettünk, hogy azoknak a társulatoknak, amelyek átlépnek egy bizonyos szintet, váltaniuk kell. Például Pintér Bélának majd érdemes lenne továbblépnie a Szkénéből. E gondolat mentén a Trafó is elindult afelé, hogy befogadjon társulatokat, de a Merlin gyártóhelyként is működött. Az Átriumban pedig már nagyformátumú produkciók is megjelenhetnek, akár nemzetközi együttműködésben. A Merlin TAO-ja 25 millió forint körül volt, az Átriumé 80 körül lehet, így a költségvetése 300 milliós nagyságrendű.
Hiszen nagyobb a befogadóképessége...
Magács László: Igen. Most már beszélhetünk arról, hogy John Malkovichot meghívjuk, hiszen lesz egy olyan támogatói kör, amely ezt finanszírozni képes. Nagyobb a befektetői bizalom az Átrium iránt, presztizsberuházásnak tekintik. Sokat számít az is, hogy magánkézbe kerül, hogy kitaláltunk egy támogatói klubrendszert, mert az üzletemberek így kiszámíthatóbbnak tartják a működést. Mivel több pénz áll rendelkezésre, rangosabb produkciókat tudunk hívni, szélesebb körből.
Laci, megvádolnálak. Te tulajdonképpen egy másik Trafót szeretnél...
Magács László: Nem. Szeretném megtartani azt a különbséget, ami eddig a Merlin és Trafó között megállapítható volt, szeretném, ha az Átrium inkább produkciós helyként funkcionálna. Folytatás itt.