A Színházi Világnapon zár a Monodráma Fesztivál - Villáminterjú az alapítóval

Különleges előadásokkal ünnepelik holnap a Színházi Világnapot a Pinceszínházban, amely egyben a hatnapos Nemzetközi Monodráma Fesztivál zárónapja. Az utolsó előtti napon Csizmadia Tiborral, a Nemzetközi Monodráma Fesztivál alapítójával készült villáminterjú.

- Hogyan jött az ötlet a monodráma fesztivál megalapítására, megszervezésére?

Csizmadia Tibor: A műfaj izgatott. Hogy tud egyedül egy ember teljes színházi előadásélményt nyújtani legalább egy órán keresztül. Először tíz évvel ezelőtt Egerben nyílt lehetőségem egy ilyen alkalmat megszervezni és azóta, az első fesztivál sikere óta minden második évben létrejött egy hasonló sorozat. Első pillanattól fontos volt, hogy ez a fesztivál nemzetközi legyen, és az évek során Európában híre is ment ennek a kezdeményezésnek. Így már a fesztiválok közötti időszakban folyamatos a jelentkezés a földrész országaiból, hogy felhívják a figyelmet a jelentősebb produkciókra.

 

PZS_3512

 

- A mostani fesztiválból mit emelne ki?

Csizmadia Tibor: Minden fesztiválnak van valami sajátossága. A mostaninak az, hogy elsősorban férfi előadók jelennek meg a kínálatban, bár a korábbi évek tapasztalata szerint inkább a színésznőké ez a műfaj. Nagyon izgalmasak a külföldi előadások, sajátos, kultúrájukra jellemző formanyelvvel, és különösen érdekes ezeket a magyar előadások mellett látni. De a határon túlról jött előadók sem maradhatnak ki a kínálatból. Fesztiválunkon Farkas Ibolya és Sebestyén Aba képviseli a határon túli színházakat.

- Milyen szempontok alapján válogattak?

Csizmadia Tibor: A válogatás egyik fontos szempontja volt, hogy minden korosztálynak tudjunk előadást kínálni. Délelőtt 11-től a gyerekeknek szóló játékokat láthat a közönség, délután 3, 4 vagy ötórai kezdettel elsősorban a diákoknak hoztunk előadásokat, este héttől a súlyosabb gondolatiságú művek jelennek meg a fesztivál programjában. A nap lezárása este kilenctől egy zenész előadó szóló koncertje.

lead_b_foto_mono

 

Programok a fesztivál zárónapján, március 27-én:

A Színházi világnapi üzenetet Varga Zoltán színművész olvassa fel 19 órakor az esti előadás előtt.

 

Fairy Tales (Tündérmesék)

bábjáték

Március 27. kedd

11.00 Színházterem

Az előadás időtartama 60 perc

Az előadáshoz nyelvtudás nem szükséges

4 éven felülieknek.

Játssza: Nori Sawa (Japán)

Színpadra állította és rendezte: Nori Sawa

Zene: Toshihiro Nakanishi

Mi van Farkas hasában, miután megette Piroskát és a Nagymamát? Vagy mi történt miután találkozott a hátrom kismalaccal, ha ő egy japán farkas, aki ismeri a HARA KIRI-t? Tudsz egy szép és szomorú történetet a Kis Hableányról?

Nori csodálatos, nosztalgikus és furcsán eltorzított módon mutatja be a klasszikus meséket. Elhozza nekünk saját eredeti modern tündérmeséit is, mint a „Csillagok", „Az Ég", „Egy Hal", és a többit. Minden meséje mulatságos és csillogó, mintha különféle ékszerekként ragyognának egy erdei éjszakában. Nori sokféle eszközt használ a színpadon: bábokat, maszkokat, fényeket, árnyékokat, zenét, még saját testét is. Előadásai tökéletes kis darabok mindenféle közönség számára.

„A japán és cseh bábjáték hagyományainak ötvözése egyedülálló művészeti alkotásokat eredményez. ... Noriyuki kedves figura, hogy úgy éreztem, mintha egy kis falu közösségéhez tartoznék, ő pedig szeretett és kedvenc bohócunk lenne" (New York Theather)

Nori Sawa művészeti karrierjét a Japán Kulturális Minisztérium megbízásából kezdte Európában, ahol a mai napig már több mint 25 országban lépett fel. Kurzusokat és workshopokat vezetett olyan oktatási intézményekben, mint a prágai DAMU, Stanford University, a londoni Puppetry School, és mások. Tagja az UNIMÁ-nak (Nemzetközi Bábművész Szövetség).

Fairy_Tales3

Babits Mihály: Jónás könyve

Március 27. kedd 15.00 Klubterem

Játssza: Csuja Imre, az Örkény Színház színművésze

Az előadás időtartama 55 perc

„Monda az Ur Jónásnak: „Kelj fel és menj

Ninivébe, kiálts a Város ellen!

Nagy ott a baj, megáradt a gonoszság:

szennyes habjai szent lábamat mossák."

Szólt, és fölkele Jónás, hogy szaladna,

de nem hová a Mennybeli akarta,

mivel rühellé a prófétaságot,

félt a várostól, sivatagba vágyott,

ahol magány és békesség övezze,

semhogy a feddett népség megkövezze.

Kerülvén azért Jáfó kikötőbe

hajóra szállott, mely elvinné őtet

Tarsis felé, s megadta a hajóbért,

futván az Urat, mint tolvaj a hóhért!"

Báb-látvány: Lisztopád Krisztina és Miareczky Edit e.h.

Kurzusvezető: Veres András

Rendezte: Bereczki Csilla e.h.

csuja_jonaskonyve_P1560023

The Shadows of Cherry Orchard (A cseresznyéskert árnyai)

bábjáték

Március 27. kedd

19.00 Színházterem

Az előadás időtartama 60 perc

Az előadáshoz nyelvtudás nem szükséges

Játssza: Nori Sawa (Japán)

Színpadra állította és rendezte: Nori Sawa

Zene: Toshihiro Nakanishi

Amikor Nori elkezdett dolgozni ezen a darabon, a próbafolyamat során felfedezte a Csehov drámájának tragikus hangvétele mögött megbújó különleges humorát. Néha úgy tűnik, mintha mindenki elfelejtené, ami Csehov mondott: „Ez egy komédia!"

Az emberek üresek, zavarodottak és szomorúak, és tulajdonképpen nagyon komikusak. ... Olyanok, mint a bábok, mint az árnyékok, mint te és én... A szülőhazámra is emlékeztetnek engem. Az emberek egy hajón, vagy egy szigeten elvesztik az irányítást a saját életük felett. Senki nem képes megváltoztatni a dolgok irányát, mert elragadja őket az entrópia könyörtelen hulláma. Nori verziója a híres Csehov darab által ihletett rövid epizódok egyvelege.

Shadows_of_Cherry_Orchard4

Szabó Sándor - gitár, guzheng, koboz

Március 27. kedd 20.30 Klubterem

A sokhúros és bariton gitárok mestere a gitár nemzetközi birodalmában. Pályája kezdete óta az egzotikus előadók és komponisták közé számít. A kilencvenes évek közepétől érdeklődése lassanként a kortárs akusztikus gitárzene felé irányult. Zenéjében az ősi keleti hagyományok mellett a kortárs muzsika, a népzene és a jazz is jól kitapintható. Egyéni hangvételű játékával, jellegzetes hangzásával és kompozícióival mára a nemzetközi akusztikus gitár világának elismert magyar művésze lett. Európában az Egyesült Államokban, Kanadában, Japánban, Koreában és Indiában is rendszeresen koncertezik. Ma már több mint 40 hanglemezen hallható játéka. Az elmúlt években zenekutatásainak eredményeként elkészítette a Modern Magyar Makám című albumot is, melyben őseink 2000 éves zenéinek egy lehetséges modern alternatíváját mutatja be. Ezzel párhuzamosan megírta és bemutatta, majd CDn meg is jelentette az első nagyobb formátumú magyar gitárművét a Magyar Gitár Rapszódiát. 2011-ben megjelent első könyve a Zene metafizikája címmel. Koncertjén mintegy időutazásban szólalnak meg darabjai az aranykortól napjainkig.

forrás: Pinceszínház

süti beállítások módosítása