Sajtótájékoztató keretében számolt be a Nemzeti Színház következő évadáról Alföldi Róbert igazgató. A Színház.hu ott járt.
Két színész érkezik a társulathoz
„Mielőtt elkezdeném a dolog hivatalos részét, megmutatjuk a következő előadásunk helyszínét” – kezdte Alföldi Róbert a Nemzeti Színház sajtótájékoztatóját és mire kimondta a Patriot for me című Osborne darab terébe érkeztünk, vagyis süllyedtünk: a színpad alá 2 méterrel. Mielőtt az igazgató részletezte volna a jövő évad tervét, elmondta, hogy változás áll be a társulat összetételében: Rába Roland távozik, szerepeit valószínűleg továbbjátsza, Tenki Réka a Katona József Színházból és Gáspár Sándor az Új Színházból érkezik a csapatba.
Alföldi azt is elárulta, hogy a négy évvel ezelőtti támogatásuknak durván a feléből gazdálkodnak, tehát a 2012/2013-as év csak a támogatók segítségével jöhet létre. „Továbbra is abban hiszek –és ezt az eredményeink is igazolják-, hogy fontos az a fajta felelős gondolkodás a létünkről, társadalmunkról, az a mismásolás nélküli szembenézés saját magunkkal és a környezetünkkel, ami eddig is jellemezte a Nemzeti előadásait. Azt gondolom, ebben a bonyolult társadalmi korban, amelyben élünk, elengedhetetlen lesz, hogy előbb-utóbb normáisan beszélgessünk egymásról, egymással, anélkül, hogy a másik fején üvegeket vernénk szét” – fogalmazott Alföldi Róbert.
Az anyagi nehézségek ellenére 11 bemutatót tartanak
Arról számolt be, hogy „a valós problémákat feszegető” premierek sorát Andrei Serban rendezése nyitja egy világpremierrel. Tony Kushner Angyalok Amerikában és Peresztrojka című, két teljes estés színdarabját, a szerző engedélyével eggyé kovácsolja Szálinger Balázs. Ebből tartanak bemutatót szeptember 28.-án a nagyszínpadon, feltehetőleg a szerző jelenlétében. A Gobbi Hilda Színpadon debütál majd a Csongor és Tünde „fiatalos, speciális, szabad és tisztelettelteli megközelítésben”, a győri Vaskakas Bábszínház főrendezője, Tengely Gábor rendezésében, októberben. A Kaszás Attila teremben pedig Agota Kristof Egy elsurranó patkány című darabja lesz látható Gergye Krisztián feldolgozásában, a Kőszegi Várszínház, a Gergye Krisztián Társulat és a Nemzeti közös produkciójában.
A decembert egy magyar ősbemutató nyitja a nagyszínpadon. „Mielőtt az a vád érne bennünket, hogy nincs magyar darab. Egyelőre a Jönnek a Man-ek munkacímet viseli a produkció, ami tulajdonképpen egy társadalmi groteszk musical lesz. Makranczi Zalán, Mátyássy Bence, Szabó Kimmel Tamás és Matkó Tamás kerestek meg a 20-as éveinek végén lévő generációról szóló darab ötletével” – fejtette ki Alföldi. A sztori szerint sötét erők meg akarják szerezni Magyarország rejtett, föld alatti vízkészletét. Ennek érdekében alantas eszközökkel próbálják magukhoz kaparintani a hatalmat, de egy becsületes, jóérzésű fiú vállalja, hogy megállítja a gonoszt...
Januárban kerül sor a Sirály bemutatójára Alföldi Róbert rendezésében, Kleist darabbal, az Amphitryonnnal pedig Gothár Péter tér vissza a Nemzetibe. A Mohácsi testvérek pedig Shakespeare Velencei kalmárján fognak dolgozni a nagyszínpadon.
„Nemrég nálunk járt a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház, Sebestyén Aba Bányavirág rendezésével... Én vidéki vagyok, Alföldi parasztgyerek... A szüleim falujában is tapasztalható problémákat vetette fel ez a darab, ami egyszerre szól az erdélyi magyarság kérdéseiről is. Meghívtam Abát, hogy nálunk is vigye színre, a Dunaújvárosi Kamaraszínházzal együttműködésben. Mivel én még abban a korban nőttem fel, amikor nagyon figyeltünk arra amit a másik csinál, a Pinceszínházat is megkerestem az ötlettel, ők áldásukat adták rá” – közölte Alföldi Róbert, aki arról az elképzelésről is beszélt, miszerint a marosvásárhelyi, a Pinceszínházi és a Nemzeti-beli előadás szereplői –László Zsolt és Stohl András, illetve Kaszás Gergő és Széles László- akár helyet is cserélhetnének.
A bemutatók sora itt sem ér véget, ugyanis a Comedie De Caen – Centre Nationale de Normande és a Nemzeti koprodukciójában is készül egy cigánymesén alapuló előadás gyerekeknek, Jean Lambert-wild rendezésében, aki a cirkusz, a varázslat, a báb világában egyaránt otthonosan mozog. Ezt májustól láthatja majd a közönség akárcsak a Szputnyikkal, illetve a grazi, mainzi és tel-avivi színházzal közösen készülő Az utolsó ember Európában-t, ami egy színházi társasjáték lesz. Formailag az előadás a stratégiai társasjátékok működési elvére épül, a társadalmi mozgásokat képezi le színházi jelenetek formájában, a diktatúráról, a hatalom természetéről, az új ideológiákról, a hű alattvalókról és a lázadókról beszél, miközben a reality show-k egyes elemeit használva a közönség számára beleszólási és szavazási lehetőséget ad. Az előadás alapot hoz létre, amelybe minden egyes városban más-más színészek, 1 hetes próbaidőszakkal beállhatnak.
Alföldi első igazgatói periódusának utolsó évét, Klaus Mann Mephistoja zárja az igazgató rendezésében. „A darab arról szól, miként mászik bele a politika egy művész életébe, hogyan kényszeríti válaszútra a politika a művészt. Nem a Szabó István film forgatókönyvéből készül a színpadi adaptáció, hanem Vörös Róbert átdolgozásából” – tette hozzá Alföldi.
"Igenis büszke vagyok"
„Ez az évad gerince, de ahogy magunkat ismerem még csomó program fogja várni a nézőket. Azt hadd mondjam el, hogy egyáltalán nem csökken a színház látogatottsága, sőt. Pótszék, párna lépcső... Azok, akiknek ez az épület áll, azaz az ország, a nemzet, a közönség a pénztárcájukkal is igazolja, hogy a munka, ami itt folyik hiteles, és jelent valamit számukra. Lehet szerénytelennek nevezni engem, de igenis büszke vagyok arra, ami a Nemzetiben zajlik, büszke vagyok a munkatársaimra, akik hatalmas munkát végeznek” – fogalmazott Alföldi.
Arról is szót ejtett, hogy a 10 éves Nemzeti Színház vasárnapi ünnepsége kapcsán megjelent, hogy „elfecsérelte a pénzt” a 10 vidékről érkező autóbuszra, amivel tanárok érkeztek előadást nézni. „Szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy ez az EON Magyarország Zrt. támogatásával történt. Egy pedagógus megjegyezte, azóta másként néz az áramszámlájára. Olyan visszajelzéseket kapunk, amelyek azt mutatják, hogy a kultúra számít. Ezért is szeretnénk, ha a Nemzeti a színház által az élet minden területéhez egy kicsit hozzá tudna szólni” – mondta Alföldi, akit arról is kérdeztek pályázik-e újra, 2013-ban az intézmény vezetésére.
„Amennyiben a fenntartó kiír pályázatot, természetesen pályázom. Ezt a feladatot, ilyen helyen, ebben a pozícióban, és környezetben 10 évig lehet úgy csinálni, hogy az ember megőrzi a frissességét, normalitását. Azt gondolom, hogy mi most a munkánk felénél tartunk. Öt év után jöhetne körülbelül három év, amikor az a rengeteg munka amit befektettünk, megtérül. Példaértékűnek tartom azt, ahogy a Nemzetiben egyfelé húznak teljesen különböző emberek anélkül, hogy ezt bárki rájuk kényszerítené. Ez nem a vezér öntömjénezése, de azt érzékelem a házban, hogy a portásoktól a Kossuth-díjasokig mindenki örül, hogy itt lehet, egyfele toljuk a szekeret. Lényeges pillanatokban, amikor az esti előadás, a napi próba a tét, mindenki félre tudja rakni az esetleges fájdalmait, politikai meggyőződését, mert a dolog maga annyira fontos. Ezért szeretném továbbvinni a színházat” – összegzett az igazgató.
Tudósító: Tóth Berta/ Színház.hu