Az utolsó évadára készül Alföldi Róbert, a Nemzeti Színház igazgatója, aki mindenképpen pályázni fog a következő ciklusra. Ennek kapcsán nyilatkozott az Indexnek.
“Ahova eljutottunk az elmúlt négy évben, az elég motivációt ad ahhoz, hogy megint pályázzak. Azt gondolom, egy normális országban élek. Ha nem pályáznék, akkor politikai alapon mérlegelném azt, hogy az elmúlt öt év munkájában mi történt, politikailag cenzúráznám magamat, beismerném, hogy politikai alapon kell megítélni a munkámat. Amit vállaltunk a pályázatunkban, azt nagyon nagy részt elvégeztük. Elő lehet venni a pályázatomat, és pontról pontra megnézni, hogy mit vállaltam. Ezek után miért ne gondolná az ember, hogy a munkája alapján fogják megítélni?” – fogalmazott Alföldi Róbert, aki a kulturális intézményekben zajló, az utóbbi hetekben sokat emlegetett "területfoglalásról" is szólt.
“A miniszter nemrég pont azt mondta, hogy a színház nem a politika gyakorlóterepe. Engem senki nem próbált meg soha cenzúrázni, hatalmi szóval sem, nem szóltak bele, hogy mi történik itt. Voltak balhék és botrányok, de én még a helyemen vagyok. Láttuk az utóbbi időben, ha valakit nagyon el akarnak mozdítani, akkor az megtörténik. Az érzékelhető, hogy milyen munka zajlik a Nemzetiben, még ha vannak is olyanok, akik nagy nyilvánosság előtt a pozitív véleményt nem vállalnák. A szélsőséges pártok csak engem támadnak, nem a színházat, úgyhogy az egy más ügy” – közölte a Nemzeti Színház igazgatója, aki szerint teljesen normális, hogy Jordán Tamás és én máshogy értelmeztük a Nemzeti szerepét. “A kezdetekhez képest a külcsínről a belbecsre terelődött a figyelem” – tette hozzá Alföldi, aki úgy látja, még mindig jelkép a színház, de most már nem lehet a nemzeti szuverenitásért harcolni, demokráciában kell meghatároznunk a Nemzeti feladatát.
Fotó: Huszti István
Arról is beszámolt, hogy az intézmény négy évvel ezelőtt 1,7 milliárd forintot kapott , most 995 milliót. "Az, hogy a Hamletnél megfordítottuk a nézőteret (a nézők ülnek a színpadon, a nézőtéren játsszák a darabot), az nemcsak a pénz hiányáról szól, hanem nagyon erősen próbál a színházak, a kultúra helyzetéről beszélni. Nincs az a pénz, amennyiért fel lehetne építeni egy ilyen díszletet a nagyszínpadon. Korábban átlag húsz milliót költöttünk egy nagyszínpadi bemutató létrehozására, most ennek töredékéből csináltuk meg a Hamletet" - árulta el az igazgató.
“Egyáltalán nem gondolja azt a szakma, hogy ne kellene megéreznünk, milyen nehéz helyzetben van az ország, ugyanakkor nem gondolom azt, hogy negyven milliárdból most stadiont kell építeni. Ha öt-hat milliárdot bennhagynak a kultúrában, akkor nem könnyen, de valahogy elműködik. Most a Szputnyik pár hónapra leáll, Pintér Béláékkal nem tudni, mi lesz, zárnak be színházak, színészeket küldenek el. Nullázódik le a kultúra. Lehet, hogy csak harminc milliárdot kellene stadionra költeni, vagy csak három év múlva kell elkezdeni építeni, vagy nem biztos, hogy kétmilliárdért most kell átrendezni a Kossuth teret. Nem szellemileg vagy filozófiailag mondom, az a vezetők dolga, amivel lehet egyetérteni vagy nem, de súlyozni kellene, mert ezek nélkül a fejlesztések nélkül elvagyunk most, viszont abból a kétmilliárdból normálisabban tudna működni a rendszer. Nem fontos a kultúra, ezt érezni. Vitázunk a kollégáimmal, mert szerintem minél kevesebb pénz van, annál jobban kel nyomulni, és annál több előadást kell csinálni, mert meg kell mutatnunk, hogy ez fontos, és enélkül nem létezik a magyar nemzet. Nem a stadiontól leszünk magyarok, csak a nyelvünktől és a kultúránktól. És ez nem politika” – közölte Alföldi Róbert.
Forrás: Index