Kulturális képzés nélkül a "zene az elefántcsonttoronyban marad" Daniel Barenboim világhírű zongoraművész-karmester, a berlini Állami Operaház főzeneigazgatója szerint.
A színház tavaszi ünnepi fesztiváljának kezdetén Barenboim úgy vélte, erős politikai akarat szükséges ahhoz, hogy az általános zenei nevelés magasabb színvonalra emelkedjék. A kultúráról folyó viták lényege szerinte nem az, hogy milyen a támogatás, mennyiből működnek a színházak és zenekarok, hanem az, hogy mekkora energiát fektetnek a fiatalok zenei képzésébe.
"Ha jobb lenne az oktatás, a lakosságnak sokkal nagyobb hányada járna színházba és koncertekre, és a zenei világ nem záródna be valamiféle elefántcsonttoronyba. A egyetlen esélyünk a radikális változtatás. A zene nem arra való, hogy segítségével elfelejtsük a valóságos életet, a problémákat, hanem éppen az, hogy megértsük az emberi létezés fő kérdéseit" - hangsúlyozta Barenboim.
Daniel Barenboim (forrás: images.google.com)
A művész fikciónak tartja azt az elképzelést, hogy a színházak, múzeumok állami finanszírozását csökkentsék a felére és a hiányzó részt a privát szférából pótolják. "Kívánatos lenne, ha a magántámogatók szerepvállalása nőne, de látható, hogy a globális recesszió miként hat például az Egyesült Államok művészeti életére, amely privátforrásokból táplálkozik és amely most válságban van" - emelte ki.
A berlini Állami Operaház ünnepi napjai alkalmából mutatták be Alban Berg Luluját Mojca Erdmannal a címszerepben, a fiatal lírai szopránt a Don Giovanni Zerlinájaként a New York-i Metropolitanból sugárzott operaközvetítésben ismerhette meg a magyar közönség. Az előadást Andre Breth rendezte.
Az április 9-ig tartó húsvéti fesztiválon játsszák a Wagner-tetralógia, a Ring első két darabját, A Rajna kincsét és A walkürt, két estén vendég a Filarmonica della Scala zenekar, fellép Elina Garanca mezzo, továbbá René Pape basszbariton, Alisa Weilerstein cselló- és Maurizio Pollini zongoraművész.
forrás. MTI/dpa