Már készül Mundruczó Kornél új projektje, melynek főszerepét Zsótér Sándor vállalta. A közönségnek júniusig kell várnia a bemutatóra, addig is a Trafóban találkozhatnak a rendező és Bíró Yvette darabjával, ugyanis a Frankenstein-terv 100. előadására várják jövő szombaton az érdeklődőket. A produkció külföldi vendégszereplések után látható április 13-tól 15-ig ismét Budapesten.
A darabról
Mundruczó Kornél rendezését európai és ázsiai vendégjátékokat követően két év után láthatja újra a magyar közönség - ezúttal a Trafó átépítés alatt álló nagytermében, Spolarics Andreával a főszerepben - olvasható a Trafó Kortárs Művészetek Háza MTI-hez eljuttatott közleményében.
Mint írják, Strasbourg, Wiesbaden, Nyitra, Párizs, Krakkó, Brüsszel, Bécs, Ljubljana, Vilnius, Riga, Rotterdam, Karlsruhe, Belgrád, Szöul, Santarcangelo után játsszák újra Budapesten a Frankenstein-tervet, amely a POSZT-on 2008-ban a legjobb előadás díját nyerte el. A hazatérés oka pedig az, hogy az alkotók Budapesten szeretnék ünnepelni a 100. előadást.
A Frankenstein-terv központi kérdése, hogy mit tehet és mit nem tehet a "más ember" ezen a helyen, ahol mi, a többség fogalmazzuk meg kényszerűen, hogy mi is a másság, napi érdekeink, lakóhelyünk és adott pozíciónk, sikerünk és sikertelenségünk tükrében. Az előadás azt a mechanizmust mutatja fel fájó és nagyon is valóságos, aktív módon, amiben minden idegenkedés megfogan - áll a produkció ismertetőjében.
Mint írják, Mundruczó Kornél gyakran speciális helyszínre készített színházi munkái rendre szakmai és közönségsikert aratnak, ilyen előadás a Krétakör Színház színészeivel készített Nibelung-lakópark, a Szorokin regényéből született 2006-os produkció, A jég, a 2007-es Frankenstein-terv és a két kamionban játszott, 2011-ben nemzetközi koprodukcióban létrejött Nehéz istennek lenni is.
Mundruczó a Frankensteinről
A Frankenstein is kicsit olyan, mint a népmese. Nagyon sok mindent rejt, mint egy kút, emiatt hozzá lehet nyúlni újra és újra. Valami biztonságérzetből biztos szükségem van rá, hogy egy anyaggal előbb egy kisebb konstrukcióban ismerkedjek össze. A film-színház kettősség bennem egységben működik, a lélekben ez egy helyen van. Közben az előadások nagyon másmilyenek, mint a filmek, mert nem is lehetnek ugyanolyanok, de az ember ugyanonnan dolgozik, ugyanazt az érzést próbálja előhívni egy színházi nézőből is, mint egy mozinézőből. Véleményem szerint a műfajok átjárhatatlanok, minden szintetizálni próbáló alkotó elvérzik. A színházszerű film és a filmszerű színház hibás elképzelések, ezek mind rosszul működnek. (Forrás: Origo)
Kritikus szemmel
„A díszlet egyszerűen tökéletes: mikrohullámú sütő, Szűz Mária-kép, diszkólámpák és egy kihalt akvárium, mindez összetúrt ágyak és darabokra tört székek között. A Mundruczó Kornél és Bíró Yvette jegyezte előadás (...) egy konténerben játszódik, ahol valójában az őrület lakozik. (...) A helyszínen épp egy laza, ám kellően cinikus filmrendező tart készülő horrorfilmjéhez szereplőválogatást. A filmrendezőt alakító színész (Rába Roland) stílusa leginkább Dieter Bohlenre emlékeztet, aki ugyanígy keresi a jövő sztárjait a Megasztár című showműsorban. (...) Tumultus, letartóztatás, félrecsúszott életek foszlányai és ami ezután marad: a nyomor. (…) Mundruczó Kornél csodálatraméltó érzékkel vegyíti a performansz, a komédia és a naturalista színház műfajait, melyek az ő kezében egy sokrétű, a jelenre reflektáló példázattá válnak.” (Badische Neueste Nachrichten)
Zsótér Mundruczónál játszik!
Már készül Mundurczó Kornél legújabb projektje, a Nobel-díjas J. M. Coetzee Szégyen című regénye által inspirált azonos című darab, amelynek ősbemutatóját május 17-én Bécsben tartják. A Zsótér Sándor főszereplésével készülő előadás a bécsi és az azt követő brüsszeli bemutató után, június 15-én látható Budapesten.