Márciusban Jordán Tamás rendezéséből tartottak bemutatót a Weöres Sándor Színházban, ahol áprilisban is zajlik az élet. 11-én, a Magyar Költészet Napján újra láthatja a szombathelyi közönség a Szabad-ötletek jegyzékét az igazgató előadásában.
Legutóbb a Rokonokból tartottak premiert
Márciusban Jordán Tamás rendezésében debütált Móricz Zsigmond Rokonok című műve a nagyszínpadon. Az 1932-ben, a gazdasági világválság idején születtett regény sajátos ábrázolását adja a kor társadalmi-gazdasági viszonyainak.
A történet szerint Kopjáss Istvánt váratlanul az alföldi nagyváros főügyészévé választják és az addig névtelen hivatalnok hirtelen az érdeklődés középpontjába kerül. Társaságát keresik főtisztviselők, a főméltóságok, előkerülnek a rég nem látott rokonok és mindenki az ismeretségből akar hasznot húzni: ki pénzt kér, ki kapcsolati tőkét kovácsolna. És a főügyész szinte észrevétlenül lesz része a tisztességtelen játszmáknak. “Azt kell mondjam, sajnos, hogy mióta Móricz megírta, abból a szempontból világ szinte semmit sem változott. Ahogyan a figurákat bemutatja, ahogy a közéletről, a visszaélésekről beszél, az sokáig jellemző lesz” – nyilatkozta adarab kapcsán Jordán Tamás rendező.
Csak egy valaki látja, hogy az addig becsületes, családszerető férfi a vesztébe rohan: a feleség, Lina, aki folyton óvatosságra inti férjét. "Nem lehet egyik napról a másikra megváltozni, nem lehet egyik napról a másikra új életet kezdeni. Ez nem működik így, mert akkor az ember besározódik" – fogalmazott Nagy Cili, aki Linát alakítja.
Zayzon Zsolt és Nagy Cili
Kritikus szemmel az előadásról
(...) A forgószínpad, melyet most használt először a színház, egyszerre erőssége, és gyengéje az előadásnak. A sok apró fejezetet mintegy snittekké köti össze, ám a színészeknek mintha nehéz lenne egyik helyszínből átugraniuk a másikba. Ennek ellenére Zayzon Zsolt és Nagy Cili összjátéka páratlan, néha úgy érezzük, a színpad csak pörög, mi pedig ott maradnánk velük a puritán szobában.
Klasszikusokhoz nyúlni mindig merészség, hisz egyszerre kell újat mutatnia, és megtartania, fenntartania azt a tudást, amit már eleve hozzá társítunk. Jordán Tamás rendezése azt a bizonyos arany középutat választja, ennek ellenére kifejezetten élvezhető három órát sikerült varázsolnia. (Forrás: frisss.hu)
Jordán Tamás és Nagy Cili
Móricz Zsigmond unokái ellátogattak a színházba
Móricz Zsigmond unokái - Kolos Réka és Kolos Virág - is részt vettek Jordán Tamással, és a színészekkel együtt azon a közönségtalálkozón, amelyet szombaton este a Rokonok című előadás után rendezett a színház.
Jordán Tamás nem a Móricz Virág (Móricz Zsigmond lánya) által jegyzett átiratot használta fel a Rokonok színpadra állításához, hanem saját, az eredetivel teljesen egyező szövegét. Ehhez azonban kellett a két jogörökös - Kolos Réka és Kolos Virág – hozzájárulása. Az unokák Nyíregyházán láttak már egy három felvonásos előadást, nehezen tudták elképzelni a szombathelyi, forgószínpados megoldást, de hagyták Jordán Tamást dolgozni. Végül úgy gondolták, hogy a gyors jelenetekből álló darab sokkal jobban követi a regényt, sokkal életszerűbb, mint egy statikus, több felvonásos játék. Úgy vélik: sajátos, ám meghatározó Jordán Tamás rendezése, a színészek alakítása.
Jordán Tamás, Kolos Réka, Kolos Virág és Zayzon Zsolt
Kolos Réka szerint kifejezetten hatásos, hogy a forgószínpad diktálja a ritmust, egyik jelenet sem hosszú, nincs idő a kidolgozásra, hiszen az élet is erről szól: nem jut mindig idő kibeszélni, feldolgozni a problémákat.
Kolos Virág szerint elfelejtjük, hogy nem Móricz idejében játszódik a történet, annyira mai, annyira aktuális. Jordán Tamás ehhez hozzátette, hogy minden szó olvasható a regényben, amelyben olyan, ma használatos szavak is szerepelnek, mint a bóvli vagy a maffia.
Egy néző, aki Csöngéről (Weöres Sándor ezen a településen töltötte gyermekkorát) érkezett, eleinte gyorsnak érezte a hirtelen váltásokat, attól félt, hogy szétesik a darab, amely aztán összeállt, és épp ettől vált hitelessé, életszerűvé.
Egy fiatal színházlátogató Kopjáss István lelki vívódását hiányolta, váratlanul érte öngyilkossága. Jordán Tamás elmondta, hogy a Móricz-regényben sincs külön rész erről, épp attól erős a főszereplő megsemmisülése, majd halála, mert nincs képileg megjelenítve: megfoghatatlan.
Egy másik néző azt várta, hogy érjen már véget az előadás, mert annyira felzaklatta a polgármester és a bankár cinikus, erkölcstelen viselkedése. Azon gondolkodott, hogy hasonló szituációban ő mit tenne, lenne-e menekülése.
A társulatból Horváth Ákos, Märcz Fruzsina, Kelemen Zoltán, Zayzon Zsolt, Mertz Tibor, Nagy Cili és Szabó Tibor szólt hozzá a darabhoz, válaszolt a kérdésekre a közönségtalálkozón.
Kiss Mari, Märcz Fruzsina, Nagy Cili
Modellnek álltak a színészek
Kiss Mari, Vlahovics Edit, Nagy Cili, Märcz Fruzsina és Fekete Linda is kifutóra lépett Szigeti Vanda divattervező ruháiban a Képmásképp 2012 Modellverseny gálaestjén vasárnap a Márkus Emília teremben. A színésznők Szigeti Vanda kollekcióját mutatták be, show-jukat hatalmas tapssal értékelte a közönség. A gálaesten Pusztai Fanni és Kálmánchelyi Zoltán is fellépett: egy-egy dalt énekeltek.
Jordán Tamás
A Költészet Napján Jordán Tamás lép fel
Április 11-én, a Magyar Költészet Napján újra láthatja a szombathelyi közönség a Szabad-ötletek jegyzékét Jordán Tamás előadásában.
A Szabad-ötletek jegyzéke két ülésben címet viselő írás József Attila személyes vallomása magáról, kétségeiről, az elveszettségéről. József Attila 1936 májusában a Japán kávéházban maga elé tett egy füzetet és nekilátott teleírni azt. Akkoriban, mint neurotikus beteg, Gyömrői Edit kezelése alatt állott. A pszichoterápiában ma is használatos eszköz a beteg írásainak elemzése. Ilyenkor az a feladat, hogy a páciens írjon ki magából mindent, írjon megállás nélkül, ha nem jut eszébe semmi, akkor is írjon, ha mást nem, akkor olyan szavakat, melyek előző szóról eszébe jut az illetőnek. Ezért a „szabad ötletek” kifejezés a címben. Két ülésben - mert az írást később otthon fejezte be.
Meghökkentő őszinteséggel vall József Attila, és ezt Jordán Tamás ugyancsak meghökkentő módon adja elő. Hogy mi a meglepetés, azt az előadás nézői tapasztalják majd.