Emanuel Gat érkezik a Trafóba a tánc világnapján

Emanuel Gat világhírű koreográfussal ünnepli idén a tánc világnapját a Trafó Kortárs Művészetek Háza: az intézmény 200 százalék tánc elnevezésű sorozatának következő produkciójaként hazánkba érkező Brilliant Corners című darabot szombaton és vasárnap láthatják az érdeklődők, akik az első előadást követően az alkotókkal is beszélgethetnek.

„Gat és a táncosok egy sor pontosan meghatározott instrukció alapján dolgoztak, melyek képsorról képsorra változtak. Ezek meghatározzák a közelséget, a kapcsolatot, a sebességet és az irányt. Minden előadás máshogy sikerül, mivel óriási befolyással van az egyik előadó aznapi hangulata a másikéra, ebből alakul ki, hogy mi is történik végül. Rengeteg rugalmasság fér el a darabban, hiszen a táncosok kölcsönösen függnek egymástól. Olyan ez, mint a jazz: a zenészek improvizálnak a tiszta harmóniák és mintázatok között, de nagyon konkrét keretben maradva. Egymást kell figyelniük állandóan annak érdekében, hogy az előre meghatározott távolságokat tartani tudják. Felmerül ezáltal a kérdés, hogy a megfigyelés hogyan változtatja az önálló tér fogalmát.” /Byron Woods, Indyweek/

trafo

Emanuel Gat-ról

A Franciaországban élő, marokkói gyökerű, de izraeli Emanuel Gat már többször vendégeskedett a Trafóban.

"Azokat a struktúrákat szeretem, legyen az akár ember alkotta tárgy, építmény, művészeti alkotás, akár természet létrehozta képződmény, amelyek az építőelemekből organikusan állnak össze. Amikor a független, önmagukban is érvényes, értelmes alkotórészek úgy rezonálnak egymásra, hogy valami új minőséget hoznak létre. Nem feltétlenül vannak harmóniában a környezetükkel, de mindenképpen reagálnak arra, párbeszédet kezdeményeznek és szinergiában élnek vele. Számomra ezt jelenti a nyitottság. De miután létrejön egy struktúra, a keret, egészen konkrétan: ha kész van egy darab, az improvizációt muszáj kizárni. Paradox módon azonban ebben a szoros belső logika mentén létrejövő szabályrendszerben mégis szabadnak lehet lenni, hiszen emberből vagyunk, a váratlant, a meglepetést, a valóság mágiáját soha nem zárhatjuk ki, és ily módon a tánc- és a jazzimprovizáció között erős párhuzam vonható" - nyilatkozta a művész a Fidelio-nak.

Az előadásról

"Amennyiben a tiszta táncot, vagy a 200 százalék tánc című sorozatunkat kellene definiálni, illetve megmutatni, hogy pontosan mit is jelent ez a kategória és fogalom, akkor a Brillant Corners című produkció lenne a legtökéletesebb példa" - mondta Juhász Dóra, az intézmény sajtó- és szakmai kommunikációért felelős munkatársa. 

  "Az az izgalmas fénydramaturgia, a tiszta táncnak, és mozgásnak azon finomsága, valamint a táncosok lenyűgöző egymásra figyelése, amelyet az alkotó világszerte híres - és hazánkban is bemutatott - Téli variációk és Téli utazás című duettjeiben láthatott a közönség, a mostani darabban szereplő tíz táncossal is gyönyörűen működik" - mutatott rá Juhász Dóra, kiemelve a The Londonist kritikáját, amely egyenesen gazellacsordához hasonlította a táncosokat. 
"Valóban olyan, mintha egy dinamikusan változó, lüktető közösséget figyelnénk, amelyből néha kiáll valaki a fénybe, majd újra visszalép" - vélekedett. Hozzátette: a produkciót nézve az ember teljesen belefeledkezik a táncba: párok alakulnak, majd hirtelen újrarendeződik az egész színpadkép; különböző csoportok születnek, vagy éppen kiválik egy szólótáncos. Mindeközben a fényjáték, amely a zenei aláfestéssel együtt szintén Gat munkája, folyamatosan vezeti a néző figyelmét, olyan benyomást teremtve, mintha az ember külön világot, különleges univerzumot figyelne, amelyben csak a mozgás létezik. 
A dzsesszzenész Thelonious Monk 1957-es albumának címe által inspirált Brilliant Corners című produkcióban a táncosok nagyon könnyű, szinte civil ruhát idéző jelmezt viselnek. A kékes-szürke finom jelmezek még könnyebbé teszik a mozgást, különleges dinamizmust és természetességet adva ezzel az egész produkciónak.

A szombati előadás különlegessége, hogy utána Gál Eszter táncos, koreográfus, táncpedagógus fog beszélgetni Gattal és a táncosaival. 
Az ötgyermekes családapa, Emanuel Gat sokáig karmesternek készült, első önálló koreográfiáját 1994-ben készítette Bach zenéjére. Saját társulatát 2004-ben alapította, miután a Gázai övezet közeléből Franciaországba költözött. A Téli utazás és a Tavaszi áldozat című produkciói ugyanebben az évben hatalmas sikert arattak az uzés-i táncfesztiválon. Két évvel később New Yorkban megkapta a neves előadóművészeti díjat, a Bessie-t. 
Gat azóta nagy sikerrel dolgozik világszerte, többek között olyan társulatok és színházak számára készít előadásokat, mint a Paris Opera Ballet, a Sydney Dance Company, a Le Ballet du Rhin, a Tanztheater Bremen, a Ballet de Marseille, és a Noord Nederlandse Dans. 

Folytatódik a 200 százalék tánc sorozat
A 200 százalék tánc sorozat következő - és egyben az évadban az utolsó - állomása a belga Rosas vendégjátéka lesz májusban. A társulat egyik leghíresebb korai koreográfiájával, a Fase című előadással érkezik Budapestre. A produkció különlegessége, hogy a társulatot vezető kortárs tánclegenda és koreográfus, az idén 52 esztendős Anne Teresa de Keersmaeker maga táncolja az előadás egyik szerepét.

süti beállítások módosítása